Gå til innhold

Espen Arntzen - Vektnedgang vs. utholdenhetstrening


Anbefalte innlegg

I går kveld satt jeg og tittet på et av L5 sine kurs.

http://www.l5.no/?page=11&title=11&product_id=4&p_title=maksimal_fettforbrenning_espen_arntzen

Under kapittel 31 i denne sekvensen som heter "Kondisjonstrening" viser Espen Arntzen til forskning som slik jeg forstod det - viser at om man går på diett, eller går på diett OG trener opp til 50 minutter 5 x daglig, så har kondisjonstreningen ingen verdens ting å si for vektnedgangen.

Se vedlagte 2 screenshot av powerpoint-sliden nedenfor.

Jeg bare kan ikke forstå dette. På NIH lærte vi at kondisjonstrening var helt alfa omega for vekreduksjon, det samme har jeg hørt noen av mine kollegaer utdannet fra UiA si at de lærte - da jeg spurte etter å ha stusset på dette her.

Har jeg misforstått budskapet hans? Espen Arntzen er jo en velrenomert mann - og jeg ser jo at han viser til forskning - jeg bare tenker at hvis du ser bort fra å kalle det utholdenhetstrening, men heller kaller det fysisk aktivitet - så er det jo veldig rart at fysisk aktivitet som sin helhet ikke påvirker vektreduksjon OVERHODET?

Jeg har ikke lest artiklene selv, så vet jo ikke startvekten på disse - men læll.

Kan noen klarne opp hodet mitt her?

post-27299-14440975350012_thumb.jpg

post-27299-14440975349224_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Men er ikke det da veldig selvmotsigende ? Å etterpå vise til studier som viser at kondisjonstrening har NULL effekt på vektnedgang?

Nei - han snakker om to forskjjellige ting.

Kondisjonstrening -> ta en økt som en trening

90minutter fysisk aktivitet -> øke hverdagsaktiviteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det da veldig selvmotsigende ? Å etterpå vise til studier som viser at kondisjonstrening har NULL effekt på vektnedgang?

Som han også sier... kondisjonstrening fører ofte til at man spiser mer, som fører til at energi ut/energi kan bli omtrent likt..

Hvor du får kaloriunderskuddet fra er irrelevant. Om du får det fra aktivitet eller mindre kaloriinntak... samme det, samme resultat.

Om morrascardio "Funker det? Ja. Er det nødvendig? Nix"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forsatt det er litt vittig at de fleste står fast ved at kondisjonstrening er et must for å gå ned i vekt

Jeg mente ikke at det var et must for å gå ned i vekt - tvert i mot. Men jeg stusser når jeg forstår det slik at det ikke har noen effekt på vektnedgangen. For det er jo det samme som å si at fysisk aktivitet ikke er med på vektnedgang, og hvorfor anbefaler man da hverdagsaktivitet, og økt fysisk aktivitet til overvektige mennesker. Men jeg er også veldig klar på at det er mange veier til rom. :)

Går jo også å gå ned i vekt uten å trene i det hele tatt. Jeg bare forstod det som at han sa at kondisjonstrening var helt bortkastet når det kom til vektnedgang. Men som raptorial sier så spiser man jo ofte mer også når man er i fysisk aktivitet.. men om man tenker at Person A spiser 1500 kcal om dagen, og Person B spiser 1500 kcal om dagen + 50 minutter fysisk aktivitet daglig - og derav kommer enda mer i kaloriunderskudd - så vil jo nettoproduktet til Person B bli enda større kaloriunderskudd og derav enda mer vektnedgang, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at det var et must for å gå ned i vekt - tvert i mot. Men jeg stusser når jeg forstår det slik at det ikke har noen effekt på vektnedgangen. For det er jo det samme som å si at fysisk aktivitet ikke er med på vektnedgang, og hvorfor anbefaler man da hverdagsaktivitet, og økt fysisk aktivitet til overvektige mennesker. Men jeg er også veldig klar på at det er mange veier til rom. :)

Går jo også å gå ned i vekt uten å trene i det hele tatt. Jeg bare forstod det som at han sa at kondisjonstrening var helt bortkastet når det kom til vektnedgang. Men som raptorial sier så spiser man jo ofte mer også når man er i fysisk aktivitet.. men om man tenker at Person A spiser 1500 kcal om dagen, og Person B spiser 1500 kcal om dagen + 50 minutter fysisk aktivitet daglig - og derav kommer enda mer i kaloriunderskudd - så vil jo nettoproduktet til Person B bli enda større kaloriunderskudd og derav enda mer vektnedgang, slik jeg ser det.

http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jc.2006-2184

Hvis du leser studien så kommer det jo frem at det ikke er snakk om at både A og B spiser 1500 kcal.

Det er heller snakk om at person A spiser 1500 kcal, og person B spiser 2000 men forbrenner 500 fra aktivitet :)

Så det Arntzen sier er veldig enkelt; "drit i hvor underskuddet kommer fra"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jc.2006-2184

Hvis du leser studien så kommer det jo frem at det ikke er snakk om at både A og B spiser 1500 kcal.

Det er heller snakk om at person A spiser 1500 kcal, og person B spiser 2000 men forbrenner 500 fra aktivitet :)

Så det Arntzen sier er veldig enkelt; "drit i hvor underskuddet kommer fra"

Ååååååja, men da er jo sagaen en helt annen. Da er jeg helt på track igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...