Gå til innhold

Info om kosttilskudd


Taiger

Anbefalte innlegg

Lurer du på effekten av f.eks. Beta-alanine, ZMA, proteinpulver?

http://examine.com/

På denne siden har de info basert på studier og undersøkelser gjort på de forskjellige tilskuddene.

Ikke for å gå etter noen, men det er veldig ofte at de kosttilskuddbransjen gjør egne undersøkelser, o.sv. Noe som gjør at virkningene kanskje blir litt bedret ifølge de enn det egentlig er, examine er basert på uavhengig forskning og undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanken er god, men ser nå at dem skryter på seg å ha over 25000 kildereferanser. Nå er dem ikke akkurat mange personer som driver siden (3-6?) men poenget er at dem umulig har gått igjennom så mye litteratur dypt nok. Å skryte på seg mer er ikke alltid bedre og om noe så burde ei heller varsellampene blinke et par runder.

Med det sier jeg ikke at siden er dårlig; tvert imot har den relativt mye fair innhold i seg men ha i bakhodet at med jevne mellomrom kommer det "rare" kildereferinger som får meg til å tenke i retning "abstrakt-scientister" Poenget er at ikke ta alt som kommer derifra som god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er god, men ser nå at dem skryter på seg å ha over 25000 kildereferanser. Nå er dem ikke akkurat mange personer som driver siden (3-6?) men poenget er at dem umulig har gått igjennom så mye litteratur dypt nok. Å skryte på seg mer er ikke alltid bedre og om noe så burde ei heller varsellampene blinke et par runder.

Med det sier jeg ikke at siden er dårlig; tvert imot har den relativt mye fair innhold i seg men ha i bakhodet at med jevne mellomrom kommer det "rare" kildereferinger som får meg til å tenke i retning "abstrakt-scientister" Poenget er at ikke ta alt som kommer derifra som god fisk.

Forsåvidt enig i tankegangen (Tipper de ikke har finlest 25000+ studier til minste detalj, hehe), men hvis man tar med alle personene som ligger under "about us" så blir det 14 personer. Superforenklet mattestykke 25000/14 / 10 år = 178 i året blir plutselig ikke sååå mye hvis det er det man faktisk driver med og har en ok lesehastighet :)

Men, uansett enig i at det er lurt å være kritisk og ikke ta alt for god fisk uansett hva det er snakk om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå kommer det fram at det er ikke 14 som hovedsakelig driver siden. Men snarere 4-5 editorer. De andre er bare "bidragsytere" som alle er opptatt med sine egne felt. Slik jeg forstår det så har noen av disse egne jobber utenom siden så da er spørsmålet hvor mye tid som reelt har blitt lagt inn for å få "skrytelisten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå kommer det fram at det er ikke 14 som hovedsakelig driver siden. Men snarere 4-5 editorer. De andre er bare "bidragsytere" som alle er opptatt med sine egne felt. Slik jeg forstår det så har noen av disse egne jobber utenom siden så da er spørsmålet hvor mye tid som reelt har blitt lagt inn for å få "skrytelisten".

Jepp, jeg bare tenker at det sikkert er noen lass med referanser som kommer fra bidragsyterne sånn at det ikke er 3-4 personer som påstår at de har gått gjennom alle referansene alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Superforenklet mattestykke 25000/14 / 10 år = 178 i året blir plutselig ikke sååå mye hvis det er det man faktisk driver med og har en ok lesehastighet :)

Ta med tiden som går med til å produsere rimelige mengder tekst, tilsvarende et par doktorgrader. Og hvor har du 10 år fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med tiden som går med til å produsere rimelige mengder tekst, tilsvarende et par doktorgrader. Og hvor har du 10 år fra?

Nei jeg tok ikke med alle mulige faktorer og tenkte scenarioer :) 10 år var bare et tilfeldig tall for å lage et eksempel :)

Noen har kanskje lest studier i 10 år og noen i 30 eller mer. Poenget var bare å ha en annen side av saken enn at "dette går ikke ann for det er altfor mye" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte siden. Som nevnt tidligere er det viktig å være kritisk uansett hva det er man leser. Jeg kan likevell påstå at jeg kan finne denne siden nyttig. Da jeg helt sikkert kan lære noe, og hvis noe står i tvil til hva jeg har hørt eller har trodd tidligere står det jo linker til studiene, så kan man gå inn og lese selv.

Noe av det jeg synes kan være litt knotete med f.eks Pubmed er søkefunksjonen. Jeg er ikke noe ekspert på å søke og kan lett gå meg vill hvis jeg er ute etter å lese om f.eks studier gjort på effekten av glutamin. Det kommer opp jævlig mange studier, og ofte er de irrelevante eller ikke det jeg har vært på utkikk etter. På en slik side, så kan jeg gå inn på et produkt, lese hva de skriver, for så å gå inn på studiene hvis jeg vil lese hvordan studien som er blitt utført.

*Bookmarked*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Examine er absolutt nyttig for menigmann for å finne informasjon om ulike kosttilskudd. Men kvalitetskontrollen på det de refererer til er helt klart ikke spesielt god. Det ser mest av alt ut som om de refererer til absolutt alt som er det minste relevant. Flere av enkeltnæringsstoffene har for eksempel ofte et eget kapittel i store lærebøker, skrevet av forskere som har jobbet med akkurat det næringsstoffet i årevis. De har ikke i nærheten av så mange siteringer som Examine har, noe som er et rimelig solid tegn på en manglende kvalitetskontroll på studiene de inkluderer. Dessuten, om du finner en fullstendig ubrukelig studie på et eller annet kosttilskudd, så kan du ta stikkprøver ved å se om den er med i Examine sine referanselister ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Examine er absolutt nyttig for menigmann for å finne informasjon om ulike kosttilskudd. Men kvalitetskontrollen på det de refererer til er helt klart ikke spesielt god. Det ser mest av alt ut som om de refererer til absolutt alt som er det minste relevant. Flere av enkeltnæringsstoffene har for eksempel ofte et eget kapittel i store lærebøker, skrevet av forskere som har jobbet med akkurat det næringsstoffet i årevis. De har ikke i nærheten av så mange siteringer som Examine har, noe som er et rimelig solid tegn på en manglende kvalitetskontroll på studiene de inkluderer. Dessuten, om du finner en fullstendig ubrukelig studie på et eller annet kosttilskudd, så kan du ta stikkprøver ved å se om den er med i Examine sine referanselister ;)

Enig. Nyttig for menigmann, som meg selv. Hvorvidt det er en veldig bra og helt ubiased side med skikkelig kontroll på det som publiseres overlater jeg til andre å avgjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...