Gå til innhold

Kne lager rare lyder i knebøy


Tullerusk

Anbefalte innlegg

I det siste har høyre kne begynt å lage lyder når jeg tar knebøy. Det kommer hver gang jeg tilter tærne litt ut til siden. Så lenge tærne peker rett frem, er det helt stille. Det gjør ikke vondt, men det er ganske ubehagelig lyd og det kjennes ut som ting romstrerer inni der. Er ikke en kneppelyd, men mer som lyden av sener som har fult party. Trenger ikke gå veldig dypt før lyden kommer, og det går seg heller ikke til i løpet av økta. Før jeg kjører knebøy går jeg meg alltid varm i et par minutter, etterfulgt av dynamisk oppvarming og oppvarmingssett.Knærne mine har alltid laget litt smålyder, men dette er ikke det som jeg er vant til.

Noen som har no tips, innspill, erfaring eller kanskje en klem? Jeg tar det jeg får.

Kjetil1234 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en blanding av litt dårlig teknikk og ustabil ankel. Pronerer ankelen mens du kjører? Er femur i retning av ankel og fotblad?

Kan godt hende at jeg har skikkelig dårlig teknikk for jeg føler meg veldig usikker på knebøy. Prøver alltid å sende femur i samme retning som tærne, men kan jo hende det kjennes ut som jeg presser knærne mer ut enn jeg faktisk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at ledd knepper og lager lyder, så lenge du ikke har noen form for smerter forbundet med dette synes jeg ikke du skal bruke energi på å bekymre deg over dette :)

Likevel kan en teknikksjekk være gunstig for evt prehab..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fult klar over at ledd knepper og lager lyder. Jeg har hypermobile ledd og alle leddene mine i kroppen smeller, men dette bare kom så plutselig også kjennes det så rart ut. Kjennes ut som alle ligamentene ruller frem og tilbake, som om noe er løst. Ser ikke for meg at det betyr at jeg må amputere, men tenkte kanskje det var et tegn på at noen burde gjøres anderledes. Jeg tror du har rett i det du sier med ankel Kjetil1234, for jeg merket at den var løs under oppvarming i dag. Derimot forsvant det når jeg tok knebøy med strikk. Er vant til at leddene er litt hengslette, men dette var bare mer enn vanlig. Og ja, det er pronasjon i foten.

Spørs om det er på tide å ta frem balanseputa igjen. :cautious:

Jeg skal trene knebøy i helgen, skal se om jeg får filmet. Tusen takk for svar begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Balanseputa vil ikke gi deg økt muskulatur. Tren målrettet for å øke massen rundt de hypermobile leddene.

Bulgarske utfall, leg extensions, liggende og sittende leg curls, abductors adductors (bruk strikk eller kabelstativ), single leg hip thrust, planke, sideplanke, osv osv osv. Pass nøye på teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde knebøy økt i dag, og prøvde meg litt frem på teknikk. Fant en stilling som jeg synes virket ganske grei, hvor ingen av leddene klaget. Bredere med beina, tærne litt mer ut til siden og ikke så veldig dypt. Filmet litt så dere kan komme med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg ut som at du har litt lite vinkel på føttene ift den brede fotstilingen. Dette kan være problemet. En annen ting er at du muligens har pronasjon i føttene? I så fall vil du kunne irritere kneet ved å presse beina for langt ut.

Forøvrig ser knebøyen din pen ut :)

Legg ut et bilde av føttene dine når du står vanlig, fra forsiden og baksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg ut som at du har litt lite vinkel på føttene ift den brede fotstilingen. Dette kan være problemet. En annen ting er at du muligens har pronasjon i føttene? I så fall vil du kunne irritere kneet ved å presse beina for langt ut.

Forøvrig ser knebøyen din pen ut :)

Legg ut et bilde av føttene dine når du står vanlig, fra forsiden og baksiden.

Ta måtte tenke litt før jeg fant ut hvordan jeg skulle klare å ta bilde av bena bakfra. :roflmao:

post-32115-14440981126284_thumb.jpg

post-32115-14440981123682_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut. Sørg for at lårbeinet og hel/fotblad er på linje under bøyen, dette kan ha vært problemet. Alt ser greit ut, så om det ikke hjelper å vinkle ut føttene så kan du evt ta en tur til legen og sjekke. Tviler på at det er noe big deal.

Det er ikke unormalt at det knaker litt, men full party skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt så synes jeg det gikk seg til med stillingen som jeg brukte i dag. Så kan godt hende at det ble lettere å få ting på linje med bredere stilling. Hadde du sett video av teknikken jeg har brukt tidligere hadde du sikkert ikke vært like fornøyd. Var liksom et lys som gikk opp for meg i dag. Takk uansett for titten. :giggle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...