Gå til innhold

Smerter i øvre del av legg/bakside kne pga løping


kennda

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et stort problem! Skal løpe maraton om 13 dager og har i det siste fått veldig vondt under/etter løping på baksiden av kneet og øvre del av leggen. Føler smerten sitter akkurat i øverste del av leddet på leggen. Det er bare høyrebeinet som er vondt, venstre er helt fint.

Smerter kommer:

Når jeg går/løper.

Når jeg tar tåhev stående får jeg vondt (ikke vondt om jeg tar tåhev sittende med bøyd kne)

Når jeg sitter og strekker ut beinet får jeg først vondt når jeg også strekker ut tærne.

Treningsprogram:

Har normalt trent fullkropp styrke 3x i uka (knebøy hver gang) og løping 2-3 ganger. Smertene kom først under et halvmaraton jeg løp for to uker siden. Har ikke hatt noe smerte under styrketreningen etter dette, men har ikke følt meg spesielt fresh i beina under løpinga etter det, men var først i går etter en relativt kjapp 10km at smertene toppet seg.

Selvdiagnose:

Jeg tror jeg har samme problem som han her, jeg trasket også mye rundt på asfalt i uvante/flate sko dagen før halvmaratonet.. Det han får beskjed om er problemet er: gastrocnemius. Han får dog ikke noe spesielt med tips til hvordan han skal behandle det bortsett fra hvile. Og jeg skal som nevnt løpe maraton om 13 dager (ikke aktuelt å trekke meg) og har ikke anledning til å ta 100 % fri.

Program fremover:

Jeg har selv gitt meg løpeforbud denne uka. Har tilgang til svømmehall, så har tenkt å erstatte løpeøktene med svømming + korte intervaller på spinning-sykkel.

Det jeg lurer på er om noen har gode tips til hva jeg kan gjøre de neste 13 dagene slik at jeg er best mulig rustet til å løpe maratonet. Bør jeg kutte ut all knebøy og markløft de to neste ukene også, selv om jeg ikke har hatt problemer med smerter under de øvelsene? Er det noen gode tøye- og/eller mobilitetsøvelser som kan hjelpe? Vil det hjelpe med selvmassering direkte på området som gjør vondt, eller kan dette bare forverre skaden? Bør/kan jeg spasere mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strålingssmerte?

Det er biceps femoris som ligger og banker på sciatic nerven din.

http://www.sportsinjuryclinic.net/media/page/_master/929/images/hamstring-stretch-new.jpg

Strekk med beinet helt rett, da targetter du biceps femoris.

Stramme IT bånd er også veldig vanlig blant dem som løper mye. "runner's knee" som gir smerte på siden av kneet.

Ville strukket den også om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålingssmerte?

Det er biceps femoris som ligger og banker på sciatic nerven din.

http://www.sportsinjuryclinic.net/media/page/_master/929/images/hamstring-stretch-new.jpg

Strekk med beinet helt rett, da targetter du biceps femoris.

Stramme IT bånd er også veldig vanlig blant dem som løper mye. "runner's knee" som gir smerte på siden av kneet.

Ville strukket den også om jeg var deg.

Hvorfor mistenker du dette? Ved hamstring syndrome er jo det vanligste symptomet at smertene forverres ved sitting, de skal også stråle fra sitteknutene og nedover i benet, enten til lår, legg eller helt ut i fot. Synes også det er lite i beskrivelsen som taler for nerveaffeksjon.

Til kennda: Høres ut som du har truffet godt med diagnosen din. Strekk av muskelen eller tåhev med strakt kne setter gastrocnemius under spenn, mens med bøyd kne er det primært soleus. Behandlingen varierer litt ettersom dette er en strekk eller senebetennelse, men første bud er uansett å kutte løping om skaden skal få hele seg. Om smerten nå har roet seg ville jeg innført eksentrisk tåhev med strakt kne. Når du prøver deg på løping ville jeg i startfasen begynt med en sko med relativt høy dropp for å fasilitere en landing med mot bakfoten som stresser leggmuskulaturen mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mistenker du dette? Ved hamstring syndrome er jo det vanligste symptomet at smertene forverres ved sitting, de skal også stråle fra sitteknutene og nedover i benet, enten til lår, legg eller helt ut i fot. Synes også det er lite i beskrivelsen som taler for nerveaffeksjon.

Til kennda: Høres ut som du har truffet godt med diagnosen din. Strekk av muskelen eller tåhev med strakt kne setter gastrocnemius under spenn, mens med bøyd kne er det primært soleus. Behandlingen varierer litt ettersom dette er en strekk eller senebetennelse, men første bud er uansett å kutte løping om skaden skal få hele seg. Om smerten nå har roet seg ville jeg innført eksentrisk tåhev med strakt kne. Når du prøver deg på løping ville jeg i startfasen begynt med en sko med relativt høy dropp for å fasilitere en landing med mot bakfoten som stresser leggmuskulaturen mindre

Det er piriformis ved sitting. Jeg snakker ikke om det, men bak kneet og stråler i hele baksiden av beinet. Har selv hatt (Les: HATT, jeg blitt kvitt det!) dette og derfor jeg antar (derfor jeg spurte om det var strålende smerte) at OP har dette.

sciatic_nerve1.jpeg

Der leggen og biceps femoris møtes ligger nerves i mellom, og er biceps femoris for stram så gjør vondt eller er ubehagelig avhengig av hvor ille det er.

Se hva OP skriver: "Når jeg tar tåhev stående får jeg vondt (ikke vondt om jeg tar tåhev sittende med bøyd kne)"

Jeg er ganske sikker på at jeg har rett her. Lett å teste. Fleksjon i ankel og rette knær og bøy rumpe ryggen frem. Får du strålende smerte så har du biceps femoris dysfunksjon ;)

Når man personlig har hatt mange forskjellige plager, og overvunnet dem, så lærer man fort å se tegnene hos andre. Dette er noe man IKKE lærer i en bok men av erfaring!

Se her, dette er tips som gutta får "Det han får beskjed om er problemet er: gastrocnemius. Han får dog ikke noe spesielt med tips til hvordan han skal behandle det bortsett fra hvile." som ikke fører til en dritt! Derfor jeg blir så oppgitt av trangsynte folk som bare sitter og leser bøker uten å se på virkelige situasjoner (sier ikke at dette er deg, så no offense). Om han hadde hatt problemer med gastronemicus så hadde han mest sannsynlig hatt vondt i akilles også. Det har han ikke, han sier at han kan trene legger sittende men ikke stående! Han har vondt i hele beinet når han strekker ut beinet og flexer ankelen. Biceps femoris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er piriformis ved sitting. Jeg snakker ikke om det, men bak kneet og stråler i hele baksiden av beinet. Har selv hatt (Les: HATT, jeg blitt kvitt det!) dette og derfor jeg antar (derfor jeg spurte om det var strålende smerte) at OP har dette.

Der leggen og biceps femoris møtes ligger nerves i mellom, og er biceps femoris for stram så gjør vondt eller er ubehagelig avhengig av hvor ille det er.

Se hva OP skriver: "Når jeg tar tåhev stående får jeg vondt (ikke vondt om jeg tar tåhev sittende med bøyd kne)"

Jeg er ganske sikker på at jeg har rett her. Lett å teste. Fleksjon i ankel og rette knær og bøy rumpe ryggen frem. Får du strålende smerte så har du biceps femoris dysfunksjon ;)

Når man personlig har hatt mange forskjellige plager, og overvunnet dem, så lærer man fort å se tegnene hos andre. Dette er noe man IKKE lærer i en bok men av erfaring!

Se her, dette er tips som gutta får "Det han får beskjed om er problemet er: gastrocnemius. Han får dog ikke noe spesielt med tips til hvordan han skal behandle det bortsett fra hvile." som ikke fører til en dritt! Derfor jeg blir så oppgitt av trangsynte folk som bare sitter og leser bøker uten å se på virkelige situasjoner (sier ikke at dette er deg, så no offense). Om han hadde hatt problemer med gastronemicus så hadde han mest sannsynlig hatt vondt i akilles også. Det har han ikke, han sier at han kan trene legger sittende men ikke stående! Han har vondt i hele beinet når han strekker ut beinet og flexer ankelen. Biceps femoris!

Piriformissyndrom vil også irriteres ved sitting ja, men det vil også hamstringsyndrom. Begge deler er forsåvidt sjeldne primære årsak til strålesmerter. Om det stråler i hele beinet er det også god grunn til å utelukke avklemming der du foreslår, da nerveavklemming vil gi symptomer distalt for avklemmingen, ikke i hele beinet. Bices femoris kan forårsake nerveirritasjon over caput fibula, men det er en annen sak.

Testen din for dette er dessverre fryktelig upresis. Dette er en test som vil gi deg strålesmerter om isjiasnerven er irritert et eller annet sted uanvhengig av hamstrings. Testen blir til forveksling lik en lasegue. Skulle du forsøke å spesifisere testen mot hamstrings ville man gjort testen med maksimalt plantarflektert ankel. At dette har hjulpet dine smerter tror jeg mer sannsynlig er pga nervemobiliseringen man får enn at du tøyer hamstrings, uten at jeg skal si dette særlig bastant siden jeg ikke kjenner casen din. Og hvorfor i alle dager mener du smerter ved stående tåhev skal forklare smerter og ikke smerter ved sittende skal forklare din diagnose? Det er et krystallklart tegn på grastrocnemiusaffeksjon ihvertfall.

Hvorfor skulle han hatt problemer i achilles også? Man får ikke strekk to steder i muskel-/senekomplekset samtidig, og senebetennelse i både utspring og feste er heller ikke noe vi ser.

Og hvor sier han forresten at han har vondt i hele beinet? Noe som for øvrig hadde talt midt imot din diagnose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, for om man knekker litt i knærne og smerten forsvinner så vet du at det er biceps femoris. Om du bøyer litt med knærne,(sitting som du nevnte), om smertene er der, så er det piriformis. Da vil også smertene starte høyere.

Du er rimelig bastant selv. Dette er greia: om du får mere vondt av å bøye deg MED HOFTA når du har mere flex i ankel og strakt kne så vet man at det ikke er piriformis som kun er en ekstern rotator.

Hadde det gjort like vondt uavhengig av dette, f.eks man sitter og roterer låret internt så ville man kjenne irritasjon i isjasnerven.

Men for all del Ole Mats, OP kan følge ditt råd først og mitt etterpå også ser vi hva som funker ;)

Når jeg sier hele beinet mente jeg hele baksiden.

For øvrig skrev jeg ikke at det var en test, men at OP ville få vondt om han gjorde som kvinnen på bildet ;)

Hvor mange atleter har du behandlet forresten? Ganske vanlig med stramme hams og jeg stusser på hvorfor du på død og liv peker på leggen når vedkommende kan bruke leggen smertefritt i sittende stilling.

derimot når han står og flere ledd et i spenn så kommer smertene!

Om jeg har rett, så vil dette ikke gjøre særlig vondt:

images?q=tbn:ANd9GcQxCQrXNxsrm4OY0_0Oz-IDIPEAKWwQGjJR_VpKg1AOAdN_L8bvBFMbUZVC

Men dette vil gjøre meget vondt:

Ym8wYkwzRVczZ3Mx_o_sexy-straight-leg-deadlift-workout.jpg

"Skulle du forsøke å spesifisere testen mot hamstrings ville man gjort testen med maksimalt plantarflektert ankel." Ankel og hofte, det er jo det jeg sier, følg med. Biceps femoris er den lengste hamstringen og vil derfor være mest afffektert når både hofte og ankel er i fleks.

"Og hvorfor i alle dager mener du smerter ved stående tåhev skal forklare smerter og ikke smerter ved sittende skal forklare din diagnose? Det er et krystallklart tegn på grastrocnemiusaffeksjon ihvertfall. "

Lett å teste, strekk først gastronem med rett hoftestilling. Gjør så det samme mens man senker ryggen fremover. Kommer smertene da så er det åpenbart hofta som er hovedårsaken til smertene og ikke gastronemicus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, for om man knekker litt i knærne og smerten forsvinner så vet du at det er biceps femoris. Om du bøyer litt med knærne,(sitting som du nevnte), om smertene er der, så er det piriformis. Da vil også smertene starte høyere.

(...)

Du er rimelig bastant selv. Dette er greia: om du får mere vondt av å bøye deg MED HOFTA når du har mere flex i ankel og strakt kne så vet man at det ikke er piriformis som kun er en ekstern rotator.

Om man knekker i knærne og smerten forsvinner er det like gjerne at man tar av litt av spennet på isjiasnerven, hvor kompresjonen er kan vi ikke vite. Piriformis er for øvrig ikke kun en utoverrotator, den er utoverrotator med mindre enn 60 grader fleksjon i hofta, med mer fleksjon vil muskelen komme foran fleksjonsaksen og bli en innoverrotator. I alle grader av hoftefleksjon er muskelen en abduktor. Det er uansett ingen grunn til å tro at den er involvert her.

Hvor mange atleter har du behandlet forresten? Ganske vanlig med stramme hams og jeg stusser på hvorfor du på død og liv peker på leggen når vedkommende kan bruke leggen smertefritt i sittende stilling.

derimot når han står og flere ledd et i spenn så kommer smertene!

Usikker på hvor relevant dette er men jeg har ihvertfall behandlet pasienter på internasjonalt nivå i freestyle dans og bodybuilding, samt på høyt nasjonalt nivå i friidrett, dans, kunstløp, styrkeløft, fotball og tennis som jeg kommer på i farta. Er også landslagsfysioterapeut for Amerikansk fotball Norge.

Stusser vel så mye på at du ikke ser hvor innlysende det er at han får vondt i gastrocnemius når denne får aktiv motstand eller settes på strekk. Ved sittende tåhev jobber gastrocnemius minimalt, mens ved strakt ben jobber den maksimalt. Hvordan mener du hamstrings forklarer smerter ved stående tåhev? Antar han ikke gjør dette med 90 grader i hofta...

Ankel og hofte, det er jo det jeg sier, følg med. Biceps femoris er den lengste hamstringen og vil derfor være mest afffektert når både hofte og ankel er i fleks.

Semitendinosus fester lengre distalt enn biceps femoris. Uavhengig av dette har ankelbevegelse ingen innvirkning på noen av hamstringsmuskulaturen, men betydelig å si for isjiasnerven som nevnt tidligere.

Lett å teste, strekk først gastronem med rett hoftestilling. Gjør så det samme mens man senker ryggen fremover. Kommer smertene da så er det åpenbart hofta som er hovedårsaken til smertene og ikke gastronemicus!

Om dette reproduserer pasientens smerter er jeg enig i at årsaken er nevrologisk, men vi kan ikke si hvor affeksjonen er. Dette vil produsere smerter ved prolaps, piriformissyndrom og alle andre kompresjoner av isjiasnerven eller en av nerverøttene som utgjør denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man knekker i knærne og smerten forsvinner er det like gjerne at man tar av litt av spennet på isjiasnerven, hvor kompresjonen er kan vi ikke vite. Piriformis er for øvrig ikke kun en utoverrotator, den er utoverrotator med mindre enn 60 grader fleksjon i hofta, med mer fleksjon vil muskelen komme foran fleksjonsaksen og bli en innoverrotator. I alle grader av hoftefleksjon er muskelen en abduktor. Det er uansett ingen grunn til å tro at den er involvert her.

Usikker på hvor relevant dette er men jeg har ihvertfall behandlet pasienter på internasjonalt nivå i freestyle dans og bodybuilding, samt på høyt nasjonalt nivå i friidrett, dans, kunstløp, styrkeløft, fotball og tennis som jeg kommer på i farta. Er også landslagsfysioterapeut for Amerikansk fotball Norge.

Stusser vel så mye på at du ikke ser hvor innlysende det er at han får vondt i gastrocnemius når denne får aktiv motstand eller settes på strekk. Ved sittende tåhev jobber gastrocnemius minimalt, mens ved strakt ben jobber den maksimalt. Hvordan mener du hamstrings forklarer smerter ved stående tåhev? Antar han ikke gjør dette med 90 grader i hofta...

Semitendinosus fester lengre distalt enn biceps femoris. Uavhengig av dette har ankelbevegelse ingen innvirkning på noen av hamstringsmuskulaturen, men betydelig å si for isjiasnerven som nevnt tidligere.

Om dette reproduserer pasientens smerter er jeg enig i at årsaken er nevrologisk, men vi kan ikke si hvor affeksjonen er. Dette vil produsere smerter ved prolaps, piriformissyndrom og alle andre kompresjoner av isjiasnerven eller en av nerverøttene som utgjør denne.

Se på toppen av lateral gastronemicus der også biceps femoris er festet.

Det er jo lett å sjekke, hvis pas lener bekken i posterior tilt og strekker ut kneet + strammer gastronemicus og han fortsatt får vondt så har du rett. Hvis han ikke får vondt før også bekkenet er tiltet fremover (altså at forholdet mellom strakt kne, ankel og hofte flex innvirker), så er det åpenbart flere elementer i bildet enn bare gastronemicus.

Har som nevnt hatt nettopp samme problemet, og årsaken var biceps femoris dysfunksjon. Har alltid hatt god mobilitet i leggene.

Hamstring er i mye mer strekk når man står med rette knær enn når man sitter. Pasienten får også smerter når han løper, og går. Er gastronemicus særlig aktiv da? Den er jo ikke det.

Vi sitter vel begge strengt tatt bare og gjetter når ingen av oss har tatt på pasienten og han ikke svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lett å sjekke, hvis pas lener bekken i posterior tilt og strekker ut kneet + strammer gastronemicus og han fortsatt får vondt så har du rett. Hvis han ikke får vondt før også bekkenet er tiltet fremover (altså at forholdet mellom strakt kne, ankel og hofte flex innvirker), så er det åpenbart flere elementer i bildet enn bare gastronemicus.

Enig! Er det ikke pretty much dette som skjer når han tar stående tåhev? Ser ikke for meg at han skal tilte bekkenet så mye forover at det påvirker lenge-/spenningsforholdet i biceps femoris i stor nok grad så lenge han har strakt kne.

Pasienten får også smerter når han løper, og går. Er gastronemicus særlig aktiv da? Den er jo ikke det.

Gastrocnemius er jo ENORMT aktivt når han løper, om han i tillegg løper på for-/mellomfot for en ekstremt mye juling. Når han går vil den også skape kraft i fraskyvet og bli satt på strekk. Går han i motbakke vil den jobbe mye.

Vi sitter vel begge strengt tatt bare og gjetter når ingen av oss har tatt på pasienten og han ikke svarer.

Blir kun kvalifisert gjetting ja, hadde vært moro om kennda tok turen innom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Er det ikke pretty much dette som skjer når han tar stående tåhev? Ser ikke for meg at han skal tilte bekkenet så mye forover at det påvirker lenge-/spenningsforholdet i biceps femoris i stor nok grad så lenge han har strakt kne.

Gastrocnemius er jo ENORMT aktivt når han løper, om han i tillegg løper på for-/mellomfot for en ekstremt mye juling. Når han går vil den også skape kraft i fraskyvet og bli satt på strekk. Går han i motbakke vil den jobbe mye.

Blir kun kvalifisert gjetting ja, hadde vært moro om kennda tok turen innom!

For min del får jeg ikke denne smerten før jeg gastronemicus er i full strekk og bekkenet er tiltet ca 50 grader.

Uten å tilte bekkenet kommer smerten aldri, og jo mer jeg har strukket biceps femoris desto bedre har det blitt.

Som du sier, blir interessant å se hva OP sier. Vi har vært ganske hardnakkede begge to ;)

Ha en fin kveld Ole Mats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Kjetil1234 og Ole-Mats Moskvil . Beklager at jeg ikke fikk svart dere. Ble litt opptatt i en flytteprosess og så langhelg i Paris for å gjennomføre maratonløpet.

Det er mye teknisk dere har gått igjennom, men skal prøve å oppsummere (beklager mitt "lekmannsspråk").

Jeg opplevde ikke noe strålingssmerte. Smerten var veldig spesifikk, altså bare på undersiden av kneet når jeg prøvde å aktivisere leggen med enten gange, løping, tåhev etc. Jeg er forøvrig veldig lite fleksibel, så den tøyeøvelsen der hun dama i rød topp tar er noe jeg ikke har sjans til.. Prøvde meg på litt lett bøying fremover som hun dama på stranda, men var veldig forsiktig med dette da jeg var redd for å forverre noe. Men kjente at det strammet godt da..

Jeg endte opp med å holde meg til svømming, noe sykling og bare styrketrening på overkroppen i uka rett etter skaden. Først 8 dager etterpå turte jeg å teste ut løping og hadde heldigvis ingen smerter da. Fikk bare presset inn en løpeøkt til før selve maratonløpet, så ble ikke helt optimal oppladning.. MEN fullførte maratonet nå på søndag uten at jeg kjente noe til skaden (smerte hadde jeg nok av, men det gjaldt begge bein og hele kroppen :p )

Hvis jeg hadde vært litt tøffere, så tror jeg nok at jeg skulle kjørt litt mer eksentrisk tåhev rett etter skaden oppstod for å prøve bli friskere tidligere, slik at jeg kanskje kunne fått inn 1 ekstra kort intervalløkt for å peake formen litt mer. Jeg ventet kanskje litt for lenge med å starte løpinga, men tenkte det var bedre å være litt for forsiktig i min situasjon enn å risikere å ikke fullføre maratonløpet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med fullført! Hva ble tida? Jeg ville lagt inn eksentriske tåhev som en del av skadeforebygginga fremover, krutt i leggene er alltid bra å ha!

Takk! :) 3:47:43. Hadde et litt overoptimistisk mål om under 3:30, men la fort bort det målet underveis ;) Har nok ikke hatt godt nok basisgrunnlag i beina, for var helt jævlig etter hvert :p

Det skal jeg (om jeg fortsetter løpekarrieren min eller om jeg legger den på hylla ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde denne uka smerter i bakside legg øvre del under løping. Jeg er vant til å løpe en del og har løpt hele vinteren. Turene har imidlertid blitt litt lenger nå da det har blitt bart osv.

Når jeg står med strakt bein i f.eks trapp og tøyer bakside legg så strekker det og gjør vondt noen cm under kneet litt mot innsiden av leggen. Når jeg prøver å tøye bakside lår og strekker tærne mot kneet så strekker det veldig godt, akkurat som du postet bilde av Kjetil1234 Om jeg tøyer med bøyd kne kjenner jeg det igrunn ikke. Om jeg går, løper etc så kjenner jeg det men det gjør ikke veldig vondt.

Etter å ha lest tråden begynner jeg å tro at det er senefestet til biceps femoris som er betent/tilsvarende. Hvordan bør jeg gå fram for å behandle dette? Ole-Mats Moskvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...