Gå til innhold

Jeg er forvirret - hjelp!


l1nn

Anbefalte innlegg

Er det noen som er skikkelig gode på kosthold her som kunne hjulpet meg litt? I havet av informasjon som finnes er det lett å gå seg litt bort, så kunne gjerne tenke meg å spørre en person med mye erfaring og kunnskap om et par-tre ting. Send meg en melding hvis du kunne tenke deg å hjelpe litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du spør her så er det masse erfaring å hente hos mange flinke brukere :)

Hmm, okei, kan vel like gjerne spørre her. Jeg lurer egentlig mest på om jeg bør ligge i underskudd for å nå målene mine, eller i overskudd? Noen sier underskudd til jeg føler jeg har ønsket fett%, andre sier overskudd også kommer fettprosent til å gå ned så lenge jeg trener ved siden av, noen sier overskudd først, så underskudd, overskudd osv annenhver gang og alle "metoder" kan høres lurt ut hvertfall for meg. Jeg vil gjerne ned i fettprosent samtidig som musklene vokser, om det er mulig å få til to ting på en gang.

Jeg er ca. 175 høy, veier vel omtrent 60-62kg(har ikke veid meg på flere mnd). Og utifra bildet til TS i denne tråden http://forum.fitnessbloggen.no/threads/fettprosent-hot-or-not.17905/ så ligger jeg vel på rett under 25% i fettprosent. Vil gjerne ned til en plass mellom 15-20% - og det gjerne før sommeren om mulig ;-)

Trener ca. 4 ganger i uken, hittil kun trent styrke men begynt å legge inn litt cardio etter styrkeøktene nå(30-45min løping).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei, kan vel like gjerne spørre her. Jeg lurer egentlig mest på om jeg bør ligge i underskudd for å nå målene mine, eller i overskudd? Noen sier underskudd til jeg føler jeg har ønsket fett%, andre sier overskudd også kommer fettprosent til å gå ned så lenge jeg trener ved siden av, noen sier overskudd først, så underskudd, overskudd osv annenhver gang og alle "metoder" kan høres lurt ut hvertfall for meg. Jeg vil gjerne ned i fettprosent samtidig som musklene vokser, om det er mulig å få til to ting på en gang.

Jeg er ca. 175 høy, veier vel omtrent 60-62kg(har ikke veid meg på flere mnd). Og utifra bildet til TS i denne tråden http://forum.fitnessbloggen.no/threads/fettprosent-hot-or-not.17905/ så ligger jeg vel på rett under 25% i fettprosent. Vil gjerne ned til en plass mellom 15-20% - og det gjerne før sommeren om mulig ;-)

Trener ca. 4 ganger i uken, hittil kun trent styrke men begynt å legge inn litt cardio etter styrkeøktene nå(30-45min løping).

Vekta di er fin som den er. Du trenger mer muskelmasse, da vil fettprosenten gå ned av seg selv. (Mer muskler lavere fettprosent).

Kombiner det med rent kosthold med fokus på mye proteiner(metter fort og er muskelmat), godt fett(metter lenge) og trege karbohydrater(rolig blodsukker stigning og energi).

Om målet er mer masse så holder det med en langkjøring(rolig så du kun brenner fett og ikke muskler) og heller et par intervaller i uka(tærer ikke muskler og gir syk etterforbrenning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta di er fin som den er. Du trenger mer muskelmasse, da vil fettprosenten gå ned av seg selv. (Mer muskler lavere fettprosent).

Kombiner det med rent kosthold med fokus på mye proteiner(metter fort og er muskelmat), godt fett(metter lenge) og trege karbohydrater(rolig blodsukker stigning og energi).

Om målet er mer masse så holder det med en langkjøring(rolig så du kun brenner fett og ikke muskler) og heller et par intervaller i uka(tærer ikke muskler og gir syk etterforbrenning).

Okei, takk! Så et lite overskudd da på kaloriene? samboeren min har bestilt seg diett, så jeg kommer jo til å spise det samme som han(og det er jo bare "bra" mat på den dietten han har kjøpt) men i mindre porsjoner da han ligger på over 3000 kcal om dagen. Vi har snakket om at jeg spiser lik mengde kjøtt som han, men tilbehør spiser jeg bare halvparten av eller 2/3 av det han spiser. Høres det ok ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1500 kcal for deg blir for dumt hvertfall. Med en så lav vekt som du allerede har får du ikke bygd særlig muskelmasse med så lite mat.

Du misforstod det jeg skrev sist om du trodde jeg mente at jeg skulle spise 1500kcal:) regner med at det blir rundt 2000 om jeg spiser lik mengde kjøtt og halvparten av tilbehør som dietten til samboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om treningserfaringen din, det er ganske ideelt for å få best mulig svar. En noob kan foreksempel ligge på vedlikehold og bygge muskler og gå ned i fett på samme tid. Er du ikke det, må du prioritere, ned i fett eller bygge muskelmasse. Men som sagt, hva har du gjort tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk! Så et lite overskudd da på kaloriene? samboeren min har bestilt seg diett, så jeg kommer jo til å spise det samme som han(og det er jo bare "bra" mat på den dietten han har kjøpt) men i mindre porsjoner da han ligger på over 3000 kcal om dagen. Vi har snakket om at jeg spiser lik mengde kjøtt som han, men tilbehør spiser jeg bare halvparten av eller 2/3 av det han spiser. Høres det ok ut?

Ja, og ekstra de dagene du trener. Mange glemmer at det de brenner opp når de har funnet kalorinvået de skal ligge på kun gjelder de dagene de ikke trener. Så skal du f.eks ha 1800 kcal for vedlikehold så skal du plusse på 3-500 kcal på der igjen alt etter hvor mye du brenner på treningen den dagen. Ellers er du plutselig nede i for stort underskudd og brenner bort muskler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om treningserfaringen din, det er ganske ideelt for å få best mulig svar. En noob kan foreksempel ligge på vedlikehold og bygge muskler og gå ned i fett på samme tid. Er du ikke det, må du prioritere, ned i fett eller bygge muskelmasse. Men som sagt, hva har du gjort tidligere?

Har tidligere ligget i underskudd, ca 1500kcal om dagen :) og da kun trent styrke, ikke cardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...