Gå til innhold

skal gå ned 10 kilo....trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp med frokost og lunsj måltider? Lagde smoothie av 6 jordbær, håndfull bringebær og blåbær med par spiseskjeer med mager kesam.. hvor mye kalorier tror dere det er i et glass (200ml) kan man drikke det til kveldsmat feks? Holder meg unna brød, hvit hvetemel osv.. slanker meg ikke, men ønsker å forandre livsstilen min.. Noe gode forslag til trening? Trener 3-4 ganger i uke med utholdenhet og styrke er det noe annet jeg kan gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor høy er du og hva er vekten din? Er du mann eller dame?

Å forandre livsstilen handler ikke om å gå rundt og drikke smothier, men faktisk kunne spise vanlig proteinrik mat med gode fettkilder . Eneste eg ser som nødvendig er å kutte ut kebaben og pizzaen fra den lokale "pizza milano" 3 ganger i uken.

Ellers kan du lese denne:

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektnedgang avgjøres av at kostholdet sitter. Et moderat underskudd som gjør at kroppen tærer bort fettet og minst mulig på muskelmassen. Trening i seg selv gjør ikke at du mister vekt; trening former kroppen, gir kroppen energi og overskudd, gir masse helsegevinst og hjelper deg å brenne ekstra kalorier, men om du ikke spiser riktig så slipper ikke kroppen på fettet.

For å oppnå en god nedgang som også vil vare resten av livet så må du endre livsstil og tankegang. Du må ta tak i kostholdsvanene din og fokusere på skikkelig mat. Et rent og næringsrikt kosthold med lite sukker og junk. Maten skal smake godt og du skal spise deg passe mett og ikke gå rundt å være sulten.

Kombinert med en mer aktiv hverdag så vil resultatene komme.

Å begynne å drikke magre og næringsfattige smoothier vil ikke gjøre noe for deg annet at du veldig snart vl sprekke og gå på en smell.

Ja, det tar tid å piske kroppen i form. Det er prisen å betale når en har latt kroppen forfalle, men når du først gjør de rette og nødvendige endringene så vil kroppen komme tilbake i form og holde seg der resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg drikker kun smoothie fordi det er godt, ikke fordi jeg skal bruke det som et "slankemiddel.. spiser Normal mat jeg veier 61,7 og er 157cm høy eller lav er dame på 37 vet at jeg må jobbe med treningen... Og at det vil ta sin tid.. men ønsker en mer sunnere livstil.... Spiser ikke kebab eller pizza, da jeg ikke liker det... Mulig heldig der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å logge kostholdet en periode. Mange får "aha- opplevelser" når de først begynner å logge kostholdet, og du vil lære mye! Om du har iPhone eller annen smartphone ville jeg lastet ned app-en Lifesum som fungerer veldig bra. Pass på å ikke bli fanatisk, bruk loggen som en veileder i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la om livsstilen i januar, og kjenner både psykisk og fysisk at det var helt utrolig bra og på høy tid :-) Jeg trener tung styrke ca 3 ganger i uka, og har kuttet ut sukker og mel (og dermed også pasta) nesten fullstendig fra kostholdet (kjører en moderat "borte-er-borte" linje, men innen rimelighetens grenser. Hjemme er jeg strikt.). Var forsiktig med frukt og andre karbohydratrike matvarer i begynnelsen, men har sluppet mer opp på det nå. Har mye energi, har bygget mye muskler og samtidig gått ned noen kilo. Win-win!

Sjekk ut bloggen til Kristine Weber - http://www.kriweb.no - her er det mye gode mattips. Har også brukt denne mye: http://sjelemat.blogspot.no

Lykke til med endringen og det kommende overskuddet! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner på kroppen at jeg har blitt psykisk sett bedre og ser livet på en helt annen måte enn det jeg gjorde før et halvt mnd siden.. jeg forandret kostholdet mitt i forrige uke og startet med treningen samtidig. Lysten har kommet tilbake og energien oxo.... Vet at det bare har gått ei Uke, men å kutte ut mel og pasta (raske karbohydrater) var noe av det beste jeg kunne gjøre..Takk for tipset ang bloggene nyttige og super flotte ideer... TAKK!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig å lese at folk vil legge om kostholdet sitt, og selvfølgelig føler man seg bedre med det da kroppen din merker at dette er bra for deg.

Men som sagt tidligere trenger ikke du å kutte ut pasta eller mel.

Viss du tenker på det annerledes er kroppen din en maskin, og den drives av energi i form av mat.

Mat igjen defineres i form av karbohydrater,proteiner og fett og alle har en verdi i form av kalorier dvs:

1 gr karbohydrat er 4kcal

1 gr protein er 4kcal

1 gr fett er 9kcal

Din kropp behøver energi, så la oss si at din kropp behøver 2000kcal om dagen med trening som er 3ganger i uken. Så du trenger 14000kcal i løpet av en hel uke, altså 7dager x 2000kcal.

MEN, din kropp bryr seg stort sett ikke hvor disse kaloriene kommer fra, om det er karbohydrater, proteiner eller fett. Din kropp tenker energi så med andre ord kan du spise pasta, mel, pizza, sjokolade osv. så lenge du ikke overstiger 2000kcal om dagen.

Derfor er det LURT å bruke litt tid og bli kjent med hvor mange kalorier det er i forskjellig mat, for da kan du stort sett spise hva du VIL uten å måtte gå opp eller ned i vekt. OM du ønsker å gå ned i vekt spiser du litt mindre, f.eks. 1700-1800kcal om dagen.

Det skal også sies at når du trener trenger kroppen din ekstra protein for å bygge opp musklene i kroppen, du vil også inkludere karbohydratene da disse gir energi til musklene i form av glykogen, samtidig trenger du fett kilder som er bra for hud, ledd, hormoner osv.

Så min anbefaling til deg og alle nybegynnere er å bruke litt tid, lese litt om hvor mye kalorier det er i forskjellige matvarer på pakkene og spise akkurat som du vil.

Du kan f.eks. spise følgende uten at det skal ha noe å si for kroppen din:

frokost :

2egg ca 140kcal (10gr fett, 12-13gr protein)

2 grove brødskiver : 180kcal ( 3gr fett, 6gr protein, 35gr karbohydrat)

30-40gr skinke: 40kcal ( 1-2gr fett, 6-7gr protein)

en håndfull med mandler/valnøtter 100-150kcal

Lunsj :

50gr havregryn 180kcal

150 gr cottage cheese 160kcal

håndfull med mandler/valnøtter 150kcal

Middag:

75gr pasta 260kcal

150gr karbonadedeig 200kcal (lage saus selv med hakkede tomater)

kvelds:

Smothie med masse frukt(blåbær, bringebær, jordbær osv) med melk og proteinpulver

300kcal

Om du ser her er det masse god mat som du kan spise uten at det er "usunt" for deg. Det er viktig å påpeke at du skal fokusere å innta FIBER, derfor om du spiser hvit pasta kan du ta en frukt etterpå, eller om du har ris til middag ha en del brokkoli ved siden av i tillegg til kjøttet.

Uansett, det å være sunn er å spise balansert og næringsrik mat og tenke på en balanse mellom karbohydrater/proteiner/fett for at maskinen/kroppen din skal fungere best mulig. Når eg husker tilbake var det veldig stress for meg å tenke på alt dette, men man bruker litt ekstra tid på det i begynnelsen så går det av seg selv etterpå. Og når du finner ut hvor enkelt det er kan du gjennom å styre mat inntake styre både vekt reduksjon og vekt økning om du ønsker å bygge mer muskler når du har fått vekk litt fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...