Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er på full vei til en totalt livsstilsendring og har i den anledning kuttet ut sukker fra kostholdet. Nå gjelder det å legge inn sunnere alternativer til ordinær hverdagsmat. Dessverre har det seg slik at jeg er lite glad i varme retter, rette sagt middag. Kjøtt, fisk, grønnsaker, tilbehør, - den greia. Mitt spørsmål, som allerede formuler i tittelen, er middag egentlig nødvendig?

Jeg skjønner at fisk/kjøtt/fugl og grønnsaker er viktig, men hvis man passer på å få i seg nok næring i kostholdet ellers burde vel ikke varm mat være viktig for kroppen?

La oss si at jeg bytter middagen ut med: Frukt/grønnsaker, speltlomper (med kalkun/kylling/fisk som pålegg), egg, nøtter, mager smørost, helmelk, skyr yoghurt, havregryn og lignende. I stedet for fisk, kjøtt, fugl og tilbehør. Det er vel like sunt som sunne middager med fisk/fugl og grønnsaker?

Det er kanskje et dumt spørsmål, men de fleste blir jo overrasket over folk som ikke spiser middag i det hele tatt, og ser litt rart på meg. Mange sier at man må spise middag i hvert fall annenhver dag. Men jeg gjør vel ikke noe skadelig for kroppen når jeg dropper middag? I tillegg lurer jeg på om det er mindre næring (mer tilsetning) i fugl-/fiskepålegg vs. ren fugl-/fiskefile?

Vanligvis ligger "middagene" mine på pluss/minus 600 kcal med lunsj/frokost mat, som nevnt ovenfor.

Selv synes jeg dette er en fin erstatning for tradisjonell varmretter. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30725-m%C3%A5-man-spise-middag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://diett.no

Fyll ut det du spiser og sjekk hvor mye protein du får i deg. Du bør ha minst 1,2 gram per kg kroppsvekt om du trener. Det er mye lettere å få i seg nok proteiner om man spiser kjøtt (syns jeg da). Spis pålegg som inneholder mye protein om du sliter med å få i deg nok. Kalkunfilet f.eks inneholder 22%, og det er bra, men slikt pålegg inneholder ofte mye mer salt enn rent kjøtt.

Så... Du får nesten ikke i deg mat i det hele tatt...

Her er det altså et seriøst problem med mengde, og et ønske om å ekskludere ekstremt mye forskjellig type mat.

Varsellamper blinker.

I seg selv så er det ikke noe problem å skulle ekskludere enkelte matvarer/måltider.

Men å få et såvidt forstyrret forhold til mat bør man jobbe for å unngå.

Annonse

Å ikke ville legge til andre matvarer enn de du spiser nå er noe som bør få varsellampene til å ringe hos de fleste.

Når det kommer til mengden mat, les denne.

http://myrevolution.no/s/mat-og-kalorier-hvor-mye-trenger-du/

Der kan du selv regne ut hvor mye du trenger (og du lærer hvorfor du trenger så mye) uten å bare måtte gå for et tilfeldig tall som "noen på internett" har gitt deg.

Å ikke ville legge til andre matvarer enn de du spiser nå er noe som bør få varsellampene til å ringe hos de fleste.

Når det kommer til mengden mat, les denne.

http://myrevolution.no/s/mat-og-kalorier-hvor-mye-trenger-du/

Der kan du selv regne ut hvor mye du trenger (og du lærer hvorfor du trenger så mye) uten å bare måtte gå for et tilfeldig tall som "noen på internett" har gitt deg.

Okay. Altså jeg kan fint legge til matvarer som avokado, oliven, annet pålegg, rå fisk og sjømat, grønnsaker jeg liker, frukt, smoothie, frokostblandinger osv, men liker ikke middagsmat som det jeg nevnte ovenfor. Kjøttkaker, ris, pizza, pannekaker, fiskekaker, poteter, osv. Tenker ikke på det som en varsellampe, men likt som når de som ikke liker sjokolade ikke vil spise det. Eller de som ikke liker fotball helst ikke ser på det. Mengde mat har ingen betydning. Kan enkelt doble det jeg spiser i dag. Spiste tross alt mye mer før jeg la meg på 1600. Tror jeg spise 2500 kalorier med usunn mat og masse sukker hver dag fordi jeg veide mye mer før.

Edit: Kan legge til at jeg likte middagsmat når jeg var yngre, men har mistet smaken for det i eldre alder, men har også begynt å like mat jeg ikke likte som yngre eks. oliven, brødskiver, rå sjømat, skyr, helmelk, avocado, tomat osv.

Tusen takk. Skal se på det. Jeg bruker nå diett.no som veileder. Men teller ikke kalorier fordi det er stressende. Men har lært meg innholdet i en del retter.

(1500 hvis man er raus)

Fysiologisk er det ikke noe problem det du gjør.

Men å bagatellisere det på den måten er et problem.

For greia her er ikke at du har ekskludert et par matvarer. Du har ekskludert voldsomt mye. Det KAN bli et problem. At varsellamper blinker betyr ikke at alarmen går.

Annonse

Vet du. Det er faktisk litt det jeg anbefaler, ja :p

"tving det i deg"

På samme måte som at en trassig 5-åring ikke vil spise mat fordi "liker ikke", så er det noe en bør jobbe med.

(nei, jeg antyder IKKE at du er på samme nivå.)

Om ikke annet så gjør det fordi du veit at ved å venne deg til det, så vil du åpne horisonten og ha mer du kan nyte.

Å "gi opp", som det virker som du gjør er ikke noe en vil anbefale.

Vet du. Det er faktisk litt det jeg anbefaler, ja :p

"tving det i deg"

På samme måte som at en trassig 5-åring ikke vil spise mat fordi "liker ikke", så er det noe en bør jobbe med.

(nei, jeg antyder IKKE at du er på samme nivå.)

Om ikke annet så gjør det fordi du veit at ved å venne deg til det, så vil du åpne horisonten og ha mer du kan nyte.

Å "gi opp", som det virker som du gjør er ikke noe en vil anbefale.

Du har sikkert rett! Men er jo ikke skadelig å ikke spise middager (som de over påpeker) så frister bare å la det ligge. Vi skal vel egentlig finne vår egne spisevaner og mønstre, ikke tvinge oss inn i en. Kanskje jeg bare ikke er et middagsmenneske. Det finnes jo usakelig mange livsstiler og kosthold i verden, sikkert flere som ikke spiser middagsretter.

Plutselig en dag begynner jeg kanskje å like det igjen. Det var det som skjedde med tomat. Likte det ikke før, men nå liker jeg det. Huff, ender bare opp med å kaste all maten, eller tvinge meg selv til å spise litt for å så spise den normale maten etterpå fordi jeg ikke likte smaken (uansett om jeg er mett eller ikke). Så ender jeg opp med å ha spist mye mer enn det jeg egentlig skulle :whistle: Hvis det ikke er farlig å ikke spise middagsmat, kan jeg like godt spise frokost og lunsjmat hele dagen :cat: Og heller prøve å spise mer variert. Prøve å legge til kylling/kalkun og fisk i speltlompe/hjemmelagde rundstykker, mer grønnsaker som snacks og slikt.

Men da dropper man ikke frokost og middag. Da spiser man det bare senere eller tidligere. Og jeg spiser akkurat de samme rettene til middag som til lunsj. Altså jeg eksluderer bare noen matretter slik som andre eksluderer de samme matrettene når de spiser lavkarbo, eller paelo, eller slanker seg, eller har matintolleranse.

De som spiser lavkarbo spiser ikke potet, ris, pannekaker, pasta, pizza, pølser, osv. De eksluderer like mye som meg:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...