Gå til innhold

Restitusjon


maiine

Anbefalte innlegg

Hvor mange "fridager" i uka bør man legge inn? Kjenner at kroppen er litt tung i dag, og kom plutselig at jeg har kjørt tungt både kondisjon og styrke de siste fem dagene. Tenker jeg tar en pause i dag, så en styrkeøkt i morgen og en lang joggetur på søndag. Vet at hovedsaken er å lytte til kroppen. Har også lagt løpet opp slik at jeg har "pause" mellom styrkedagene, da trener jeg utholdenhet/kondisjon. Kjenner likevel at det tar på i lårene å aldri få helt fri.

Vil det være smart å ta 2 dager helt treningsfri i løpet av en uke, og heller bruke de til en lang gåtur eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som kroppen din sier ifra nå. dvs. at du har underskudd og ikke overskudd. Du må vel da la kroppen få hvile litt. Om 2 dager er nok må du nesten se selv, men formen din og progresjonen din blir ikke dårligere av å hvile en hel uke heller. For mange kan det være bra å ta 5-7 dager med veldig rolig trening, da snakker vi små gåturer og eventuelt styrke med mye lavere vekt enn du pleier. For at kroppen skal få overskudd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som kroppen din sier ifra nå. dvs. at du har underskudd og ikke overskudd. Du må vel da la kroppen få hvile litt. Om 2 dager er nok må du nesten se selv, men formen din og progresjonen din blir ikke dårligere av å hvile en hel uke heller. For mange kan det være bra å ta 5-7 dager med veldig rolig trening, da snakker vi små gåturer og eventuelt styrke med mye lavere vekt enn du pleier. For at kroppen skal få overskudd igjen.

Høres fornuftig ut :) Skal ikke ta noen lengre pause, da det ble veldig mye gåturer og så og si ingen styrketrening hjemme i juleferien. Men har startet på litt hardt, så tenker å bremse litt for å ikke ødelegge treningsgleden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut :) Skal ikke ta noen lengre pause, da det ble veldig mye gåturer og så og si ingen styrketrening hjemme i juleferien. Men har startet på litt hardt, så tenker å bremse litt for å ikke ødelegge treningsgleden ;)

Høres ut som en meget god plan! :D Man må aldri glemme å trene for gledens skyld, og når det begynner å ta mer energi enn det gir - da er det på tide å roe ned litt :) Synes det virker som du har hodet på rett plass, og det er det viktigste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en meget god plan! :D Man må aldri glemme å trene for gledens skyld, og når det begynner å ta mer energi enn det gir - da er det på tide å roe ned litt :) Synes det virker som du har hodet på rett plass, og det er det viktigste ;)

Så bra du er enig :) Vil jo helst jobbe godt, men ikke på bekostning av trivsel og glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hviledager avhenger av type trening, treningsmengde, intensitet, energiinntak, søvn, etc.

Krever eksentrisk trening mye lengre restitusjonstid enn "vanlig" trening? Jeg er klar over at dette kommer an på alle disse faktorene som du nevner over her, men jeg husker at der det stod om eksentrisk trening i læreboken min på PT-studiet så virket det som at en tung eksentrisk økt ødela muskelfibrene til en helt annen grad enn annen trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever eksentrisk trening mye lengre restitusjonstid enn "vanlig" trening? Jeg er klar over at dette kommer an på alle disse faktorene som du nevner over her, men jeg husker at der det stod om eksentrisk trening i læreboken min på PT-studiet så virket det som at en tung eksentrisk økt ødela muskelfibrene til en helt annen grad enn annen trening.

Det er flere teorier på hvorfor eksentrisk trening forlenger restitusjonstiden. En logisk forklaring er at man kan bruke tyngre vekter.

Det stårt kort forklart i abstraktet her..

Proske U. Muscle damage from eccentric exercise: mechanism, mechanical signs, adaptation and clinical applications. J Physiol. 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...