Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For mange er lavkarbo en god løsning fordi en får et mer stabilt blodsukker og man sjeldent er sulten mellom måltider. Det er ikke alle det funker for, men alltids verdt å teste ut.

Jeg trives iallefall veldig godt på lavkarbo. Magen er mer stabil, har masse energi og overskudd, mindre vann i kroppen, har ikke sukkercravings lenger, ble kvitt vinterdepresjoner og sover hele natta.

Om en ikke er vant med mye fett så er det litt skremmende for de fleste i starten, men husk at det ikke er snakk om å dynke maten i fett. Det er snakk om å erstatte det meste av karbohydratene med fett. Kalorimessig så blir det det samme. Spiser du mer enn du forbrenner så legger du på deg uansett kosthold.

Greien er at med mer proteiner(som metter fort) og mer fett(som metter lenge da kroppen bruker mer tid på å fordøye fett enn karbs) og karbohydrater med lav GI som grønnsaker, bønner, kikerter, linser etc. så er det vanskeligere å overspise som ved et kosthold som inneholder mye ris/pasta/poteter etc. Det er veldig lett å spise masse av de typene med karbs uten at en registerer at en blir mett og så blir en gjerne raskt sulten igjen. Ved lavkarbo så opplever folk at de kan gå flere timer uten mat og at de ikke blir slappe og får et ustabilt blodsukker.

For min del funker det som sagt som gull, men en må finne et kosthold som passer en. Det er ikke en fasit for alle da vi reagerer på forskjellige kosthold på forskjellige måter og så skal det passe inn med livsstilen en har slikt at en kan leve med det resten av livet.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30825-lavkarbo/#findComment-1051378
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har gått på lavkarbo siden april 2014, er 10 kg lettere og veldig fornøyd med det.

Om lavkarbo er noe for deg tror jeg at det kommer litt an på hvor du vil, er det varig vektnedgang? Er det noen kilo? Livsstilsending?

Jeg var ganske stor når jeg startet (er stor enda, men det går nedover), og for meg er lavkarbo en livsstilendring, ikke en diett som jeg slutter av på når jeg er ferdig. Slutter du tvers av etter at du har nådd målet ditt, går man relativt kjapt opp alle kiloene og kanskje litt til (jeg snakker desverre av tidligere erfaringer)

Men hvis du ønsker å starte/prøve har jeg et par tips du kan ta med deg på veien, som gjør det enklere:

• Du får lavkarbo brød på Rimi, Kiwi og Rimi som gjør det litt enklere (til frokost og lunch) og det smaker faktisk kjempegodt! Er du flink til å bake, har jeg hørt at det er kjempeenkelt å lage selv (jeg kan overhodet ikke bake, så står over det).
  • På proteinfabrikken får du kaker, vafler, frokostblanding etc som er lavkarbo, så her er det godsaker også.
  • Nettbutikken goodly.no hvor du kan få lavkarbo godteri, tortillalefser, pitabrød, pålegg etc.

Jeg er selvfølgelig ikke helt nazi på det heller. Tar meg gjerne helt ut en dag i blant (1 gang i måneden) eller ved spesielle anledninger og spiser akkurat det som passer meg! Herlig :) Man skal jo kunne kose seg også.

Jeg deler gjerne mer erfaringer, tips, triks, oppskrifter etc hvis du ønsker. Det er bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30825-lavkarbo/#findComment-1061990
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...