Gå til innhold

Veldig lav hvilepuls?


WebPT

Anbefalte innlegg

Hei! Ligger i sengen nå klar for å sove og merket at jeg har veldig lav hvilepuls.. Tok å målte i 15 sek, kom frem til 9 slag på denne tiden. Målte så i 10sek og fikk 6 slag.. altså jeg har en hvilepuls på 36 før jeg skal sove.. Hvorfor har jeg like lav hvilepuls som topptrente langdistanseutøvere??

Trener kondisjon 1 gang i uka så dette er for meg merkelig.. og kan ikke være helt bra eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du alltid hatt så lav puls eller er det noe som plutselig dukket opp? Hva er pulsen på når du er ute å løper? Hvor fort synker pulsen din? Har du hatt noen nærbesvimelser? Har du merket rask tretthet i musklene?

Om jeg har hatt det lenge er jeg usikker på, men har aldri hatt veldig høy puls, mente jeg målte 46 for 2 år siden når jeg skulle sove da og men tenkte ikke noe over det.

Pulsen min er relativt normal når jeg løper/sprinter. kommer lett opp i 180+ når jeg kjører HIIT f.eks.

Hvor raskt den synker er jeg usikker på, men føler den går ned ganske fort etter aktivitet!

Har aldri besvimt i hele mitt liv, og nær besvimelser hmm... Ser stjerner etter tung mark, men ikke noe utenom det hehe!

Nei, forholdsvis god utholdenhet i muskulaturen og ikke merket noe unormalt med trettheten i muskulaturen

Jeg trener tungt styrketrening 5 ganger i uka der jeg ofte får høy puls og blir sliten. Vet ikke om det har trent opp kondisjonen min eller hva.. kjører HIIT og intervaller 1x i uka og har 2-3 gåturer på 20-30min ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da fremstår dette helt ufarlig, om du spør meg. Mange kan fint ha en så lav puls uten å få symptomer av det, og du er nok en av dem. I mine øyne ser det også ut som du er forholdsvis godt trent, og at denne pulsen er normal for deg. Hvis du skulle få symptomer etterhvert, altså nærbesvimelse, svimmelhet, tretthet i muskulatur osv så bør du se nærmere på det, inntil da kan du nok ta det helt med ro.

Er også greit å få med at unge mennesker har lavere puls enn eldre. Det virker som om folk flest tror de har høyere hvilepuls enn de egentlig har, de aller fleste ligger på rundt 60 bpm, også lavere om de er unge og friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en blodprøve. Kan være hormonubalanse ifobm bukspyttkjertel (mye stress? nattarbeid osv?)

Kan også være vitamin/mineral-mangel, som B12 og magnesium - begge er med på å lage energi.

Vanskelig å teste magnesium, da bare 1% av kroppens magnesium er i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det på samme målte som deg. har vert innlagt på sykehus ved ett par anledninger. og dem lurer på om det er noe i veien med apparatet de bruker, og måler igjen, og igjen, men ender opp med samme lave pulsen :p dem målte meg om morgenen, og da hadde jeg ofte rundt 30-38 i puls ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...