Gå til innhold

Noen som har gått fra lchf til lavkalori uten vektoppgang?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått ifra et lavkarbokosthold til et kaloriredusert kosthold da jeg av div. grunner ikke klarte gjennomføre lavkarbokostholdet som jeg har tapt 17 kg på.

Lurer derfor på om noen her har positive erfaringer med dette eller er man dømt til å gå opp i vekt?

Begynte rett etter en voldsom utskeielse som varte 4 dager og 2 dager etterpå viste vekten 105,5, noen dager etterpå viste den 103,5 og nå viser den 102,2 en uke etter lavkaloristart.

Regner med det er mye vann, når er det fett som forbrennes?

Har prøvd lavkalori før uten resultat, men jeg tror at jeg unnet meg litt for mye i helgene enn jeg faktisk la merke til og derfor spiste opp det jeg sparte i ukedagene.

Er 166 høy og spiser 1500 kcal til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullt mulig å gå vekk fra lavkarbo og over på lavkalori uten å øke i vekt, enkelt og greit fordi en vektøkning først og fremst er bestemt av et kalorioverskudd - og det er det samme om dette overskuddet kommer fra fett eller karbohydrater, alt overskudd lagres uansett som fettvev (eller muskelmasse) :) Trikset er nok først og fremst å gradvis redusere fettinntaket og gradvis øke karbohydratinntaket. Hvordan er makrofordelingen din nå? Trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett fra streng lavkarbo til lavkalori, men så langt har jeg faktisk plutselig gått ned 2 kg som jeg har slitt lenge med på lavkarbo!

Makrofordeling, er det proteiner, karbo og fett?

Ifølge lifesum burde jeg ligge på 58% karbo, 23% proteiner og 35% fett ihvertfall!

Spiser litt for mye karbohydrater og litt lite fett i forhold til det, men jobber med det :)

For øyeblikket er det kun turer i skog og på grusveier, men skal begynne med styrketrening etterhvert (tenker til høsten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Føler jeg bare har hørt skikkelige negative erfaringer med det, så veldig godt å høre at det ikke er sånn med alle :)

Kan jeg spørre hvor mye du gikk ned på ketolyse og så på lavkalori?

15 kg på ketolyse og 10 til på lavkalori :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mange brenner seg på i dette tilfellet er å fokusere for mye på vekta..

Du vill helt sikkert gå litt opp i vekt når du legger om kostholdet, men dette er fordi karbohydrater binder vann i fettvev og musklatur... Når du lenge har redusert karbohydrater og nå skal innføre de igjen vill de binde vann..

Så, denne vektoppgangen er IKKE fett, så lenge du fortsatt er i underskudd eller ligger på vedlikehold på kaloriene :)

Du kan også oppleve å bli/føle deg oppblåst de første dagene, men dette vill stabilisere seg etter en stund :)

Kan sikkert og være lurt å ta det litt etter litt som ble foreslått over :) Da vill du kanskje slippe att alt kommer på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett fra streng lavkarbo til lavkalori, men så langt har jeg faktisk plutselig gått ned 2 kg som jeg har slitt lenge med på lavkarbo!

Makrofordeling, er det proteiner, karbo og fett?

Ifølge lifesum burde jeg ligge på 58% karbo, 23% proteiner og 35% fett ihvertfall!

Spiser litt for mye karbohydrater og litt lite fett i forhold til det, men jobber med det :)

For øyeblikket er det kun turer i skog og på grusveier, men skal begynne med styrketrening etterhvert (tenker til høsten)

Jeg er ingen ekspert men ved styrketrening så høres det ut som lite proteiner og høyt på karb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...