Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nå snart trent styrke i en måned, og har merket god framgang i de fleste øvelsene. Men, en ting jeg merket de 2-3 siste treningene, er at grepet i markløft har begynt å svikte, noe som jeg synes er rart, med tanke på at jeg ikke har lagt noe særlig med vekter på. Nå sliter jeg plutselig med 90kg, og kjenner det godt i underarmene, mens jeg for litt siden tok 110, og merket ingenting på grepet.

Dette synes jeg er litt merkelig. Kan jeg være overtrent? Er ikke så enkelt for en nybegynner å skulle vite hvor mye man kan trene i uka. Vil jo hverken trene for mye eller for lite.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28298-svakere-i-markl%C3%B8ft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du miksgrep på markløft? God trening for grepet er høyrep Kroc rows med den tyngste manualen du kan løfte den dagen. Fortsett med dobbel overhåndsgrep frem til stanga sklir ut av fingrene dine, også bytter du til miks. (Magnesium er også anbefalt.)

Overtrent etter én måned høres veldig urealistisk ut, antageligvis er du bare ikke sterk nok i klypa.

Bruker du miksgrep på markløft? God trening for grepet er høyrep Kroc rows med den tyngste manualen du kan løfte den dagen. Fortsett med dobbel overhåndsgrep frem til stanga sklir ut av fingrene dine, også bytter du til miks. (Magnesium er også anbefalt.)

Overtrent etter én måned høres veldig urealistisk ut, antageligvis er du bare ikke sterk nok i klypa.

Har ikke prøvd miksgrep, men skal prøve det neste gang.

Det jeg synes er merkelig er at jeg for litt siden hadde null problemer med 110kg, mens jeg idag og sist trening sleit nok med 90kg. De par siste treningene er første gangene jeg i det hele tatt har kjent noe i underarmene under markløft, noe som da skulle tilsi at jeg rett og slett er blitt svakere i klypene. Hvorfor?

Har ikke prøvd miksgrep, men skal prøve det neste gang.

Det jeg synes er merkelig er at jeg for litt siden hadde null problemer med 110kg, mens jeg idag og sist trening sleit nok med 90kg. De par siste treningene er første gangene jeg i det hele tatt har kjent noe i underarmene under markløft, noe som da skulle tilsi at jeg rett og slett er blitt svakere i klypene. Hvorfor?

Prøv det neste trening.

Akkurat det kan jeg ikke svare på, fordi det er mange variabler som kan påvirke. Tren grepet ditt på de øktene du ikke tar markløft, pullups etter "fingre" osv.

Annonse

Hvor ofte trener du markløft? "Overtrent" er ett ganske vidt begrep, men svekket grepstyrke kan visstnok være ett tegn på CNS fatigue.

Jeg tror på denne hypotesen. Hvis jeg trener grep mye, blir jeg bare svakere i klypa (klarer ikke close CoC #1,5). I andre perioder hvor vektene jeg løfter tilsier at jeg er i god form, så kan jeg close CoC #2, selv uten å ha trent grepsstyrke på mange måneder.

Jeg nekter faktisk å tro at dette skyldes noe slags overtrening.

Problemet ditt er nok det faktum at du som sagt trener med double overhand, og da gjetter jeg at du ikke bruker kritt heller.

Da har vi mixed grip eller hook grip som alternativene, + kritt men det trenger du sannsynligvis ikke enda med mindre du insisterer på å trene double overhand. Mixed grip er det jeg bruker og er veldig greit. Eneste er at man risikerer å rive biceps på svært tunge løft. Hook grip er nærmere double overhand i posisjonering, og er veldig stødig.. Det gjør vondt i starten og krever tilvenning, men etterhvert er det veldig greit og du vil ikke få problemer med grepet ditt før langt inn i fremtiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...