Gå til innhold

Fotballspiller ønsker å inkludere vektløfting i treningshverdagen. Hurtighet og spenst!


Loco

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lenge hatt lyst til å inkludere vektløfting i treningshverdagen, men kjenner ingen som kan nok om det til å være et øvingsbilde. Jeg er fra før godt over gjennomsnittet rask, men ikke utpreget god spenst. Har trent mye knebøy fra jeg var 16-17 år.

For å gi en pekepinn på hvor landet ligger nå.

40m: 4,91

CMJ: 50

Knebøy: 2,25 egen kroppsvekt. Dyp.

En av de viktigste grunnene til at jeg presterer som jeg gjør på fotballbanen er farten min og dette er noe jeg har lyst til å viderutvikle. Spensten vil primært komme i andre rekke, som en bonus. Jeg tror olympisk trening er noe som kan hjelpe meg til å ta det neste steget :)

1. Finnes det (gjerne norske) en form for step by step opplegg man kan se på nett, type Youtube? For å lære teknikken på de øvelsene som er mest hensiktsmessige.

2. Hvilke øvelser vil være mest hensiktsmessige? Tenker da på å trene 1-2 økter i uken.

3. Holder til i Hamar så om noen veit om noen som har peil rundt her er det bare å skrike ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Powercleans, snatch, og kanskje speedreps med 60%av maks.

Husk at du må trene overkropp også, det kan faktisk indirekte gjøre deg raskere.

Power Snatch eller Full Snatch. (De eksemplene jeg får opp etter et kjapt googlesøk) :) Er speedreps en egen øvelse? Eller mener du eksplosiv utførelse av Powercleans og Snatch med 60% av maks?

Har kjørt mye Pullups, sittende roing og benk ved siden av bøy, mark og nordic hamstring. Tenkte å kutte ut bøy, mark og nordic hamstring for en lengre periode (sesong nå). Heller kjøre på med 1-2 økter i uka da bestående av et par olympiske øvelser, benk og pullups.

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snatch er vell i grunn unødvendig, eneste øvelsen jeg vil si jeg har kompetanse til å anbefale er powerclean. Et fint program er SS(starting strenght)

Speedreps er eksplosiv utførelse an knebøy, benk, o.sv. Layne er en stor tilhenger av dette.

Ser heller Ingen grunn til å droppe styrke mens det er sesong, men kanskje heller trene mindre mtp. Kamper og treninger,

Hvis det er et større lag kan du snakke med trener/fysio om dette, de har større kompetanse på dette enn de fleste her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp runde på Google burde avgjøre om det finnes vektløfterklubber /Crossfitsentre<- (kun som siste utvei) i ditt nærområde ; if so sitter de på den kompetansen du trenger.

Oly -løft er tricky. MYE mer tricky enn bøy og mark. Det smarteste er å involvere fagfolk fra dag en,så slipper du å bruke tid på å avlære deg uvaner senere:)

Vil apropos anbefale markløft-trening på det sterkeste for å forebygge muskulære ubalanser (siden du ikke nevnte om du trener det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kjapp runde på Google burde avgjøre om det finnes vektløfterklubber /Crossfitsentre<- (kun som siste utvei) i ditt nærområde ; if so sitter de på den kompetansen du trenger.

Oly -løft er tricky. MYE mer tricky enn bøy og mark. Det smarteste er å involvere fagfolk fra dag en,så slipper du å bruke tid på å avlære deg uvaner senere:)

Vil apropos anbefale markløft-trening på det sterkeste for å forebygge muskulære ubalanser (siden du ikke nevnte om du trener det)

Er et crossfitsenter i nærheten, men det er nystarta og ikke spees bra rykte. Tror derfor ikke det er no spees å satse på. Veit det er en bra oly-klubb en times tid unna, men hadde håpet på en enklere løsning ;)

Har trent mye mark og strakmark. Dette er og noe jeg tenker utgår framover OM jeg fikser div oly-øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kam selvfølgelig lære det andre steder, Elliot Hulse kan mye om løft og teknikk, selv om det er det eneste du burde høre på hva han har å si om, generelt det å Google eller søke på YouTube om fungerer, men det beste hadde vært om du lærte det av de på Oly klubben, du trenger tross bare å få inn rett teknikk (tross alt, lol) men ville fortsatt med baseøvelser, om ikke for å bli sterkere så bare for å vedlikeholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har lenge hatt lyst til å inkludere vektløfting i treningshverdagen, men kjenner ingen som kan nok om det til å være et øvingsbilde. Jeg er fra før godt over gjennomsnittet rask, men ikke utpreget god spenst. Har trent mye knebøy fra jeg var 16-17 år.

For å gi en pekepinn på hvor landet ligger nå.

40m: 4,91

CMJ: 50

Knebøy: 2,25 egen kroppsvekt. Dyp.

En av de viktigste grunnene til at jeg presterer som jeg gjør på fotballbanen er farten min og dette er noe jeg har lyst til å viderutvikle. Spensten vil primært komme i andre rekke, som en bonus. Jeg tror olympisk trening er noe som kan hjelpe meg til å ta det neste steget :)

1. Finnes det (gjerne norske) en form for step by step opplegg man kan se på nett, type Youtube? For å lære teknikken på de øvelsene som er mest hensiktsmessige.

2. Hvilke øvelser vil være mest hensiktsmessige? Tenker da på å trene 1-2 økter i uken.

3. Holder til i Hamar så om noen veit om noen som har peil rundt her er det bare å skrike ut :)

1. Ingen som jeg vet om. Selv de på engelsk er svært begrenset. Det er ikke bevegelser som man kan lære ved å se en snutt på youtube. Om du ikke har kompetente folk i nærheten som du har mulighet til å lære av er det nesten bedre å bare la være.

2. For å utvikle fart blir det vel egentlig mer løpsrettede øvelser. Vektløfting kan hjelpe deg til å bli noe mer eksplosiv, men det er litt avhengig av nøyaktig hva du ønsker å bli god i, annet enn "fart".

3. Gjøvik AK blir nok nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de viktigste grunnene til at jeg presterer som jeg gjør på fotballbanen er farten min og dette er noe jeg har lyst til å viderutvikle. Spensten vil primært komme i andre rekke, som en bonus. Jeg tror olympisk trening er noe som kan hjelpe meg til å ta det neste steget :)

Dersom fart er det du har til hensikt å forbedre ville jeg primært øvd på nettopp det. Rykk og støt er komplekse øvelser å lære så jeg tviler på at du vil få det største utbyttet av å bruke mye tid på å lære deg disse, mtp. dine mål. Skulle du deltatt i 100m i OL hadde det kanskje hatt noe i seg å trene disse øvelsene, men da ønsket er å prestere i fotball ville jeg heller fokusert på funksjonell styrketrening for din idrett.

Av øvelser som er relativt enkle og som vil utvikle både eksplosivitet og styrke, er øvelser som knebøyhopp (begynn med lette vekter 25kg-ish), bulgarsk utfall m/hopp, KB sving, push press, mark og frivendinger (dersom du finner noen som kan lære deg det). Fint at du trener hamstring, fortsatt med det. Man hører jo omtrent daglig om fotballspillere som ryker ut med hamstringskade. Dette kan forebygges med trening, nordic hamstring er en superbra øvelse, strak mark er et greit alternativ. Jeg ser ikke poenget med å trene masse overkropp, det gjør deg tyngre og dermed treigere. Ja, alle vet at sprintere trener noe overkropp, men de fokuserer kun på å løpe fort. Fotballspillere løper ikke i 10 sek, de er på banen i 2x45min, da er det ikke noen fordel å være superstor (dog noe avhengig av posisjon på banen). Jeg antar at du også vil bli bedre med ball, da er det ikke hensiktsmessig å bruke en haug med tid på å få større brystmuskler.

Spenst kan fint trenes uten vekter, og det er vel egentlig også det beste og letteste. Her er det viktig å begynne forsiktig så man ikke ryker på en skade. Tren både horisontal og vertikal spenst, begge deler er viktig i fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har lenge hatt lyst til å inkludere vektløfting i treningshverdagen, men kjenner ingen som kan nok om det til å være et øvingsbilde. Jeg er fra før godt over gjennomsnittet rask, men ikke utpreget god spenst. Har trent mye knebøy fra jeg var 16-17 år.

For å gi en pekepinn på hvor landet ligger nå.

40m: 4,91

CMJ: 50

Knebøy: 2,25 egen kroppsvekt. Dyp.

En av de viktigste grunnene til at jeg presterer som jeg gjør på fotballbanen er farten min og dette er noe jeg har lyst til å viderutvikle. Spensten vil primært komme i andre rekke, som en bonus. Jeg tror olympisk trening er noe som kan hjelpe meg til å ta det neste steget :)

1. Finnes det (gjerne norske) en form for step by step opplegg man kan se på nett, type Youtube? For å lære teknikken på de øvelsene som er mest hensiktsmessige.

2. Hvilke øvelser vil være mest hensiktsmessige? Tenker da på å trene 1-2 økter i uken.

3. Holder til i Hamar så om noen veit om noen som har peil rundt her er det bare å skrike ut :)

Du burde skjekke ut Joe Defranco og hans treningsmetoder. Han er godt kjent i USA for og gjøre atleter større, sterkere og kjappere.

http://www.defrancostraining.com/

https://www.youtube.com/user/joedefranco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg regner med du har prøvd programmet og det funket ikke for deg? Eller er det fordi "crossfit" er inkludert i ordet?

Kan faktisk ikke linje til det, siden crossfit fikk det slettet, men det var en ganske prominent fotballspiller i Amerika (amerikansk fotball) hvor prestasjonene gikk markant ned etter at han begynte med crossfit, selv om han gjorde akkurat det samme som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan faktisk ikke linje til det, siden crossfit fikk det slettet, men det var en ganske prominent fotballspiller i Amerika (amerikansk fotball) hvor prestasjonene gikk markant ned etter at han begynte med crossfit, selv om han gjorde akkurat det samme som før.

Jeg så den videoen. Tror du at fordi noe har "crossfit" i navnet så er treningsprogrammene helt like?

Det blir jo litt det samme som at jeg sier: "En jeg kjenner fikk et treningsprogram av treneren på Elixia. Nå har han kreft. Du må ikke trene programmer av trenerne på Elixia. For da får du kreft."

Crossfit Football har ingenting med CFHQ å gjøre. Hadde du trykket deg inn på linken og lest/sett programmet hadde du skjønt det. Men slik jeg forstår er du bare ute etter å trolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...