Gå til innhold

Hvor viktig er dybden i knebøy?


Gjest MrWednesday

Anbefalte innlegg

Gjest MrWednesday

Jeg greier ikke å komme i nærheten av så dypt som jeg ser mange gjør i diverse videoer rundt omkring. Kommer vel ned til at lårene er ca vannrette om jeg bøyer totalt "utstyrsløst" (altså verken stang eller vekter), men kommer ikke dit engang om jeg tar stanga på nakken.

Så hvor viktig er det å gå så dypt som mulig i forhold til å ha god effekt av løftene? Har ikke noe mål om å bli "Mr Olympia" så det som teller mest for meg er treningseffekten og at jeg ikke skader noe i prosessen (og helst ikke blir seende helt feilproporsjonert ut :p ).

Og er det eventuelt noe jeg bør gjøre for å bedre dybden dersom det er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Jo mer vekt på skuldrene jo lettere bør det jo bli?

Har du en video?

Å gå langt nok ned er like viktig som å dra marken helt opp, og la stanga røre brystet i benk. (men langt nok ned er til at knekken i hofta er under toppen av kneet, det holder) Om du er fæl å la knær vandre fram over tær vil det være vanskeligere å oppnå, jo mer vertikale legger, jo lettere god dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste må jobbe en del med mobilitet for å komme dypt nok. Helt ned, altså til hamstringen treffer baksiden av leggen.

Det er viktig for å holde seg skadefri, og for å bygge en komplett styrkebase for øvelsen.

En konkret greie kan være at man overaktiverer quads ift hamstrings ved halvbøy, og dette kan føre til store ubalanser i muskelaturen og skader (opplevd nøyaktig lignende selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday

Det blir rett og slett ubehagelig å gå dypere med mer vekt på. Har litt slitasje i knærne (de knirker - bokstavlig talt) og lege og fysioterapeut har anbefalt å styrke muskulaturen i beina for å "støtte opp" bedre.

Tok noen runder ute på stuegulvet nå og fant ut at jeg nok har latt knærne gå litt langt frem. Kom lengre ned da jeg fokuserte på å ikke gjøre det. Dog er dette fortsatt helt uten vekt så det gjenstår å se hvordan det vil bli med vekt på. Skjønner at jeg må terpe en del på teknikken fremover vertfall. :)

Takker for tips!

Kan prøve å fikse en video etterhvert, men det er ikke så enkelt ettersom jeg trener alene. Må i så fall be noen om å bli med som "kameramann" en dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fulgt rådet til Cazorla og kjørt bulgarske utfall og kneextensions, legcurls osv frem til du har et fundament. Vær flink og tøy hams og ankler ofte.

Knirkingen er oftest en trackingfeil i patella pga ubalanse i draget fra quads. Hos de fleste er VMO for svak. Noen er omvendt, og er veldig VMO dominante. (Dette betyr enkelt fortalt at det drar mer i den ene siden av senen enn den andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MrWednesday

Knærne mine knirker hørbart selv når jeg går i trapper. Legen mente det mest sannsynlig skyldes slitasje og fysioterapeuten var enig. Har vært i MR for det, men har ikke fått resultatet enda (skal til legen i neste uke). Det ene kneet er også litt verre enn det andre. Pådro meg et såkalt "bowlingkne" (kneskåla poppa ut av posisjon) for et par år siden...

Har trent legcurls og kneextensions siden september, men har ikke vært innom bulgarske utfall. Og må innrømme at jeg har vært ALT for sløv på tøyeøvelser. Fins det noe oversikt over gode tøyeøvelser man bør ta her på FB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det klikker og knirker i knærne trenger absolutt ikke bety at det er fare på ferde. Som alltid er det begynnende ubehag og smerte som bør gjøre deg våken. Mine knær klikker i hytt og pine når jeg bøyer, men det er fullstendig uproblematisk. Slik trenger det ikke være for deg også, men for de fleste er det nok det. (Om ikke det som nevnt er noe som oppstår i tillegg til smerte, ømhet, ubehag)

http://www.menshealth.com/fitness/is-it-bad-that-my-knees-crack-when-i-squat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Linjemannen Jeg har dessverre også problemer med smerter i knærne. Kontaktet lege da det begynte å bli plagsomt vondt etter jogging og hard belastning på fjellturer. Det har blitt litt bedre etter at jeg begynte med styrketrening, men tør liksom ikke "ta den helt ut" i knebøy enda. Og skjønner jo uansett at teknikken må bli bedre før jeg øker belastningen mer. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavstangbøy kan være bedre for knærne dine enn høystangbøy, og knebøy til godkjent dybde er bedre for knærne enn halvbøy. Grunnen til det er at hvis du stopper for tidlig i bøyen så vil kneet utsettes for krefter som musklene i hofta/rævva/hamstrings ellers ville tatt i en full knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...