Gå til innhold

Hva er den beste maten rett før konkurranse og trening?


To_the_top

Anbefalte innlegg

Jeg har pleier å spise et hovedmåltid 2-3 timer før konkurranse eller trening. Noen ganger tar jeg noe rask energi (eks, tørket frukt, banan, eple) rett før jeg skal begynne å varme opp. Jeg er litt usikker på hva som vil optimale prestasjonen best. Er det noen som har nyttig erfaring med noe mat og når den har blitt inntatt?

2. Hvis du spiser tett oppimot trening lurer jeg på om det er like viktig å fylle på med protein og karbohydrat før det har gått 20 min? Jeg tenker at det kanskje ikke er like viktig da, siden lagrene ikke er helt tomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!:)

Er igrunnen veldig individuelt hva som passer for hver enkelt å spise rett før trening/konkurranser. Noen må spise 4timer før, andre kanskje bare 1,5time før. Noen fungerer best på havregrøt, mens andre på brødskiver. Derfor er det beste du kan gjøre og prøve deg litt frem selv! Noen opplever også at de er mer sensitive før konkurranser(nerver, etc.), som gjør at de da må være veldig obs på hva de spiser. Mange sliter også med å få i seg mat på konkurransedagen, så da er det viktig å spise noe en liker og som en faktisk får i seg. Høres ut jo ut som du har en kjempefin rutine med næringsinntak før konkurranser! Anbefales et hovedmåltid 2-3timer før og evt. litt ekstra opptil en time før, og da særlig karbohydrater(banan, litt yoghurt+korn, etc.). Spesielt om det er løping og utholdenhetstrening!

Selv vet jeg at jeg fungerer godt med et siste hovedmåltid ca.2,5timer før. Da gjerne havregrøt, kornblanding eller brødskiver med lettfordøyelig pålegg. Så evt. en banan en time før. Middagsmat og sterk mat, er ikke magen min veldig glad i før løpeøkter og konkurranser. Men dette er som sagt individuelt så; Prøv deg frem! Finner fort ut hva om funker bra/best og ikke!;) Veldig viktig hva man spiser gjennom dagen også! Det som fyller opp lagrene! Nytter ikke å være en mester i før/etter trening mat dersom en slurver med resten av måltidene!;)

2. Etter trening du tenker, regner jeg med? Hvor viktig det er med inntak rett etter trening (innen 30min), avhenger av hvor fort du bør restituere deg. Hvor mye du trener, og hva som kreves av kroppen. Dersom du trener flere økter om dagen er det viktig å spise noe rett etter trening, slik at kroppen får begynt å bygge seg opp med en gang! Merker selv at andreøkta ofte blir dårlig dersom jeg har slurvet litt med restitusjonsmåltidet.. I tillegg spiller jo det du trener litt inn. Mellomsprint krever jo mye av kroppen. Regner med du trener en del anaerobt? Mye langsprint? Kortintervaller og styrke? Drilløkter? Sier seg jo selv at ei langsprint økt krever litt mer enn ei drilløkt, men dersom du ønsker å restituere deg best mulig til kveldsøkta, eller økten neste dag så vil jeg anbefale deg å spise noe rett etter trening før du går i dusjen, og senere inntar et hovedmåltid.

Dersom en skal bli god i idrett og det som ofte skiller de som blir best, fra de som aldri når helt opp, er nettopp slike "småting". Viktige detaljer som har større betydning enn man kanskje tror;)

Er man mosjonist og trener 3-4 ganger i uken, vil det ikke på samme måte være nødvendig å hive innpå noe rett etter øktene, da man da har lengre tid på å restituere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bro,

Jeg har en rutine som passer meg veldig bra. Jeg tenkte mer spesifikt på hva slags mat som var lettfordøyelig osv. som ville eventuelt ville være optimalt før konkurranse ;)

Aha, jeg varierer egentlig. Prøver å ikke spise det samme hele tiden, med unntak av bananer hvor jeg spiser opp til 12 - 15 bananer om dagen (perioder med mye trening)

Fisk eller kylling er veldig fint å ha i måltidet før trening,i kombo med hvit ris feks eller pasta. Hvis jeg gidder, så inkluderer jeg feks avocado eller nøtter bare for å få i meg god nok fett. Fettet gir fin jevn energi under trening. Ofte hvis jeg glemmer å spise fett, så hender det jeg gjesper under treninga. Ellers rett før trening, så funker det best med epler, pærer, druer, bananer og nespresso. Prøver å unngå fiber for mye før treninger og rett etter trening.

Sorry for skrivefeil :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg varierer egentlig. Prøver å ikke spise det samme hele tiden, med unntak av bananer hvor jeg spiser opp til 12 - 15 bananer om dagen (perioder med mye trening)

Fisk eller kylling er veldig fint å ha i måltidet før trening,i kombo med hvit ris feks eller pasta. Hvis jeg gidder, så inkluderer jeg feks avocado eller nøtter bare for å få i meg god nok fett. Fettet gir fin jevn energi under trening. Ofte hvis jeg glemmer å spise fett, så hender det jeg gjesper under treninga. Ellers rett før trening, så funker det best med epler, pærer, druer, bananer og nespresso. Prøver å unngå fiber for mye før treninger og rett etter trening.

Sorry for skrivefeil :p

Det med fett har jeg faktisk ikke vært like bevist på. Jeg spiser en del nøtter, og synes det er spesielt hjelpsomt på langkjøringer. Hvorfor prøver du å unngå fiber før og etter trening? Er det for at det gjør at kroppen tar opp maten saktere eller noe sånt?

Det er mulig jeg formulerer spørsmålet litt vanskelig å tolke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fett har jeg faktisk ikke vært like bevist på. Jeg spiser en del nøtter, og synes det er spesielt hjelpsomt på langkjøringer. Hvorfor prøver du å unngå fiber før og etter trening? Er det for at det gjør at kroppen tar opp maten saktere eller noe sånt?

Det er mulig jeg formulerer spørsmålet litt vanskelig å tolke ;)

Ja, det med fiber gjør at ikke utnytter energien like bra. Spesielt før og etter trening, også er det noe jeg fikk beskjed av trenere i all evighet når jeg drev med dette for mange år siden. Nå er det bare hobby sprint. Etter trening så er du avhengig av at energien går fortest mulig til resitusjon. Samt at fiber hindrer opptaket av protein. Spesielt for langkjøring så ville jeg ikke anbefallt fiber ettersom det kan stimulere tarmene og få deg til å gå på do mer enn vanlig. Fiber suger mye til seg væske som sveller seg til dobbel størrelse. Hvis du sprinter, så ønsker du ikke den ektra vekten. Altså, fiber = føler seg tung under trening. Og spesielt før konkurranse ønsker du ikke det :)

Man får frukt fra fiber, og det er nok i forbindelse med rett før og etter trening. Perioder hvor jeg ikke trener mye, er kanskje mye på ferie, så tenker jeg mer på at jeg må ha fiber.

hehe, en gang for mange år siden, spiste jeg en gigantisk stor skål med bønner før hardcore sprint trening. Aldri mer :p

Står litt om mat her:

http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/ernaring/faktaark/fortrening/media3395.media

Dette er hentet fra olympiatoppen:

"Tidspunktet er viktig

Inntak før trening bør planlegges for å unngå

mageproblemer under treningsøkten.

Fordøyelsestiden kommer an på type og

mengde mat. Generelt er det slik at mat som

inneholder mye fett, protein og fiber tar lengre

tid å fordøye, og kan føles ”tung” i magen

under treningen. Store mengder mat tar

lengre tid å fordøye enn små mengder. Det

anbefales å drikke til måltidet og tygge maten

godt for å lette fordøyelsen. Utøvere bør prøve

seg frem for å finne ut når det passer best å

spise før trening. Utøvere i idretter som har

lav intensitet eller hvor kroppen har støtte

(som for eksempel svømming og sykling)

tolererer mer mat i magen enn idretter som

løping hvor magen er i bevegelse under

aktiviteten. For de fleste utøvere passer det å

spise et hovedmåltid 2-3 timer før trening,

eller et mindre måltid 1 time før"

Hilsen

Bro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med fiber gjør at ikke utnytter energien like bra. Spesielt før og etter trening, også er det noe jeg fikk beskjed av trenere i all evighet når jeg drev med dette for mange år siden. Nå er det bare hobby sprint. Etter trening så er du avhengig av at energien går fortest mulig til resitusjon. Samt at fiber hindrer opptaket av protein. Spesielt for langkjøring så ville jeg ikke anbefallt fiber ettersom det kan stimulere tarmene og få deg til å gå på do mer enn vanlig. Fiber suger mye til seg væske som sveller seg til dobbel størrelse. Hvis du sprinter, så ønsker du ikke den ektra vekten. Altså, fiber = føler seg tung under trening. Og spesielt før konkurranse ønsker du ikke det :)

Man får frukt fra fiber, og det er nok i forbindelse med rett før og etter trening. Perioder hvor jeg ikke trener mye, er kanskje mye på ferie, så tenker jeg mer på at jeg må ha fiber.

hehe, en gang for mange år siden, spiste jeg en gigantisk stor skål med bønner før hardcore sprint trening. Aldri mer :p

Står litt om mat her:

http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/ernaring/faktaark/fortrening/media3395.media

Dette er hentet fra olympiatoppen:

"Tidspunktet er viktig

Inntak før trening bør planlegges for å unngå

mageproblemer under treningsøkten.

Fordøyelsestiden kommer an på type og

mengde mat. Generelt er det slik at mat som

inneholder mye fett, protein og fiber tar lengre

tid å fordøye, og kan føles ”tung” i magen

under treningen. Store mengder mat tar

lengre tid å fordøye enn små mengder. Det

anbefales å drikke til måltidet og tygge maten

godt for å lette fordøyelsen. Utøvere bør prøve

seg frem for å finne ut når det passer best å

spise før trening. Utøvere i idretter som har

lav intensitet eller hvor kroppen har støtte

(som for eksempel svømming og sykling)

tolererer mer mat i magen enn idretter som

løping hvor magen er i bevegelse under

aktiviteten. For de fleste utøvere passer det å

spise et hovedmåltid 2-3 timer før trening,

eller et mindre måltid 1 time før"

Hilsen

Bro

Takk, veldig nyttig. Jeg vet at fiber gjør at maten tas opp langsommere, men har faktisk aldri tenkt på det i forbindelse med trening og konkurranse. Har faktisk pleid å spise yoghurt med frokostblanding med "ekstra fiber" før og av og til etter trening.Når jeg tenker meg om så tåler magen min ikke eple før trening, det kan jo være pga. fiber innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...