Gå til innhold

Hvor mye fett kan en legge på seg ila en uke?


sjokkoninja

Anbefalte innlegg

Jeg er nå ferdig med konk. kroppen er vel som en svamp og suger til seg det den kan. Men jeg har uansett bestemt meg for å ha en ukes pause fra all diett osv. Jeg koser meg i påsken, og da snakker vi KOSE seg! Blir lett 7-10k kcal om dagen <3 Ja, jeg legger på meg unødvendig mye fett, men det er ikke så krise. Har ikke fokus på fett% nå, spesielt ikke etter konk. Da er fokuset å få opp testosteronet og få hormoner og metabolismen på stell igjen, få opp styrken etterhvert etc .

Men spørsmålet er: HVOR mye fett kan jeg gaine den ene uken jeg "mister" det, før jeg har et kontrollert inntak igjen fra mandag, etter påsken? 1kg fett = 9000kcal, men jeg legger vel ikke på meg 1kg fett pr dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare ved å normalisere kostholdet legger du på deg 2-3 kg i dagene etter konk (vann, glykogen etc.). Binger du i 1 uke så skal jeg love deg at mye av vekta du legger på deg er fett. Basalforbrenningen er redusert pga lang diett og den går ikke tilbake til det den var før diett før om ca 3 mnd, så du blir å legge mye lettere på deg de neste ukene om du ikke har litt kontroll :) Og ja, man kan legge på seg vanvittig mye i ukene etter konk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ved å normalisere kostholdet legger du på deg 2-3 kg i dagene etter konk (vann, glykogen etc.). Binger du i 1 uke så skal jeg love deg at mye av vekta du legger på deg er fett. Basalforbrenningen er redusert pga lang diett og den går ikke tilbake til det den var før diett før om ca 3 mnd, så du blir å legge mye lettere på deg de neste ukene om du ikke har litt kontroll :) Og ja, man kan legge på seg vanvittig mye i ukene etter konk.

vekt på konkdag er jo uansett "feil" da man kutter alt vann osv. Men jeg er vel 5kg opp nå, si 2-3 av de er vann. fettklypemålingene viser det samme som for 4(!) uker siden. Tenker å gå tilbake til normal kost fra mandag og "reverse dieting", men det er kanskje for seint, etter å ha binga en uke :o Men tipper uansett det kommer til å jevne seg ut da, og stabilisere seg på en litt lavere vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at om du binger i noen dager så vil det bli lagret i stor grad. Men du tar på ingen måte skade av det. Etter min mening er det bare bra for sinn og kropp at man tar seg en liten runde med "spis det du vil" etter konk, så lenge man klarer å gå tilbake til normal kost etter noen dager og ta kcal-økningen gradvis derfra. Så du har en fin plan, men jeg personlig ville nok ikke spist 10k kcal om dagen i en uke etterpå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget mitt var at om du binger i noen dager så vil det bli lagret i stor grad. Men du tar på ingen måte skade av det. Etter min mening er det bare bra for sinn og kropp at man tar seg en liten runde med "spis det du vil" etter konk, så lenge man klarer å gå tilbake til normal kost etter noen dager og ta kcal-økningen gradvis derfra. Så du har en fin plan, men jeg personlig ville nok ikke spist 10k kcal om dagen i en uke etterpå :p

hehe! Da får jeg bare være noen kg tyngre og ha høyere fett%

Ser uansett sunnere ut nå, enn på konk. kult å være shredda, men ser ikke sunt ut! binger over helga jeg. yolo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
gammel tråd og rimelig spennende. Men dog har jeg vanskeligheter for å tro at de 10kg jeg har tatt til meg er bare fett?har bare vært 8 uker på diett og da kan vel ikke forbrenningen være så fucked?

Hvor raskt man tilpasser seg et inntak tror jeg er individuelt, men så nettopp en studie hvor de fant ut at den metabolske tilpasningen skjedde dobbelt så raskt som det de først trodde (har riktignok ikke lest fulltekst).

Hvor mye av vekta man legger på seg igjen etter konk som faktisk er fett varierer nok også mye etter hvor dehydrert man var før man spiste igjen. Er man skikkelig dehydrert så kan det være snakk om flere kg vann og ikke minst fravær av glykogen. Når man igjen loader karbs etterpå og drikker mye så blir det jo flere kg vann pluss glykogen som gir enda høyere vekt.

Så konklusjonen min er da at de 10 kg'ene dine er nok neppe kun fett, men mye vann og glykogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor raskt man tilpasser seg et inntak tror jeg er individuelt, men så nettopp en studie hvor de fant ut at den metabolske tilpasningen skjedde dobbelt så raskt som det de først trodde (har riktignok ikke lest fulltekst).

Hvor mye av vekta man legger på seg igjen etter konk som faktisk er fett varierer nok også mye etter hvor dehydrert man var før man spiste igjen. Er man skikkelig dehydrert så kan det være snakk om flere kg vann og ikke minst fravær av glykogen. Når man igjen loader karbs etterpå og drikker mye så blir det jo flere kg vann pluss glykogen som gir enda høyere vekt.

Så konklusjonen min er da at de 10 kg'ene dine er nok neppe kun fett, men mye vann og glykogen :)

regner med at noe er fett ja, men merket også mellom Norway open og NM at det var vanskelig å bli kvitt 6 kg med vann som jeg hadde lagt på meg, dette slapp da siste kvelden før NM. Tror mange, inkludert meg selv tar dette for å være fett i stedet for vann, siden det er så stridig.

men adapsjonen som du snakker om, denne er vell også gjeldende for når en øker kaloriene slik som dette? og det vil vel si at man rimelig kjapt kan balansere seg, i stedet for å kjøre en reverse diet på flere måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at noe er fett ja, men merket også mellom Norway open og NM at det var vanskelig å bli kvitt 6 kg med vann som jeg hadde lagt på meg, dette slapp da siste kvelden før NM. Tror mange, inkludert meg selv tar dette for å være fett i stedet for vann, siden det er så stridig.

men adapsjonen som du snakker om, denne er vell også gjeldende for når en øker kaloriene slik som dette? og det vil vel si at man rimelig kjapt kan balansere seg, i stedet for å kjøre en reverse diet på flere måneder?

Godt spørsmål, og jeg aner rett og slett ikke. Jeg personlig tilpasser meg raskt begge veier, og er nok en av grunnene til at jeg klarer å holde en ganske grei off-season form, men har sett tilfeller som ikke slutter å gå opp i vekt før lenge etter konk, selv om matinntaket ikke er drastisk høyt.

Kroppen er fascinerende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, og jeg aner rett og slett ikke. Jeg personlig tilpasser meg raskt begge veier, og er nok en av grunnene til at jeg klarer å holde en ganske grei off-season form, men har sett tilfeller som ikke slutter å gå opp i vekt før lenge etter konk, selv om matinntaket ikke er drastisk høyt.

Kroppen er fascinerende:)

sant det! individuell adapsjon er virkelig ikke til å skjønne seg på :) tror det blir viktig for min del og andre som har noen kg ekstra etter sesongen de vil bli kvitt, justerer regelmessig etter hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sant det! individuell adapsjon er virkelig ikke til å skjønne seg på :) tror det blir viktig for min del og andre som har noen kg ekstra etter sesongen de vil bli kvitt, justerer regelmessig etter hva som skjer.

Ja det beste er jo å ikke gjøre noe drastisk i hverken ene eller andre retningen, og heller se an hvordan man responderer, selv om det er vanskelig å holde seg selv i tøylene til tider, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det beste er jo å ikke gjøre noe drastisk i hverken ene eller andre retningen, og heller se an hvordan man responderer, selv om det er vanskelig å holde seg selv i tøylene til tider, hehe

for sent der gitt! :banghead::roflmao: får bare gjøre det beste ut av slikt, selv om trivselen og ubehaget er ganske dominant når man ender opp sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo energibalansen i utgangspunktet knallhard, men det har tidligere vært vist at at hos "vanlige" personer med god insulinsensitivitet (trenger regelmessig) og "stabil psyke" dvs hvor rutinene er i orden etc så vil short-time-overfeeding hos noen ikke ha noen konsekvenser. Jeg så til og med en japansk pilotstudie hvor personer som fikk 1500kcal ekstra i tillegg til det vanlige over tre dager gikk ned bittelitt i vekt. Forfatterne diskuterte at personer som jevnlig er fysiske aktive og vektstabile over tid så kan kroppen over en liten periode kompensere/protestere/forsvare seg ved å drastisk øke både fikling og DIT samt senke apetitten. Hvorvidt man kan generalisere dette er en annen ting, så ikke tolk dette som at "kake, fuck yeah". :) Som en anekdote så gjør jeg som svært mange andre; går totalt berserk i et par dager i julen og i etterrusen så opplever jeg total mangel på appetitt og en utrolig rask metthet av helt absurde matvarer. Ifjor tok jeg å smakte på en melkeplett og det resulterte i en metthetsfølelse resten av dagen.

Denne her, alderen for tross er fortsatt relevant ; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4066130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo energibalansen i utgangspunktet knallhard, men det har tidligere vært vist at at hos "vanlige" personer med god insulinsensitivitet (trenger regelmessig) og "stabil psyke" dvs hvor rutinene er i orden etc så vil short-time-overfeeding hos noen ikke ha noen konsekvenser. Jeg så til og med en japansk pilotstudie hvor personer som fikk 1500kcal ekstra i tillegg til det vanlige over tre dager gikk ned bittelitt i vekt. Forfatterne diskuterte at personer som jevnlig er fysiske aktive og vektstabile over tid så kan kroppen over en liten periode kompensere/protestere/forsvare seg ved å drastisk øke både fikling og DIT samt senke apetitten. Hvorvidt man kan generalisere dette er en annen ting, så ikke tolk dette som at "kake, fuck yeah". :) Som en anekdote så gjør jeg som svært mange andre; går totalt berserk i et par dager i julen og i etterrusen så opplever jeg total mangel på appetitt og en utrolig rask metthet av helt absurde matvarer. Ifjor tok jeg å smakte på en melkeplett og det resulterte i en metthetsfølelse resten av dagen.

Denne her, alderen for tross er fortsatt relevant ; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4066130

Ved en "normal" situasjon så stemmer nok dette ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...