Gå til innhold

Øvre bryst


runar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som du ser av bildene under er det to, kanskje tre muskler du ønsker å trene. Nemlig Pectoralis major, Fremre Deltoid (pars anterior) og t.d. pectoralis minor.

250px-Pectoralis_minor.png250px-Pectoralis_major.png250px-Deltoideus.png

Her er noen annbefalte øvelser og hvilke muskler de primært og sekundert trener.

-Benkress: Baseøvelse, trener primært brystmusklene (pec min. + maj.) men også fremre deltoid.

-Arnold-press: Primært fremre deltoid, men også de to andre deltoid.

-Skråbenk (incline): Primert fremre deltoid, men også pectoralis musklene.

-Flyes: Isolasjons øvelse for Pectoralis major.

-Dips for bryst (chestdip): Primært pectoralis musklene (spesielt minor) og til en liten grad skuldre. (pssst. dette er min favorittøvelse).

-Militærpress: Baseøvelse, trener hele skulderen

Du kan også bla deg gjennom øvelsesguiden her på fitnessbloggen for å finne øvelser som passer deg.

Skulle jeg valgt for deg, ville jeg uten tvil trent benkpress og kanskje supplert med litt arnold eller incline.

Håper dette hjelper deg til å ta et informert valg ;) Da jeg synes det er veldig mange rare øvelser som blir foreslått :p Hold deg til baseøvelser, så får du med deg mest mulig støttemuskelatur i tillegg!

Husk at den beste øvelsen er den du kan ha best fremgang/progresjon i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niklas: Du glemmer å nevne at Pectoralis har to fester på innsiden. Sternal og clavicular. Incline vil legge mer belastning på clavicular i forhold til sternal, men etter det jeg har sett vil sternal-øvelsene legge like mye belastning på clavicular som rene clavicular-øvelser. Forskjellen er et incline-bevegelser vil koble sternal-hodet mer ut. Vanlig benkpress vil trene begge "delene" av pectoralis major like bra (alle tre festene), men incline og også militærpress vil koble den nedre delen mer ut slik at man har mulighet til å jevne ut om øverste delen er lite utviklet.

Om TS trenger å få frem clavicular-hodet mer er det riktig som du sier at benkpress er konge, men det er veldig fint å avslutte med øvelser som går direkte på det hodet for å spesialisere...

PectoralisSternal.gifPectoralisClavicle.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mener det samme Lars. Derav anbefalingen om flat benk + arnold/incline.

Må legge til at jeg kanskje ikke er helt objektiv da mine meninger i høy grad er påvirket av Martin Berkhan. Dvs kvalitet over kvantitet. Mao, ser jeg ikke noe poeng med isolasjons øvelser og spesialiseringsrutiner for kroppsdeler som kanskje henger etter før man når et veldig høyt elite nivå.

Er heller ikke noe glad i Incline benk som en bryst øvelse. EMG studier utført av Barnett et al (1995), viste en ubetydelig forskjell i aktivering av clavicular hodet med incline. I forhold til flat og decline. Selvfølgelig kan denne ubetydelige forskjellen utgjøre noe, men ikke før man er oppe ihvertfall 200kg+ i benken (etter min mening). Den samme studien viste at incline aktiverer fremre skulder mye mer en de andre benk variantene. Og at flat benk hadde best aktivering av Sternal hodet.

Men merk deg at dette kun er mitt syn på trening. I objektivitetens navn kan jeg sitere bodybilder Jay Cutler: "I personally feel upper pec development is very important for a bodybuilder. So I concentrate more on the incline bench that I do the flat bench."

Haha nå sporet jeg veldig av. Håper ikke TS blir forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...

Ja, da er vi veldig enige. Som jeg også skrev, så vil ikke en incline trene "øvre" bedre enn flat, men den vil koble "nedre" mer ut - så jeg gidder som regel verken å kjøre incline eller decline. Det eneste jeg kjører på bryst i tillegg til flat benk og stående militærpress er incline pronated cable flyes, men det er bare for spesialiseringen sin del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen utfører du disse? Lav kabel med håndflaten ned?

Sett deg incline og hold nevene loddrett (tommel opp hele tiden). Hold kabelen gjennom hånden, og beveg i en bane slik at du slår tomlene mot hverandre i topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jesus fucking christ!

Hvordan for jeg større biceps liksom!

Lover dere at går du ned i fett% og vanlig benkpress vil "øvre bryst se bra ut"

Er så dumt når du har 12-18 i fett% også spørr man om sånt!

Cause you ain't gonna see no differense bro!

Skal vi sloss;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...