Gå til innhold

Dine beste kostholdstips :)


Theresa

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Noen som er interessert i å dele sine beste kostholdstips? :)

Som oppskrifter, sunne matvarer, hvor man kan hente inspirasjon, "triks og tips" osv.

Her er mine topp 5:

1. Kutt ut stekesmør

Smør er overvurdert og en liten dert gir mye ekstra kalorier. En liten skje melange gir mer enn 70(!) kalorier! Jeg steker absolutt alt uten stekesmør (har stekepanne med teflonbelegg, så ting brenner seg ikke) og merker egentlig ingen forskjell på smaken. Har til og med fått til biff uten hverken smør eller olje :thumbsup: (vi liker den best gjennomstekt vel og merke).

2. Kutt ut sauser og dressinger

Jeg var "avhengig" av saus til middagen tidligere. Her også er det en del kalorier å spare, og det tok meg ikke en uke en gang før jeg ble vant til å ikke ha saus på middagen. Nå savner jeg det ikke i det hele tatt, tydeligvis bare en dårlig vane jeg hadde.

3. Bruk "ren" mat

Bruk mest mulig ferske råvarer slik at har du full kontroll på hva du får i deg. Selv om mange produkter har nøkkelhullsmerket betyr det nødvendigvis ikke at det er sunt og bra for deg (desverre!!). Det er også vanskelig å vite hva mange av ingrediensene som står opplyst på matvaren faktisk er, mange rare og ukjente navn og uttrykk. Unngå å bli "lurt" av fine navn, innpakninger og slagord som gir deg et inntrykk av at varen er sunn, kjøp det du vet er sunt og naturlig.

4. Ikke ha godis, "junkfood" osv. tilgjengelig.

Det du ikke vil at du skal spise - ikke kjøp det, og ikke ha det tilgjengelig!! På en litt dårlig dag er jeg, som sikkert de fleste andre, ekspert på unnskyldninger til hvorfor jeg kan ta fram noe godt som jeg egentlig ikke skal ha (trøst, belønning, for sliten til å lage noe sunt osv. osv.). Denne "regelen" høres veldig enkel og selvfølgelig ut, men jeg oppdager stadig at det er få som faktisk følger den. "Jeg skal ha det til helga".. Særlig! :meh: Lørdagskos er så klart lov, men handle det inn samme dag og kjøp bare akkurat det du syns du bør ha den kvelden. Ellers blir det rester til søndag (og kanskje mandag også), og da vet du jo hvordan det går :whistling:

5. Planlegg middagene for hver uke

Jeg er veldig glad i å lage mat og har lett for å lage det jeg har lyst på akkurat den dagen. Dvs at hvis jeg er veldig sulten blir det kjappe løsninger, er jeg sugen på noe ekstra godt så lager jeg noe ekstra godt. Dette blir sjeldent de sunneste løsningene, i tillegg til ekstra handleturer som er ganske uøkonomisk i lengden. Derfor planlegger vi hver søndag hva vi skal ha til middag kommende uke. Da handler vi inn akkurat det vi trenger til de sunne måltidene vi har planlagt, og jeg er innstillt på hva jeg skal lage hver dag og får sjeldnere behov for å skeie ut.

Disse "tipsene" funker hvertfall for meg. Hva funker for dere? :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

1) Vann er din nye bestevenn.

2) Søtsug er en dum, psykisk greie. Rist det av deg, gå videre. Om dette er helt håpløst, lag noe søtt men kalorifattig. En kopp te eller kaffe med suketter kan faktisk holde i massevis!

3) Sult er også veldig psykisk, og bruk tid på å lære deg forskjellen på når du faktisk er sulten, og når du bare har lyst på litt mat. Er jeg veldig fysen på noe steker jeg stort sett bare opp noe asparges og spiser det som det er... :wub:

4) Proteiner er veien til himmelen! Virkelig, energien, trykket på trening og resultatene av treningen føk i taket etter at jeg gikk over til et proteinrikt kosthold :)

5) Ikke gjør som alle andre. Gjør det som passer for deg. Gjør det som gjør at du klarer å holde en sunn livsstil gående, og ikke sprekker hver tredje time. Ikke spis lavkarbo bare fordi du har hørt at det er veldig bra for deg, gitt at det gjør deg slapp og sliten og du egentlig ikke liker typisk lavkarbomat. Ikke hiv deg på periodisk faste om du egentlig forguder frokosten din og fortsatt savner den etter fjerde uka inn. Finn noe du kan leve med! For leve med det skal du gjøre resten av livet.

Livsstil, ikke diett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det en del her fra før av, men kan legge til:

1) Vann som tørstedrikk

2) Varisjon; varier med ulike grønnsaker, proteinkilder, krydder ol. hvis du går fort matlei

3) Balanse: det er vel slik med alt her i livet! Har man lyst på noe godt en gang i bland, så bør man unne seg det. Litt sjokolade ol. bør da være lov en lørdagskveld. Finn en god balanse! Du har ikke ødelagt alt og trenger ikke å spise opp hele posen selv om du har tatt et par sjokoladebiter. Det er snakk om å finne en god balanse, lev rent og sunt det meste av tiden, for så og kunne unne deg noe godt en gang i blandt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1.Dropp alt av brus, sukkerfri brus med aspartam er absolut ikke bra det heller.

2. Hold en god balanse, spis et par faste måldtider om dagen som inneholder masse sunt(Grønnsaker,frukt,bær, rent protein osv).. da kan du spise litt mindre sunne ting ellers på dagen.. (og dermed er det lettere å holde på livsstilen)

3. Prøv å hold proteinnivået relativt høyt iforhold til carb og fett.

4. Når du først skal spise godteri, velg det med mest næring som f.eks .Mørk sjokolade, nøtteblandinger, osv..

5. Grønn te! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler om å planlegge!! Planlegg handel i butikken, og planlegg mat! :)

Spis med sunn fornuft!!

Ikke tillatt deg selv å ha "frimåltider" for ofte!!

kan fort bli slitsomt å planlegge hele tia. jeg planlegger aldri, men velger alltid sunne ting i butikken. eneste jeg planlegger er frokost og lunchen på jobb. Så går resten bra :)

en mellomting syns jeg er veldig fint, hvis man skal orke å gjøre dette for evig ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan fort bli slitsomt å planlegge hele tia. jeg planlegger aldri, men velger alltid sunne ting i butikken. eneste jeg planlegger er frokost og lunchen på jobb. Så går resten bra :)

en mellomting syns jeg er veldig fint, hvis man skal orke å gjøre dette for evig ^^

Er helt enig det, det fins en mellom ting!

Ja, men tar meg ikke mye tid å planlegge! Hender jeg å ikke planlegger, å klarer å gå på butikken og finne en bra løsningen på lunsjen.. Men på min jobb, så er det ikke alltid jeg har tid. Å da er ferdig lagde matbokser et must! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...