Gå til innhold

Metthetsfølelse og karbohydrater


Gabriella

Anbefalte innlegg

Det er veldig mange som sier at trege karbs gir en lengre metthetsfølelse og raske karbs gjør ikke det og vekker appetitten. Men det er noe jeg ikke skjønner. F.eks. jeg blir like mett av en svær Aunt Mable Chocolate Chip Cookie (ca. 230 kcal) med et glass melk som jeg blir mett av f.eks. havregrøt. Det holder meg mett i 3 - 4 timer til jeg må spise, og da skal jeg jo allerede spise mitt neste måltid. Hva er forklaringen på dette? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare snakke for min egen del, men det er ikke "trege carbs" som metter meg mest, det er fett. Grunnen til at det anbefales fullkorn og slike saker er ofte fordi det inneholder mye fiber og grovere mat gir magen hakket mer å jobbe med. Så er det jo den flotte regjeringa vår som anbefaler brødskive-dietten hvert år :roflmao: ALT handler om penger, og hvis regjeringa hadde gått ut å bedt oss om å spise mye mindre carb hadde det nok vært krise for "markedet".. nok om det.

Alle er forskjellig, men fett er mer energitett enn karb sånn er det bare. Så spørs det jo veldig om hvor mye havregrøt du spiser også da... lager du den på melk? vann? har du i proteinpulver? drikker du melk ved siden av denne også? osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor raskt man blir sulten igjen etter et måltid kommer an på flere ting enn bare hvilken type karbohydrat du spiser. Om du blir fysen på noe etter en liten stund kan komme av svigninger i blodsukkeret som er et resultat av om du har spist mye karbohydrater med høy GI - de som gir rask økning i blodsukker.

Du kan og bli raskt sulten igjen om du spiser mat som tømmes fra magesekken raskt. Brødmat har en tendens til å svelle i magen slik at man kan bli veldig mett der og da, men tømmes også raskt videre til tykktarmen og man opplever å bli veldig sulten igjen bare etter en liten stund.

For å unngå at man skal bli raskt sulten igjen så lønner det seg å spise matvarer som ligger litt lengre, da en proteinkilde, en fettkilde og grønnsaker sammen med en eventuell annen karbokilde. Poteter og ris er supre karbokilder som holder deg mett lengre enn f.eks brødskiver og havregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som gjør person A mett behøver ikke å gi den samme effekten til person B.

Sult kan være et merkelig fenomen og miljøfaktorer påvirker, hvor noen spiser av ren kjedsomhet, uten å være sultne i det hele tatt. Definisjonen av sult er både de de psykiske- og fysiologiske mekanismene i spill hvorav hensikten er å få vedkommende til å spise. Hva som derimot stimulerer til sult og metthet kan derimot være veldig individuelt. Insulin fungerer som en sterk mettehetshormon og noen har bedre mekanismer enn dette for andre hvorav fett på sin side gir en mer langvarig metthet hos noen andre. :)

Her er det bare å eksperimentere og finne ut hvilken matvarer som kan gi en økt form for metthet og som frøken hoel ovenfor nevner så er eks poteter en finfin matvare som er relativ energifattig sett i sammenheng med volum og har evnen til å mette over en lengre periode. Så poteten har de siste årene fått en ufortjent rykte som en matvare man skal "sky unna".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...