Gå til innhold

Blodsprengte øyner (før 09:00 vell og merke...)


nickvaage

Anbefalte innlegg

Noen som har noe tips på hvordan man kan få mindre røde øyner på mornigen? Jeg kan gå flere timer med blodsprengte øyner når jeg er tidlig oppe.

Står jeg opp typ 05:30 så har jeg knall røde øyner til minst 10-11 før det gir seg...

Jeg har både øyedråper og cleareyes, det er dog ikke så smart å bruke i lengden da øynene blir ekstremt tørre og det ender bare med å bli enda verre.

Ser litt teit ut når du skal treffe en kunde og det ser ut som du har vært våken i tre dager :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par åpenbare spørsmål jeg glemte her, beklager.

Nei jeg bruker ikke kontaktlinser, men har hatt en følelse på at synet har svekket seg litt dem siste to årene om det har noe betydning.

Ingen allergier jeg vet om og jeg sover i grunn alltid mer enn 6 timer, en sjelden gang det kan bli litt mindre. Som oftest en god del mer.

Har ikke nevnt det for fastlege, har bare sett på det som en bagatell som har blitt verre. Jeg har en liten mistanke om at et par øyedråper jeg kjøpte i Tyrkia for halvannet år siden har forverret de, da rødheten steg nokså gradvis etter jeg sluttet å bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne er ekstremt viktig for alle, og det er noen problemer og sykdommer som kan arte seg slikt. Dette er jo ett problem du har hatt lenge, du har prøvd alt man kan få uten resept og problemet har forverret seg, og du har ingenting å relatere det ti. Jeg synes absolutt at en tur til lege/optiker eller relevant profesjon virkelig er en investering verdt! Spesielt siden du selv påpeker at synet ditt har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring fastlegen for sikkerhets skyld.

Utdrag fra UpToDate via Helsebiblioteket:

A "red eye" is a common presenting complaint. Some patients with red eyes need urgent ophthalmic referral and treatment, although the vast majority can be treated by the primary care clinician. There are little epidemiologic data on the red eye, nor are there evidence-based data to guide us in the management of these patients. Conjunctivitis (allergic or viral) is probably the most common cause of red eye in the community setting, but a number of more serious conditions can also occur.

Is vision affected?

Is there photophobia?

Was there trauma?

Are you a contact lens wearer?

Is there discharge, other than tears?

If vision is unaffected; the pupil reacts; there is no objective foreign body sensation or photophobia; and there is no corneal opacity, hypopyon, or hyphema, it is reasonable for the primary care clinician to make an initial diagnosis and initiate therapy. The following are indications for emergent (immediate) ophthalmology referral:

  • Unilateral red eye in a generally uncomfortable patient with nausea and vomiting (suggestive of acute angle-closure glaucoma)
  • Severe ocular pain or a visual deficit in association with a red eye
  • Corneal infiltrate or opacity that stains with fluorescein (sometimes called an "ulcer")
  • Hypopyon

For those entities that require emergent or urgent ophthalmic referral, there is no need for the primary care clinician to initiate therapy unless directed to do so by the consulting ophthalmologist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, paranoia? Neida. Tvert i mot.

Dette er en vanlig plage, og "the vast majority" kan behandles av fastlegen eller trenger ingen behandling over hodet. Et lite fåtall av tilfellene bør derimot sjekkes av spesialist, avhengig av symtomene utover bare at øynene er røde.

Uansett, så er det dette som er konsensus ifm. forskningslitteraturen når det gjelder "røde øyne".

UpToDate is an evidence-based, physician-authored clinical decision support resource which clinicians trust to make the right point-of-care decisions. More than 5,100 world-renowned physician authors, editors and peer reviewers use a rigorous editorial process to synthesize the most recent medical information into trusted, evidence-based recommendations that are proven to improve patient care and quality. More than 700,000 clinicians in 158 countries and almost 90% of academic medical centers in the United States rely on UpToDate to provide the best care. http://www.uptodate.com/home

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...