Gå til innhold

APT og tøyning av hamstring


Elliot

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Kjernemuskulatur er key. Kjør press-øvelser med hevede bein i 90 grader, slik at korsryggen presses i bakken og magemusklene aktiveres, Dead Bug og slike ting. Det hjalp for meg!

Pluss at man må korrigere seg selv kontinuerlig i hverdagen da. Er ikke noe quick-fix for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er som regel stramme hofteleddsbøyere som drar hofta bakover slik at du får APT. strekk forside, styrk bakside.

Nærmere sagt er det symptomene. Årsaken er dårlig aktivering av stabilisatorer. Enig i tiltakene, viktig å venne seg til å bruke stabilisatorer i magen for å balansere bekkenet, ellers vil problemet aldri forsvinne helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmere sagt er det symptomene. Årsaken er dårlig aktivering av stabilisatorer. Enig i tiltakene, viktig å venne seg til å bruke stabilisatorer i magen for å balansere bekkenet, ellers vil problemet aldri forsvinne helt.

Jeg har funnet ut at jeg har noe som heter anterior femoral glide. Dette gjør at jeg ikke kan/bør tøye hofteleddsbøyerne. Jeg har den siste tiden fokusert mye på glute aktiveringsøvelser før styrketrening (slike øvelser som gjør at det svir kraftig i baken :) ) Og jeg mener jeg har fått en liten forbedring i symtomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usannsynlig om du har atp, fordi psoas og illiacus vil hindre femur i å nå endrange av acetabulum. Tipper du istedet har betennelse i psoas(eller en av de andre hoftebøyerne), minns å huske at jeg har sett noen bildet av deg tidligere.

Lett å teste: Forsøk å strekke psoas. Dersom du ikke kommer forbi 180 grader så er det neppe AFG

Mye mer vanlig for PPT klienter som har for svake hoftebøyere. resultatet vil være at femur stadig når end-range av acetabulum og irriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usannsynlig om du har atp, fordi psoas og illiacus vil hindre femur i å nå endrange av acetabulum. Tipper du istedet har betennelse i psoas(eller en av de andre hoftebøyerne), minns å huske at jeg har sett noen bildet av deg tidligere.

Lett å teste: Forsøk å strekke psoas. Dersom du ikke kommer forbi 180 grader så er det neppe AFG

Mye mer vanlig for PPT klienter som har for svake hoftebøyere. resultatet vil være at femur stadig når end-range av acetabulum og irriterer.

her er et bilde av meg.

Såvidt jeg kan se så er hoften min overekstendert, altså skyter for mye fram og dette kan gi anterior femoral glide?

Jeg er ikke spesielt fleksibel i hofteleddsbøyerne og tror ikke 180 grader er mulig.

Noe spesifikt jeg kan gjøre for betennelse i hofteleddsbøyerne? (hvis det er der problemet ligger)

Hvordan kan jeg teste hofteleddsbøyerne?

over 90graders test intill vegg? jeg tror jeg har bestått denne.

Jeg har hatt denne smerten i 2 år nå. Er det ikke litt pussig at en bettenelse kan vare så lenge selv om jeg har tatt det rolig i lengre perioder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betennelsen gir seg ikke med mindre man gjør noe med roten til problemet. Betennelsen er bare et symptom.

Derfor jeg er sterkt imot 'voltaren kurene' som legene gir i hytt og pine i dag, for det er bare midlertidig slukking av flammene.

Synes hoftestillinga di ser relativt grei ut, med mindre jeg ser noen bilder av du gjør både psoas og hamstring stretches så kan jeg ikke gi deg noe særlig klarere svar foreløpig.

Ikke tillat hofta å tilte sammen med beinet, da strekkes ikke psoas.

psoas-stretch.jpg

Quadriceps-Stretch-Standing-WEB.jpg

Gjør denne både med litt knekk i kneet og helt strakt bein

hamstringstretch0708.jpg

Ta bilder av alt og post det her eller send på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betennelsen gir seg ikke med mindre man gjør noe med roten til problemet. Betennelsen er bare et symptom.

Derfor jeg er sterkt imot 'voltaren kurene' som legene gir i hytt og pine i dag, for det er bare midlertidig slukking av flammene.

Synes hoftestillinga di ser relativt grei ut, med mindre jeg ser noen bilder av du gjør både psoas og hamstring stretches så kan jeg ikke gi deg noe særlig klarere svar foreløpig.

Ikke tillat hofta å tilte sammen med beinet, da strekkes ikke psoas.

psoas-stretch.jpg

Quadriceps-Stretch-Standing-WEB.jpg

Gjør denne både med litt knekk i kneet og helt strakt bein

hamstringstretch0708.jpg

Ta bilder av alt og post det her eller send på PM.

Takk jeg kan sende/poste noen bilder senere. Men jeg må si at tøyning av psoas som du her viser gir meg bare mer smerter, ifølge det jeg har lest et tegn på AFG, fordi man presser lårbeinet inn i acetabulum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på. Hvis hoftebøyerne er friske så skal ikke det skje, kan like godt være dem i seg selv som gjør vondt. Må de bildene først.

hva mener du med friske? hvis man sitter mye i hverdagen stivner man veldig i hofteldeddsbøyerne noe som kan føre til APT. jeg vil påståd at nesten alle folk som har kontorjobb og ikke beveger seg mye i hverdagen har en grad for APT. en god test kan være ligge på ryggen med armene over hode stramme magen og rumpa slik at det ikke blir noe mellomrom mellom korsrygg og gulv. hvis beina løfter seg betyr det at du har stramme hofter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...