Gå til innhold

Benkpress - Har alltid løftet slik, men ser nå jeg løfter skjeivt - How to Fix?


SteffenAJensen

Anbefalte innlegg

Lagde en benkpresstråd her tidligere angående smerter i albuen i benkpress, men fant ut det kom i fra tunge lowbar knebøy, som jeg da har fikset opp i.

Uansett,

Jeg har alltid benket slik som dette, men når jeg har filmet teknikk og ser på videoene nå i etterkant så løfter jeg skjeivt. Ene albuen er mer inn enn den andre, jeg har litt "gaywrist" på den ene hånda forhold til den andre, og jeg løfter på en måte skjeivt.

Videoen viser løft på mellom 80-105kg osv.

På vei ned går stanga nedover og fremover på venstresiden, mens den går ned og bakover på høyresiden. Bare legg merke til løftebanen på stanga/vektskivene i filmen:

Hvordan kan jeg rette opp i dette? Hva gjør jeg for å få likt grep på begge hendene? Og kan jeg ha noe skjevheter i skulderbladene eller ugjevn lengde på armer osv? Tror ikke jeg har noe ugjevnheter når det gjelder armene egentlig, men det kan se slik ut på videoen til tider.

Håper på gode svar tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen smerter forbundet med dette?

Ingen smerter, eneste jeg legger merke til er at høyre håndledd kan få litt juling av og til pga den blir vridd litt mer bakover når det kommer opp i tunge vekter. Kliper alt jeg har men fortsatt så vipper den litt bakover, kun på høyre, ikke på venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skulle tvinge deg inn i en ny og derav unaturlig løftebrudd vil det hypotetisk sett by på problemer. Slik du løfter nå er det absolutt ingenting galt med. Kanskje den ene overarmen din er litt lenger enn den andre? Hvis en skal analysere alle bevegelser på utkikk etter "den perfekte malen" vil en bli rimelig skuffet siden ingen er like :) perfekt/optimalt individuelt sett, akkurat som du gjør i videoen.

Det blir på samme måte når en ser at den ene hofta er litt lavere enn den andre i knebøy, har ikke vedkommende smerter er det å skulle motvirke dette å be om trøbbel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skulle tvinge deg inn i en ny og derav unaturlig løftebrudd vil det hypotetisk sett by på problemer. Slik du løfter nå er det absolutt ingenting galt med. Kanskje den ene overarmen din er litt lenger enn den andre? Hvis en skal analysere alle bevegelser på utkikk etter "den perfekte malen" vil en bli rimelig skuffet siden ingen er like :) perfekt/optimalt individuelt sett, akkurat som du gjør i videoen.

Det blir på samme måte når en ser at den ene hofta er litt lavere enn den andre i knebøy, har ikke vedkommende smerter er det å skulle motvirke dette å be om trøbbel :)

Jeg tror ikke den er lengre, ser ikke sånn ut, men kan selvfølgelig være snakk om noen mm som jeg ikke legger merke til. Når jeg ser videoen igjen så legger jeg merke til at jeg re-racker vektene alltid med venstrearm først, for så å sette på plass med høyre etterpå. Kan dette ha noe å si? Om jeg har gjort dette over lang lang tid? Stivhet i venstreside vs høyreside elns, pga måten jeg re-racker på? Jeg spør kanskje dumt men var bare noe jeg la merke til i videoen når jeg så den flere ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den er lengre, ser ikke sånn ut, men kan selvfølgelig være snakk om noen mm som jeg ikke legger merke til. Når jeg ser videoen igjen så legger jeg merke til at jeg re-racker vektene alltid med venstrearm først, for så å sette på plass med høyre etterpå. Kan dette ha noe å si? Om jeg har gjort dette over lang lang tid? Stivhet i venstreside vs høyreside elns, pga måten jeg re-racker på? Jeg spør kanskje dumt men var bare noe jeg la merke til i videoen når jeg så den flere ganger :)

Vane?

Jeg tør påstå at du overanalyserer litt over evne, hadde du vært styrkeløfter på elitenivå og levde av det så kanskje det kunne vært en liten prioritet å analysere dette for best mulig utnyttelse og kapasitet etcetc, ellers ikke :)

Fortsett å benke som du alltid har gjort, bra teknikk forøvrig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vane?

Jeg tør påstå at du overanalyserer litt over evne, hadde du vært styrkeløfter på elitenivå og levde av det så kanskje det kunne vært en liten prioritet å analysere dette for best mulig utnyttelse og kapasitet etcetc, ellers ikke :)

Fortsett å benke som du alltid har gjort, bra teknikk forøvrig ;)

Blitt en vane å racke vektene tilbake slik ja. Kanskje prøve å fokusere bare på å slippe begge samtidig rett bak, bare for å se om det har noe å si i lengden fremover. Jeg overanalyserer kanskje, men jeg vil bare finne ut om det kan ligge noe bak det at jeg løfter skjeivt :) Men ja, skal se fremover hvordan progresjon blir og om det oppstår noe smerter.

Takker for tilbakemelding! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd og bra video-snutter.

Ellers er jeg enig med Therese. Oppstår smerter og ubehag, vær på vakt. Om ikke, så fortsett.

:)

Jeg tenkte bare på å muligens å rette opp før det skulle oppstå en eventuell skade/smerte pga denne måten løfting. Men som Therese sier og som du sier, bare fortsett siden det oppstår 0 smerter og ubehag per dags dato :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut. Prøv å rette håndledda litt mer, slik at tyngdpunktet ligger rett over albuen. Personlig ville jeg tatt grepet litt inn og tucket albuene litt mer, men der kan du føle deg fram. Press alt du har med magen, rumpa, latsen og beina når du skal reversere løftet. Husk å holde albuene inne og ikke la dem flare ut, men så at du hadde ganske god kontroll på de fleste løfta.

Ift skeivheten så ser det ut som at du flarer litt mer med den ene albuen enn den andre. Litt svakere triceps i den som flarer, altså. Bare vær ops på det, så løser det seg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...