Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei..

Har 1 spørsmål angående hva som kan skje ved trening av tung knebøy/markløft og lignende øvelser som går utover knær og andre viktige ledd.

Jeg trener styrketrening 2-3 ganger i uken, i tillegg til crossfit 3-5 ganger. Har hørt fra familien min som er skeptiske i å trene tung styrketrening da dette bare ødelegger leddene når de får mye vekt på deg. Er dette sant? I backsquat ligger jeg på rundt 60kg nå, vil øke denne vekten mye mer (over 100kg iallefall, farlig?), men får bare høre at jeg burde ligge på samme vekten hele tiden og heller ta flere repetisjoner. Da noen i familien min har trent tung styrke da han var ung og har fått knærne hans er ødelagte nå. Jeg er 18, og de sier at når eg er 30 så kommer jeg til å ha ledd som en 60-åring :cautious:

Som jeg har lest så er jo tung styrke med lav-rep bedre en lav styrke med høy-rep mye bedre for å øke styrken. JEg vil jo ikke komme til 1 punkt hvor jeg må ta 20-30 repetisjoner av øvelsen da dette vil ta lang tid. Og jeg er mer fan av lav-reps med tyngre vekt

Så gjort om til 1 kort spørsmål: Er det sant at ved tung styrketrening i lav alder ødelegger du leddene dine når du blir eldre?

Fortsetter under...

Hei..

Har 1 spørsmål angående hva som kan skje ved trening av tung knebøy/markløft og lignende øvelser som går utover knær og andre viktige ledd.

Jeg trener styrketrening 2-3 ganger i uken, i tillegg til crossfit 3-5 ganger. Har hørt fra familien min som er skeptiske i å trene tung styrketrening da dette bare ødelegger leddene når de får mye vekt på deg. Er dette sant? I backsquat ligger jeg på rundt 60kg nå, vil øke denne vekten mye mer (over 100kg iallefall, farlig?), men får bare høre at jeg burde ligge på samme vekten hele tiden og heller ta flere repetisjoner. Da noen i familien min har trent tung styrke da han var ung og har fått knærne hans er ødelagte nå. Jeg er 18, og de sier at når eg er 30 så kommer jeg til å ha ledd som en 60-åring :cautious:

Som jeg har lest så er jo tung styrke med lav-rep bedre en lav styrke med høy-rep mye bedre for å øke styrken. JEg vil jo ikke komme til 1 punkt hvor jeg må ta 20-30 repetisjoner av øvelsen da dette vil ta lang tid. Og jeg er mer fan av lav-reps med tyngre vekt

Så gjort om til 1 kort spørsmål: Er det sant at ved tung styrketrening i lav alder ødelegger du leddene dine når du blir eldre?

Nei, men det er flere studier som viser til at det kan forbedre beinhelse og motvirke osteporose. INFA-facts

Altså, hvis du er disponert for alvorlige kneproblemer, typ, plattfot, hypermobile kneledd, røket en masse korsbånd og sener og grovkvernet brusk, da bør man være forsiktig med knebøy, på samme måte som at folk med diabetes bør være forsiktig med å få i seg for mye sukker.

Hvis du derimot ikke er særlig disponert for noe, men velger å gjøre knebøy med dårlig teknikk og dårlig tid, så du ender opp med overbelastede kvartbøy med pussypad, i høye hæler eller crocks, da er skaderisikoen definitivt til stede.

Velger du å lære deg god knebøyteknikk, jobber opp mobiliteten til den sitter godt og du når korrekt dybde, og er ydmyk i forhold til hvor mye du faktisk klarer å løfte om gangen, da vil jeg påstå at skaderisikoen er veldig veldig lav, Og at risikoen for å utvikle sterkere muskler, sener, bein, ledd, brusk, høyne insulinsensiviteten, finere bein, og generelt sett bli tøffere mentalt og en bedre utgave av deg selv, er høy.

Annonse

Mark Rippetoe har ganske klare meninger om dette, når det gjelder styrkeløft. ;)

The full squat is a perfectly natural position for the leg to occupy. That's why there's a joint in the middle of it, and why humans have been occupying this position, both unloaded and loaded, for millions of years. Much longer, in fact, than quasi-intellectual morons have been telling us that it's "bad" for the knees.

Anyone who says that full squats are "bad for the knees" has, with that statement, demonstrated conclusively that they are not entitled to an opinion about the matter.

If you squat wrong it fucks things up. If you squat correctly, those same fucked-up things will unfuck themselves.

Han er forøvrig like stor tilhenger av markløft, så det er rimelig å anta at han har tilsvarende meninger om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...