Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg går rett på sak. Det har seg slik at jeg i det siste ikke har klart å fått i meg mer enn tilsvarende rundt 1300-1400 kcal per dag. Spiser mitt første måltid rundt kl11 hver dag, og siste rundt kl 20-21. Føler meg rett og slett veldig mett på slutten av dagen, samtidig som jeg blir oppblåst. Tidligere har jeg ligget rundt 2000 kcal per dag, noe som jeg ikke "kan" nå lenger.

Tok derfor å loggførte alt jeg har spist om dagen på mylog.no, og kom på stusselige 1400. Og dette på en treningsdag!!

NB! Trener jevnlig, annen hver dag treningssenter m/ intervall + to-splitt styrkeprogram. Har vært aktiv med styrketrening i ca 4 år.

Vekt: 56 kg, høyde 160

Hadde jeg før ligget så lavt, hadde jeg kommet til å sulte meg selv. det skal sies at iløpet av Juli har det blitt litt færre måltider, men større. Har dette muligens hatt noe påvirkning på BMRen min?

Veldig kjipt dersom jeg har f***a opp hele hvileforbrenningen min.

Noen som har tips eller erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det, er kroppen en overraskende tilpasningsdyktig maskin, og det skal ganske mye til for å "ødelegge" forbrenningen. Men jeg ville definitivt anbefale deg å øke matmengden, det er neppe særlig bra for kroppen at du spiser som en tolvåring og samtidig trener tre og en halv gang i uka.

Du har ihvertfall ikke skapt noe miljø for voldsomt treningsoverskudd eller styrkevekst,for å si det slik.

Hvorfor "kan" du ikke spise mer i løpet av dagen?

Slik jeg har forstått det, er kroppen en overraskende tilpasningsdyktig maskin, og det skal ganske mye til for å "ødelegge" forbrenningen. Men jeg ville definitivt anbefale deg å øke matmengden, det er neppe særlig bra for kroppen at du spiser som en tolvåring og samtidig trener tre og en halv gang i uka.

Du har ihvertfall ikke skapt noe miljø for voldsomt treningsoverskudd eller styrkevekst,for å si det slik.

Hvorfor "kan" du ikke spise mer i løpet av dagen?

Det er helt merkelig og fullstending feil at jeg skal spise så lite iløpet av én dag. Samtidig må jeg innrømme jeg er litt redd for å legge på meg litt kjapt og uønsket dersom jeg går fra 1300-1400 til 2000 kcals. Hvor mye burde jeg egentlig øke per dag?

Litt upresis den siste setningen jeg skrev der. Det jeg mente med ikke "kan" er at jeg er fullstendig stappmett og oppblåst etter siste måltid, så dersom jeg skulle spist et lite måltid til - slik at jeg fikk i meg det jeg innbiller jeg trenger av energi med all treningen min, hadde det føltes som om maget min hadde sprengt. Eventuelt ført til oppkast :p

Det er helt merkelig og fullstending feil at jeg skal spise så lite iløpet av én dag. Samtidig må jeg innrømme jeg er litt redd for å legge på meg litt kjapt og uønsket dersom jeg går fra 1300-1400 til 2000 kcals. Hvor mye burde jeg egentlig øke per dag?

Litt upresis den siste setningen jeg skrev der. Det jeg mente med ikke "kan" er at jeg er fullstendig stappmett og oppblåst etter siste måltid, så dersom jeg skulle spist et lite måltid til - slik at jeg fikk i meg det jeg innbiller jeg trenger av energi med all treningen min, hadde det føltes som om maget min hadde sprengt. Eventuelt ført til oppkast :p

Hvis du ikke vil spise mer på kvelden, hva med å prøve litt større porsjoner eller mer kaloririke porsjoner tidligere på dagen / lunch?

Evt så kan du fortsette kaloritellingen i en uke til, det kan jo hende du spiste unormalt lite i dag, og at du får i deg mer vanligvis? Da kan det hjelpe med mer data/målepunkter.

Når på dagen har du ditt siste måltid?

Det tar tid å legge på seg, og er ikke noe som skjer over natten.

Hvis du merker at du er misfornøyd med resultatene, så er det jo ikke verre enn å nedjustere inntaket og opprettholde aktivitetsnivået, så vil det normalisere seg tilslutt. Vil anbefale bruk av målebånd og treningsprestasjoner fremfor badevekten, vekta styres av en del faktorer, og mange av disse har du begrenset kontroll over.

Annonse

Hvis du ikke vil spise mer på kvelden, hva med å prøve litt større porsjoner eller mer kaloririke porsjoner tidligere på dagen / lunch?

Evt så kan du fortsette kaloritellingen i en uke til, det kan jo hende du spiste unormalt lite i dag, og at du får i deg mer vanligvis? Da kan det hjelpe med mer data/målepunkter.

Når på dagen har du ditt siste måltid?

Det tar tid å legge på seg, og er ikke noe som skjer over natten.

Hvis du merker at du er misfornøyd med resultatene, så er det jo ikke verre enn å nedjustere inntaket og opprettholde aktivitetsnivået, så vil det normalisere seg tilslutt. Vil anbefale bruk av målebånd og treningsprestasjoner fremfor badevekten, vekta styres av en del faktorer, og mange av disse har du begrenset kontroll over.

Ja sant det. Kanskje også begynne med frokost litt før kl11, for så en større lunsj. Men har vendt meg til den vanen at jeg ikke spiser et mltid før jeg faktisk er sulten. Idet siste har jeg kunnet gått 5-6 timer uten noe mat...

Skal forsette ut uken med kaloritellingen for å få et helhetsbilde.

Veier meg sjelden, men bruker speil og klær som mål hehe.

Nej sant, er jo ikke verre enn det. Jeg veit jo akkurat hva som skal til for å få ned vekt/fettprosent, så hvorfor jeg er redd for å øke litt vekt er ikke godt å si o_O

Wow, enkelt. det er jo strengt tatt ikke rakettforskning heller.

Hva med å bruke en eller annen kalkulator til å finne ut BMR, også sjekker du vekta hver uke, hvis du går opp kan du ta inntaket litt ned, og vica versa.

Skulle ønske kroppen ikke var så kompleks, men faktum er at jeg har sjekket BMRen min, som tilsier ca 1300 kcals, der jeg toppen ligger på 1400kcals på treningsdager - altså kun 100kcals over BMR - noe som ikke er helt ideelt for ei som vil bygge litt muskler og ha overskudd

Hei! :)

Jeg går rett på sak. Det har seg slik at jeg i det siste ikke har klart å fått i meg mer enn tilsvarende rundt 1300-1400 kcal per dag. Spiser mitt første måltid rundt kl11 hver dag, og siste rundt kl 20-21. Føler meg rett og slett veldig mett på slutten av dagen, samtidig som jeg blir oppblåst. Tidligere har jeg ligget rundt 2000 kcal per dag, noe som jeg ikke "kan" nå lenger.

Tok derfor å loggførte alt jeg har spist om dagen på mylog.no, og kom på stusselige 1400. Og dette på en treningsdag!!

NB! Trener jevnlig, annen hver dag treningssenter m/ intervall + to-splitt styrkeprogram. Har vært aktiv med styrketrening i ca 4 år.

Vekt: 56 kg, høyde 160

Hadde jeg før ligget så lavt, hadde jeg kommet til å sulte meg selv. det skal sies at iløpet av Juli har det blitt litt færre måltider, men større. Har dette muligens hatt noe påvirkning på BMRen min?

Veldig kjipt dersom jeg har f***a opp hele hvileforbrenningen min.

Noen som har tips eller erfaring?

Hvorfor du har den BMR du har nå og hvordan du kan snu det

Annonse

Gjest QueenWinther

tror egentlig ikke t det er noe problem - da jeg gikk fra 1300 til 2000/2300 dagen forandret ikke vekten seg noe på en stund (: energinivået, derimot, var fantastisk.

Jepp, på samme uke! Gikk kanskje opp noe i vannvekt, men la faktisk ikke noe betydelig på meg. Som sagt fikk jeg mye energi da, og det var utrolig deilig.

Oi, tror jeg jammen skal gjøre det samme! Er litt det med vannvekt, innbiller meg(i hodet) at jeg legger på meg mer enn det jeg gjør - er jo bare det psykiske det står på :p Men du syntes dette gikk over relativt kjapt?

Gjest QueenWinther
Oi, tror jeg jammen skal gjøre det samme! Er litt det med vannvekt, innbiller meg(i hodet) at jeg legger på meg mer enn det jeg gjør - er jo bare det psykiske det står på :p Men du syntes dette gikk over relativt kjapt?

Altså, nå er det snart ett år siden jeg gjorde det - men jeg kan ikke huske å ha gått opp noe som helst da jeg gjorde det, utenom eventuell vannvekt som forsvant igjen senere (: kan ikke huske å ha følt meg noe veldig vannete?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...