Gå til innhold

Er trening av legger egentlig nødvendig?


Sara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I en viss grad vil leggmuskler bli aktivert, men trener legger ene og alene for symmetri og for ikke å skape noen svake ledd med tanke på beinøvelser/markløft. Tipper det dukker opp noen fler intelligente svar snart fra folk med mer erfaring:)

Calf raise etc kan være gode øvelser hvis du ikke har noen apparater der du trener til rådighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er "nødvendig". Leggene blir så utrolig mye finere i ett par høye hæler.. :D

Men for å være litt mer alvorlig. Etter at jeg begynte å trene legger så har jeg blitt sterkere og leggene har blitt større ( har alltid hatt komplekser for mine tynne lange bein :( ) Så ja jeg syns det er nødvendig for min egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent knebøy 5 ganger i uken i over et år nå - leggene har ikke vokst en cm :p Har forsåvidt heller ikke vært meningen, men jeg tror nok ikke det holder. Leggene brukes såpass mye gjennom hele dagen at de skal få relativt mye bank før de responderer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er også at leggene vokser svært lite uten direkte trening. Men når du begynner å trene dem, så ser du gjerne resultater rimelig fort. Leggmusklene er forøvrig såpass dominert av utholdende muskelfibre at de med fordel kan trenes i høye repfaser, type 12-15 og 15-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kjetil, trente nesten 1 år uten spesifikk leggtrening og det vokste ingenting av bøy,mark og utfall.

Gastrocnemius mer aktiv under eksplosive bevegelser, mens soleus er en mer utholdende muskel. Dermed kan det være fordelaktig å variere mellom øvelser med strakt og bøyd kne, og periodisere leggtreningen med en høyrep (lett) dag og en lav rep (tung) dag i uka, som det også kommer fram i tidligere svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er "nødvendig". Leggene blir så utrolig mye finere i ett par høye hæler.. :D

Men for å være litt mer alvorlig. Etter at jeg begynte å trene legger så har jeg blitt sterkere og leggene har blitt større ( har alltid hatt komplekser for mine tynne lange bein :( ) Så ja jeg syns det er nødvendig for min egen del.

Hva hvis man ikke vil ha større legger da, men vil ha bedre fasong på de? Vil ikke allefall ikke ha de tykkere, de er bra som de er. Men jeg er enig i at det er flott i høye hæler når leggmuskelen kommer ordentlig frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man ikke vil ha større legger da, men vil ha bedre fasong på de? Vil ikke allefall ikke ha de tykkere, de er bra som de er. Men jeg er enig i at det er flott i høye hæler når leggmuskelen kommer ordentlig frem.

Mine er ikke svære.. Det skal nok mye til for å få de svære :p Jeg har trent de hardt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ikke svære.. Det skal nok mye til for å få de svære :p Jeg har trent de hardt :p

De er ikke svære, men jeg vil ikke ha de større fordi de er i symmetri med resten av kroppen min. Men jeg kunne tenke meg å få bedre fasong, dvs smalere på nedrehalvdel og mer synlig muskel på midten. Tror egentlig det avhenger av gener når jeg tenker på det, jeg har jo så og si ikke fett på leggene, så det er liksom ikke noe å deffe frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ikke svære.. Det skal nok mye til for å få de svære :p Jeg har trent de hardt :p

Jeg har nok trent de jevnt og trutt. Med riding fra 9 årsalder og trening fra 15 års alder har jeg alltid hatt en legg og lår musklatur det står respekt av (for en vanlig person vel og merke). Det gjelder bare å bygge på der det trengs og holde fettprosenten der den skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg føler det er "nødvendig". Leggene blir så utrolig mye finere i ett par høye hæler.. :D

Men for å være litt mer alvorlig. Etter at jeg begynte å trene legger så har jeg blitt sterkere og leggene har blitt større ( har alltid hatt komplekser for mine tynne lange bein :( ) Så ja jeg syns det er nødvendig for min egen del.

Hvilke øvelser kjører du, Jane? Har også stankelben slik du hadde :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke legger, men fenalår ifølge mine treningskamerater. :)

Gode øvelser blir å kjøre tåhev i smith maskin. Gjerne med en step-kasse for å komme dypere ned og strekke mer på muskalturen.

Mange beinpress maskiner kan brukes så enkelt ved å flytte beina til nederst på platen der du utfører tåhev på samme måte som stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke legger, men fenalår ifølge mine treningskamerater. :)

Gode øvelser blir å kjøre tåhev i smith maskin. Gjerne med en step-kasse for å komme dypere ned og strekke mer på muskalturen.

Mange beinpress maskiner kan brukes så enkelt ved å flytte beina til nederst på platen der du utfører tåhev på samme måte som stående.

Akkurat slik du nevner med benpressen pleier jeg å kjøre! Skal trene dem to ganger i uken, men lurer på reps og sett. Får vel prøve på 12-15 x 4-3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker muskelvekst (hypertrofi) så er det hvis du er trent.

Motstand på ca 70-85 av 1RM som tilsvarer 6-12 repetisjoner.

Serier på en øvelse 2-4. Serier på muskelgruppen 2-5.

Pauser på 1-2 min mellom seriene.

Frekvens på treningen 1-3 ganger i uka.

Hvis du kun trener legger kun en gang i uka må du kjøre til utmattelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis

Akkurat slik du nevner med benpressen pleier jeg å kjøre! Skal trene dem to ganger i uken, men lurer på reps og sett. Får vel prøve på 12-15 x 4-3 :)

Hvis du har lyst på en ny utfordring så ville jeg kjørt drop-set der du ligger på 6-10RM (repetisjoner maksimum) for å så ta ned belastningen 20-40% og kjøre igjen 6-10RM. Fortsetter til vi har ca 20-40 repetisjoner i løpet av en sammenhengde serie.

Så det er viktig at man ikke har pauser i mellom men prøver så godt man kan og kjøre alt i ett. Med denne typen trening får vi både stimulering fra høy motstand samt et høyt metabolsk stress.

Viktig!! Denne typen trening kan gi et stort stress på muskulaturen. Må ha lenger restitusjon. Ikke kjør det for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis

Hvis du har lyst på en ny utfordring så ville jeg kjørt drop-set der du ligger på 6-10RM (repetisjoner maksimum) for å så ta ned belastningen 20-40% og kjøre igjen 6-10RM. Fortsetter til vi har ca 20-40 repetisjoner i løpet av en sammenhengde serie.

Så det er viktig at man ikke har pauser i mellom men prøver så godt man kan og kjøre alt i ett. Med denne typen trening får vi både stimulering fra høy motstand samt et høyt metabolsk stress.

Viktig!! Denne typen trening kan gi et stort stress på muskulaturen. Må ha lenger restitusjon. Ikke kjør det for ofte.

Ah, tusen takk for det! Det må testes ut etter hvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...