Gå til innhold

Mattilsynet advarer mot importerte frosne bær


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er langt ifra første gang det advares mot frosne bær. Ligger bra an siden jeg stort sett spiser 200 g bær hver dag. #yolo #betacarobringebær

Er vel ikke annet å gjøre enn å koke bærene, selv om det er litt bummer når man har lyst på en kald smoothie

Kok og frys ned igjen:P da trenger du ikke engang blendern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det star at en er trygg mot smitten om man er vaksinert mot Hepatitt A. Det er jeg, og sikkert mange andre også. Heldigvis vil jeg si, har spist ett par hundre gram frosne bær hver dag så lenge jeg kan huske.

Vaksinen varer i 1 år.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82748::0:6446:48:::0:0

Til preeksponeringsimmunisering brukes hepatitt A-vaksine som med én dose gir beskyttelse i ca. ett år. Boosterdose bør gis etter 6-12 måneder. Ettersom vaksinen er forholdsvis ny, er det foreløpig ikke tilstrekkelig dokumentert hvor lenge vaksinen beskytter mot hepatitt A, men tilgjengelig dokumentasjon viser at to doser vaksine gir beskyttelse i mer enn 25 år hos voksne og 15-20 år hos barn.

Spørs om du fikk en dose eller to :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt den to ganger. Reiste en del i Thailand for noen år siden og da ble jeg anbefalt vaksinering mot hepatitt a :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...