Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå lenge lurt på hva som er årsaken til at vekten har stagnert totalt, og jeg ikke ser noe endring, annet enn at jeg blir sterkere i markløft. Etter jul startet jeg på 2-splitt program og kjørte 2 tunge benøkter i uken + 2 overkropssøkter og gjerne 1 intervalløkt. På dette programmet opplevde jeg at jeg bare ble "større" og gikk opp i vekt, slik at for eks. klærne ikke passet lenger.

Nå har jeg endret treningen til 2/3 fullkroppsøkter i uken med stort fokus på baseøvelser som Knebøy, Frontbøy, Skulderpress, Stangroing, Markløft osv, + isolasjonsøvelser ved siden. I tillegg blir det minst 1 intervalløkt og 1 langkjøringsøkt.

Matmessig spiser jeg sunt. Jeg er gluten- og laktoseintolerant, så min frokost er:

50g Havregryn, bær, stevia, 1 banan og litt sukrin / sukkerfritt syltetøy.

Lunsj består gjerne av salat med kylling + 2 speltlomper med snøfrisk eller en skive med snøfrisk.

Bruker BCAA etter trening og lager proteinpannekaker av 1 scoop protein, 2 ss mandelmel, 1ss kokosmel, 1 egg + 1 eggehvite, litt melk og vann.

Middag er kylling, laks eller kjøttdeig, + søtpotet, grønnsaker, noe ris, byggris osv.

Kvelds er gjerne hjemmelaget musli, melk, proteinpannekaker, salat, knekkebrød, egg. I tillegg gjerne en questbar.

I helgene koser jeg meg litt, men pga. allergi begrenser dette seg ofte til nøtter, melkefri og sukkerfri sjokolade o.l.

Hva gjør jeg galt? Spiser jeg for lite? For mye? Bør jeg gå tilbake til 2-splitt? Om noen har gode svar setter jeg pris på det! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29647-tung-trening-lite-resultat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fullkroppsdag kan se sånn ut (etter oppvarming)

4x6 Knebøy 60/65kg

4x8 Markløft, strak 70kg / 4x6 75kg

4x6 Frontbøy 57,5kg

4x8 Utfall 24kg (kettlebell)

3x8 Hantel-roing 20kg

4x8 Stang-roing 55kg

3x8 Skulderpress 25kg

3x4 Nedtrekk 20kg

3x8 bicepscurl 15kg

Har trent styrketrening i over 1 år, så fremgangen har vært relativ god, både på vekt og på økning i styrke, men føler det nå har stagnert. Jeg er 173cm og veier mellom 70-72kg.

Teknikkmessig føler jeg at jeg har kontroll, men har ikke fått noe til å se på det skikkelig.

Jeg kan ikke stort, men det ser ut for meg som at du har ganske mange øvelser som overlapper hverandre i ganske stor grad;både knebøy, frontbøy og utfall setter mye krav til styrke i forside og bakside lår, markløft og hantelroing OG stangroing går alle ganske mye på ryggen, så hver gang du trener får musklene dine riktig så mye tyn i riktig så mange former, og siden du bare har trent i litt over et års tid,kan det hende du ikke er helt vant til en slik treningsmengde enda.

En mulighet er at du i en periode forsøker å ha færre øvelser per økt,men at du da bytter mellom hver økt.

F.eks knebøy-stangroing/hantelroing på mandag og frontbøy-markløft-utfall på onsdag/neste trening. Siden du da har færre øvelser per kroppsdel burde du ha mer energi til overs per øvelse, som burde gi deg bedre forutsetninger til å prestere bedre.

Hei!

Jeg syns det Aurelius skriver høres veldig fornuftig ut. Å la kroppen fokusere på noen hovedting per trening og heller variere fra trening til trening vil kanskje bedre restitusjon og fremgang, enn å bli helt kjørt over det hele hver gang?

Er ingen ekspert jeg heller, så kanskje noen andre her inne i bloggmiljøet har noen andre svar eller bedre begrunnelser?

Husk at det er heilt normalt at vekta kan stagnera over ein periode. Det skjer ofte, men at kanskje neste gang har du gått ned eller opp nokon kilo. Men eg råda deg til å måla deg i cm istede ettersom at det kan ha blitt mindre/større uten at det står på vekta, og heller sjekka vekta ein gang i mnd. :) Husk at musklar vege meir enn feitt! :) Lykke til!

Annonse

Husk at det er heilt normalt at vekta kan stagnera over ein periode. Det skjer ofte, men at kanskje neste gang har du gått ned eller opp nokon kilo. Men eg råda deg til å måla deg i cm istede ettersom at det kan ha blitt mindre/større uten at det står på vekta, og heller sjekka vekta ein gang i mnd. :) Husk at musklar vege meir enn feitt! :) Lykke til!

Ikke meningen å være tverr altså , for jeg er enig i det du sier ellers, men den siste påstanden din er ikke heeeelt riktig (: en kilo med muskler veier like mye som en kilo med fett, men den har vesentlig høyere tetthet!

En kilo med muskler tar altså vesentlig mindre plass enn en kilo fett;) Men ja, målebånd er mye bedre å bruke til å måle fremgang enn badevekta.

Du trener fullkropp og det er fornuftig, men ja som aurelius sier, for mange øvelser på en dag. Jeg tror imidlertid det er maten som er synderen. No offence dude men du kan spise mye mer, du burde spise mye mer. Trykk i deg mer mat og prøv å kutt ned litt på antall øvelser en 3 ukers tid, så ser du jo fort om det hjelper eller ikke:)

Annonse

Ikke meningen å være tverr altså , for jeg er enig i det du sier ellers, men den siste påstanden din er ikke heeeelt riktig :) en kilo med muskler veier like mye som en kilo med fett, men den har vesentlig høyere tetthet!

En kilo med muskler tar altså vesentlig mindre plass enn en kilo fett;) Men ja, målebånd er mye bedre å bruke til å måle fremgang enn badevekta.

Alle er vel klar over at 1 kg musklar og 1 kg feitt er det samme! Men reknar med du skjønnte ke eg ville fram til ? :)

Alle er vel klar over at 1 kg musklar og 1 kg feitt er det samme! Men reknar med du skjønnte ke eg ville fram til ? :)

Ja, JEG skjønner hva du ville frem til fordi dette var kunnskap jeg satt på fra før av, men når man uttrykker seg uklart så kan det hende at personer uten de nødvendige forkunnskapene misforstår, og denslags er ingen tjent med.

Ja, JEG skjønner hva du ville frem til fordi dette var kunnskap jeg satt på fra før av, men når man uttrykker seg uklart så kan det hende at personer uten de nødvendige forkunnskapene misforstår, og denslags er ingen tjent med.

Viss folk ikkje veit at ein 1kg musklar og 1 kg feitt vege det samma så burde dei vel strengt tatt gått oppigjen matte :) men skal heller prøva og forklara bedre neste gang ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...