Gå til innhold

Betennelse i ryggraden og forkalkning i hoftene


Anbefalte innlegg

Damen... Hva Faen har vi snakket om når det kommer til selvdiagnostisering?

Drit i det her.

Du stiller hundrevis av spørsmål og gir en lang faen i svarene du får.

Du sier du har lyst til å se begge sider av en sak, men du kan så sinnsykt lite om kroppen så du har ikke sjans til å se hva som er bra råd og hva som er alternativt bullshit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei May- Linn! Jeg jobber ikke innenfor dette, jeg er student og jeg vil ikke synse eller gi deg noen andre svar enn din kiropraktor har gitt deg. Har du ikke fått gode nok svar så foreslår jeg at du tar en samtale med han eller at han sender et brev til din lege, og du samtaler med legen din.

Har du Scheuermanns så er ikke dette noe du skulle være særdeles plaget av, men din kiropraktor som har sett dine røntgenbilder og undersøkt ryggen din er langt mer kvalifisert til å forklare hva Scheuermanns betyr for deg. Kort fortalt er scheuermanns indikert når det er 3 eller flere pittesmå "ostehull" i ryggvirvlene i 3 eller flere virvler på rad. Altså ikke noe å bry seg om med mindre man har det utbredt og/eller følgekomplikasjoner.. Jeg er overhodet ikke kvalifisert til å gi deg min personlige mening eller synse på dette.

Skoliosen din kan jeg heller ikke uttale meg om for her er det også MANGE faktorer som spiller inn. Om den er strukturell, funksjonell, hvor mange grader, om du har påfølgende kompresjon av ryggvirvler, skiver osv. osv. osv.

Som du sikkert skjønner så er ikke dette noe noen som sitter på nettet kan hjelpe deg med, og det er grunnen til at man møter helsepersonell i person, fordi det er så mange faktorer som er avgjørende for hva slags råd og behandling man får.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strukturell betyr at årsaken har oppstått gjennom vekst og utvikling, og hvordan elementene er formet,

Funksjonell oppstår stort sett gjennom dårlig holdning, dominant høyre/venstre sidemuskulatur og vev, eller skade.

Det vil da si at en strukturell skoliose ikke kan fikses uten inngrep, men da skal man ha en særdeles alvorlig skoliose. Rollen til helsepersonell som driver rmed manuell behandling er å overvåke skoliosen mens man vokser og behandle eventuelle følgeproblemer for å minimere plager og forverring. (f.eks dårlig styrke i en skulder, skjevhet, hodepine, stivhet i muskulatur etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste advarsel: Dette er ikke tema for tilfeldig internett diagnostisering fra lekfolk. Det har bitt sagt en masse ganger tidligere, og en gang til. Gå til legen din og fortell hva som er saken, så kan han henvise deg videre. Jeg tviler på han vil henvise deg til et treningsforum på internett.

-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...