Gå til innhold

Smerter i øvre del av legg/bakside kne pga løping


kennda

Anbefalte innlegg

Ja, det må jeg si. Det sitter da sånn i knehase og øvre del av leggen.

Jeg går ut i fra at du har stramme: legger, biceps femoris og piriformis.

Har selv hatt problemet og veit godt hvor irriterende det er. Good news er at det er lett å bli kvitt ;)

Husk å trene det du strekker ut med i ny og ne, slik at du unngår å bli hypermobil (en tommelfingelregel)

Ikke gjør noen av strekkene hardt!! Veldig viktig. Da kan du få trøbbel ;)

God tid og mild strekk er nøkkelen. Det skal være litt ubehagelig men ikke vondt.

Piriformis

figure-4.bmp

Legger:

Upper-calf-stretch.jpg

Biceps femoris:

standing-hamstring-stretch.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

La merke til at dette er en tråd om problemer med underekstremitene, så da legger også jeg et svar her, for å forhåpentligvis få bukt med mine problemer. Ikke meningen å "hijacke" tråden til trådstarter, men here it goes:

Jeg ser jo at Kjetil1234 og Ole-Mats Moskvil har relativt god peiling på bein her.

Jeg har tidligere operert korsbånd, menisk og sidebånd i høyre kne. Etter en hard og intens opptrening mot et opptak i august i fjor, så begynte smerter å komme. F eks: Gjorde vondt å ha et utstrekt kne, og gjorde litt diffust vondt rundt hele kneet.

Var også vondt å sitte med knærne flektert, som f eks på kino.

Har prøvd en god del med "symptombehandling", som: releksologi og naprapat. Har også prøvd fysioterapi, men dette hjalp ikke så mye. Har trent en del eksentrisk trening etter at problemene kom, type 10 sekunder i eksentrisk fase. Det gjør fortsatt litt diffust vondt rundt/under/siden av kneet. Mest i høyre, men venstre har også blitt litt vond, men ikke i like stor grad.

Kan komme med en litt lengre og mer detaljert beskrivelse om det er noen som kan gi meg et par tips, og vil ha det. Hadde i hvert fall satt STOR pris på dette.

En ting har jeg funnet ut, foamroll er gull verdt. Ruller på legger, gluteus, lateralt på rectus femoris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med en litt lengre og mer detaljert beskrivelse om det er noen som kan gi meg et par tips, og vil ha det. Hadde i hvert fall satt STOR pris på dette.

Gjerne det. Si så presist som mulig hvor smerten sitter, hva som gjør vondt, hva som eventuelt letter smertene, hvordan de begynte, hvordan de har utviklet seg frem til i dag, hva slags smerte (stikkende, dunkende, verkende, skarp, diffus, brennende osvosvosv). Legg gjerne ved et bilde hvor du markerer hvor det er vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ole-Mats Moskvil og andre som bidrar!

Det begynte som sagt med at jeg gikk fra å ikke løpe i det hele tatt, til å løpe hver dag/annenhver dag i tre uker, for å gjøre meg forberedt til et opptak. Under denne perioden fikk jeg ganske vondt noen dager, men roet bare ned til det gikk bra, for så å "gunne" på igjen (var nok ikke nok restutisjon). Det som hendte så, var at det ble værre igjen.

Var på en måte litt vondt rundt menisken i høyre kne, men etter en stund 3-4 uker, begynte venstre å gjøre vondt også. Så begynte jeg å sykle lett, og håpte at dette ville gjøre underverker, og det hjalp i en viss grad, men så syklet jeg på for hardt og for tunge gir, for jeg trodde at kneet var klar for det. Men det var det ikke, og èn dag så begynte kneet å gjøre skikkelig vondt, og ikke vært "seg selv"/normalt siden.

Det har gjort vondt å gjøre knebøy, eller sitte med knærne bøyd og å løpe. Det å sitte med kneet ekstendert over lengre tid har også ført til ubehag, så må på en måte "alltid" ha det litt flektert. Å hoppe har jeg heller ikke klart. Det er for "ustabilt" føles det ut som, så jeg tør ikke helt. Det er sånn at det "stikker" inne i kneet, på undersiden av patella. Noen ganger har det begynt å "klø" på en rar måte, men når jeg da har klødd på det, har det blitt borte. (Og nei, det er ikke vanlig "kløe", om noen tror det.)

Har også vært litt diffus smerte rundt hele kneet.

Legger med bilde hvor jeg viser hvor det har gjort vondt.

Ps. Kneet er blitt betraktelig mye bedre når naprapaten klemte på noen punkter under og rundt kneskålen, og øverst på leggen under kneet. Når han traff punkter under kneet så kom det en "stråling" opp mot sitteknuten. Sånn at det trigget noe rundt sitteknuten, type triggerpunkt.

Kneet har også begynt å "knekke" betydelig mer enn det har gjort før, og noen ganger føler jeg behov for å ekstendere det og flektere for at det ikke skal bli vondt. Og føler det hjelper, eller ubehaget kommer ikke da.

post-890-14440982668242_thumb.jpg

Pps. Vil også legge til at jeg er ganske stram i muskulaturen i hele beinet føler jeg, men har begynt med veldig mye uttøyning og foamrolling. På gastrocnemius, vastus medialis og lateralis, samt gluteus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva førte til den første operasjonen?

Smerter i det mediale kne kommer ofte av dårlig teknikk, ihvertfall i treningsøyemed. Presser du f.eks beina for langt ut i knebøy (som noen gjør), kan du irritere brusken og meniscus medialt, samt LCL og PCL. Lar du knærne falle inn (valgus), omvendt. Men, Stedet du peker på ser for meg ut som festet til adductor magnus, og om du har masse triggerpoints i denne så kan det også være synderen.

[ATTACH]145111[/ATTACH]

Smerter rett under patella, har i nesten alle sammenhenger jeg har sett på vært ifobm stramme quads og legger, som kan dra tibia lenger frem, og femur lenger bak. Friksjonen mellom patella-senen og bursa (en slimpose mellom senen og skjellettet) vil da øke, og bursa kan bli betent i første omgang. Fortsetter man å irritere, og bruker gjerne NSAIDS ved siden av (stopper den naturlige betennelsen som er ment til å beskytte), så kan det føre til tendinose av patella-senen og den vil degenerere litt etter litt.

Du beskriver en stikkende smerte, som ikke er uhørt ifobm bursitt.

child_knee_osgood_anatomy03.jpg

Jeg har ikke noen erfaring med post-operativ rehab, så ta dette med en klype salt. Men, det bør være enkle og trygge tiltak som du rask vil kjenne om gir bedring eller ikke.

Ser også at du har litt valgus i knærne, foreslår at du begynner å rulle ut og finne triggerpoints i legger, quads, adductor, abductors OG hip flexors. Gå over hele beinet. Sørg også for at glute medius fungerer som den skal, da dysfunksjon kan føre til overaktivitet i IT-bånd.

Dersom helsa tillater, tren masse hamstrings. Strak mark, goodmornings, GHR, leg curls sittende og liggende, m.m

post-10689-14440982682428_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til operasjon var fall i slalom. Fikk en trippelskade i kneet, unhappy triad. Presser nok knærne for langt ut, det kan stemme. For vil unngå valgus og har lært dette av Eirik Sandvik (nå skal ikke han ha "skylden" for mine plager da).

Bruker ingen NSAIDS.

Adductor kan stemme at jeg har vondt ja. For det er litt medialt på kneet det ofte "klør". Har også veldig stramme legger føler jeg. Så tøyer daglig, ved f eks å stå på ett ben i trapper osv, sånn på kanten, slik at leggen får en strekk. Og "gynger" litt opp og ned, men det er kanskje ikke heldig, da jeg trigger senespolen? Men blir jo litt dynamisk uttøyning har jeg tenkt, og ikke statisk.

Tøyer også daglig psoas.

Takk for et godt svar! Leggene mine er VONDE, samt abductor og adductor. Hip flexors er jeg ikke helt sikker på om jeg får rullet på en god og effektiv måte, men?

Takk også for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke press for langt ut. Lårbeinet skal ligge på linje med helen og rett forbi storetåen. En del misconception rundt dette, etter at Kelly Starrett gikk ut og sa at beina skulle langt utenfor føttene og at det var helt greit. Han har fått en del pepper for dette i etterkant, og ikke minst har det vært mye kneproblemer på grunn av dette illogiske cuet.

Beste for leggen er massasje, strekking hjelper ikke alltid så godt. Du kan massere ut triggerpoints i den selv, null problem. Strekking er også OK, gjør begge, men ikke strekk hardt.

Dynamisk uttøyning før trening, statisk og massasje etter (i min mening)

Psoas er en hipflexor. Men du kan rulle rectus femoris også. Om alle disse musklene er vonde, så er det et klart tegn.

Du kan også rette ut beinet ditt (men ikke flexe muskelen), og kjenne om tuppen av tibia stikker ut under patella?Femur og tibia skal ligge nogen lunde på linje. Som sagt, stram gastroc drar femur bak, og stram quad drar tibia frem. Resultatet er altså som redegjort tidligere, og kan føre til en del trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...