Gå til innhold

knebøy teknikk - video


rsagneskar

Anbefalte innlegg

hey, må lage nok en knebøy teknikk sjekk tråd. :banghead:

(starter 1:13)

Synst selv dette ser ganske ok ut men skal jeg trekke frem noe er det:

- Alt for mange skritt ut fra stativet

- knær mer mot siden? Har desværre problem med at jeg får vondt i knærne når jeg gjør dette, hva kan være årsaken til dette? :S er litt "julbeinet" kan det være noe med det å gjør?

- Knærne går for langt fraam ovær tærne?

andre forslag??

takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes dette ser greit ut.

En ting jeg reagerer på er skjelvingen din. Ser at du ikke er locked out i det heletatt før du skal begynne å løfte. Ikke en gang før du har trukket pusten. Mistenker også at du kanskje har en ustabilitet i føttene, siden du skjelver såpass mye (eller er dette veldig tunge vekter?)

Umulig å si noe om knærne dine ut i fra vinkelen her. Balansen mellom hofte og leg-drive ser tilsynelatende bra ut.

Du vil ikke at knærne skal for langt ut eller inn, men å holde dem på linje med helen og tåen ved siden av storetåen. Synes allikevel at nakken din har litt for mye ekstensjon på vei opp, prøv å presse opp med øvre rygg istedenfor med nakken.

Knærne går ikke for langt frem, de ser veldig bra ut. Uansett er dette en myte, så lenge man har et sentrert kne så vil det ikke være noe problem å ha full fleksjon i kneet. Derimot om du har f.eks en quaddominans (utstående tibia), så kan ACL være utsatt i større grad pga prestretch.

Her er noe du kan lese for å selv vurdere om føttene er i god balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Synes dette ser greit ut.

En ting jeg reagerer på er skjelvingen din. Ser at du ikke er locked out i det heletatt før du skal begynne å løfte. Ikke en gang før du har trukket pusten. Mistenker også at du kanskje har en ustabilitet i føttene, siden du skjelver såpass mye (eller er dette veldig tunge vekter?)

Umulig å si noe om knærne dine ut i fra vinkelen her. Balansen mellom hofte og leg-drive ser tilsynelatende bra ut.

Du vil ikke at knærne skal for langt ut eller inn, men å holde dem på linje med helen og tåen ved siden av storetåen. Synes allikevel at nakken din har litt for mye ekstensjon på vei opp, prøv å presse opp med øvre rygg istedenfor med nakken.

Knærne går ikke for langt frem, de ser veldig bra ut. Uansett er dette en mye, så lenge man har et sentrert kne så vil det ikke være noe problem å ha full fleksjon i kneet. Derimot om du har f.eks en quaddominans (utstående tibia), så kan ACL være utsatt i større grad pga prestretch.

Her er noe du kan lese for å selv vurdere om føttene er i god balanse.

hei takk for svar:)

hva mener du med locket out? skal jeg gå ut ned strake knær og stå som en strek?=P

ristinga har jeg alldrig tenkt på før. er bare 100kg, altså lett. Har 150kg som 1RM. Hva kan være årsaken til ustabiliteten?

"Derimot om du har f.eks en quaddominans (utstående tibia), så kan ACL være utsatt i større grad pga prestretch." hæ? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takk for svar:)

hva mener du med locket out? skal jeg gå ut ned strake knær og stå som en strek?=P

ristinga har jeg alldrig tenkt på før. er bare 100kg, altså lett. Har 150kg som 1RM. Hva kan være årsaken til ustabiliteten?

"Derimot om du har f.eks en quaddominans (utstående tibia), så kan ACL være utsatt i større grad pga prestretch." hæ? :oops:

Ikke sikkert at det er noen big deal, jeg synes bare at du stoppa litt for lavt til å være vanlig knebøy. Det er noe du kan tenke på men ikke nødvendigvis slutte med.

Ift skjelvingen så regner jeg med at det er anklene dine, siden du ikke har på løftesko. De fleste av oss har svakheter i storetå pga dårlig skotøy i hverdagen, og da vil dette definitivt vises under belastning. Sjelden man ser noen løfte knebøy i sokker, så jeg skal ikke si noe konkret. Det kan også være gluteus medius som ikke fyrer skikkelig, kan være greit å sjekke ut. Vil kanskje anbefale deg å investere i noen løftesko, både pga stabilitet og at knærne ikke vil gå like langt re

Ja, gikk litt fort. Om du f.eks er mye sterkere på forsiden av låret, (quadriceps er koblet til forsiden av leggbeinet, Tibia), kan det dra tibia fremover. ACL (anterior cruciate ligament) og også MCL som sitter på innsiden av kneet vil i så tilfelle være mer utsatt. Men om femur og leggbeinet (tibia) er sentrert i kneleddet, så bør det ikke være noen fare for å ryke disse ligamentene.

Poenget var at det er farligere å gå dypt om man har et dårlig sentrert kne, og at det bør være trygt dersom knehelsa er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler lockout av hofta i topposisjon! Om du ønsker at knebøyen utelukkende skal være knedominant(Fremside lår skal gjøre all jobben) så fortsett, men om du ønsker å involvere hofta og bakside lår må du skyve hofta frem i topposisjon! Det kan enklest ses ved at du har en bøy i hofta når du står oppreist :)

Klem sammen rumpa så hardt at bekkenet ditt roterer til nøytralt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...