Gå til innhold

makrosykluser på 1år.. ??


Tine

Anbefalte innlegg

ja dette burde jeg vel forstå..men jeg spørr likevel etter noen tips og råd for jeg leser gjennom dette på nytt og nytt..men sliter likevel med å forstå sammensetning...

casen er at jeg vet at på PT eksamen så er det sannsynlig at det kommer spørsmål om å lage en makrosyklus plan for 1år på en person.. f.eks en som ønsker å gå ned flere kilo og komme i form..

men dette syntes jeg blir vanskelig? for ting kan jo endres og hvordan ialleverden vite 1år frem??

ja man kan ha tanker om hvor man vil ende i forhold til mål osv... jeg tenker jo så klart at man må finne ut hvor mye person ønsker å gå ned i vekt og mer spesifikk innenfor treningen..

men likevel?? men hvordan sette dette opp som en plan for hele året? hvordan enklest SE det..

jeg tenker jo at man så klart må finne ut hvor person står i dag,gjøre tester osv.. men skal man da f.eks legge inn ny test hver 6-8uke for å se videre? jeg ser noe i hodet hvordan..men å få det ned på papiret...o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva mener du?

jeg er rett og slett usikker selv på dette... det gies så mange løsninger at jeg blir helt forvirret..

jeg ser jo får meg at man bruker første måneden på å bli kjent og se hvordan kroppen reagerer på trening... begynner å øke gradvis, etterhvert øke treningsdager.. men liksom over ett år? vanskelig å tenke så langt frem syntes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du?

jeg er rett og slett usikker selv på dette... det gies så mange løsninger at jeg blir helt forvirret..

jeg ser jo får meg at man bruker første måneden på å bli kjent og se hvordan kroppen reagerer på trening... begynner å øke gradvis, etterhvert øke treningsdager.. men liksom over ett år? vanskelig å tenke så langt frem syntes jeg

Hva jeg mener? Det jeg sier vel - hva står i pensumbøkene dine? :)

Regner med at grunnleggende treningsprinsipper er nevnt

Hvor studerer du til å bli PT?

jeg ser jo får meg at man bruker første måneden på å bli kjent og se hvordan kroppen reagerer på trening... begynner å øke gradvis, etterhvert øke treningsdager.. men liksom over ett år? vanskelig å tenke så langt frem syntes jeg

Det er ikke PT, det er dating :p

Som PT skal(burde) du ha såpass kunnskap om biomekanikk og treningsprinsipper til å kunne sette opp et program utifra kundens mål og utgangspunkt (feks fra et kundeskjema)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg er kanskje litt tilig ute og prøver å finne ut av alt.. er ikke ferdig før i juni da...(y) så det er bare at jeg vil forstår dette best mulig... men jeg er nok den flink pike syndrom-så jeg stresser veldig. jeg VET jeg kan mye... men likevel så føler jeg at det jeg tenker blir feil... ah... jeg gjør alt så komplisert...

ja alt det med amnanese kan jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her er personlig synsing. Jeg er på ingen måte utdannet innenfor området. Jeg synes at med et så bredt case har du lov til å sette noen rammer eller forutsetninger for planen din.

Du har jo ulike scenarioer. Du kan for eksempel skrive at du vil tilnærme deg ulikt fra person til person og fra mål.

Eksempel 1: hobbymosjonist(mann) i 40 årene. som tidligere i ungdommen spilte mye fotball ønsker å komme i form og han største ønske er å gå ned noen kg og å sykle Birken til neste år, 2015. Han veier per dags dato 105 kg og har en fettprosent på over 30.

Her kan du først sette opp en makroplan som tar hensyn til at han kanskje først skal gå ned til 15-17 i fettprosent (rundt 83-87 kg). Her har du jo mye å velge i men du kan sette opp et dietforslag som sørger for å gi et kaloriunderskudd, samtidig som du tar hensyn til makroer og treningsopplegg. Når han så har kommet ned til matchvekt. Kan du legge opp en matplan med makroer som tar høyde for at han kanskje skal utføre mye kondisjonstrening, samtidig som han skal holde vekten sånn. Noenlunde.

Eksempel 2: "kroppsbygger" som trenger diettplan fordi han ønsker å stille i athletic fitness under nm høsten 2015.

Her kan du trikse enda mer med makroer og dietforslag. Du kan ta som forutsetning at denne gutten ønsker å se bra ut sommeren 2014 og at samarbeidet med pt(deg) skal starte fra første desember. Her kan du sette opp matplan og makroforlag for hvordan han skal spise under bulken, kanskje du setter som forutsetning av at han skal gå opp 3 kg o muskelmasse og kanskje må bulke/ligge i overskudd for å klare dette. Her kan du komme med makroforlag. Så kan du ta for deg hvordan dietten hans skal se ut 12-16 uker før han skal på scenen. Her er det jo også mye morsomt du kan sette opp og som du sikkert har kunnskap om.

Eksempel 3: 137 kgs kvinne som ønsker å gå ned i vekt før hun skal gjennomgå en gastric bypass operasjon. Hun har diabetes 2 og ønsker treningsopplegg og matplan tilpasset det hun har foran seg.

Her er det i hvertfall muligheter for å skrive mye interessant. Her blir det kanskje viktig med mye målinger og justeringer underveis og kanskje en dialog med lege eller ernæringsfysiolog for å sørge for at hun får god oppfølging.

Som sagt så vet ikke jeg hva som kreves, men hvis det er lov til og man gidder er det vel egentlige bare fantasien som setter stopper for hvordan man kan planlegge et menneskes kost fremover i tid. Jeg vet som sagt ikke hva som kreves og hva det er viktig å ha med seg fra pensum, men jeg tror det kan være lurt i å sette seg inn i hva du tror en pt kan bli spurt om av en kunde som ønsker et samarbeid som går over lengre tid.

Edit: sitter å skriver på iPhone på vei hjem fra hytta. Så både korrektur og rød tråd kan være litt off. Uansett lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er personlig synsing. Jeg er på ingen måte utdannet innenfor området. Jeg synes at med et så bredt case har du lov til å sette noen rammer eller forutsetninger for planen din.

Du har jo ulike scenarioer. Du kan for eksempel skrive at du vil tilnærme deg ulikt fra person til person og fra mål.

Eksempel 1: hobbymosjonist(mann) i 40 årene. som tidligere i ungdommen spilte mye fotball ønsker å komme i form og han største ønske er å gå ned noen kg og å sykle Birken til neste år, 2015. Han veier per dags dato 105 kg og har en fettprosent på over 30.

Her kan du først sette opp en makroplan som tar hensyn til at han kanskje først skal gå ned til 15-17 i fettprosent (rundt 83-87 kg). Her har du jo mye å velge i men du kan sette opp et dietforslag som sørger for å gi et kaloriunderskudd, samtidig som du tar hensyn til makroer og treningsopplegg. Når han så har kommet ned til matchvekt. Kan du legge opp en matplan med makroer som tar høyde for at han kanskje skal utføre mye kondisjonstrening, samtidig som han skal holde vekten sånn. Noenlunde.

Eksempel 2: "kroppsbygger" som trenger diettplan fordi han ønsker å stille i athletic fitness under nm høsten 2015.

Her kan du trikse enda mer med makroer og dietforslag. Du kan ta som forutsetning at denne gutten ønsker å se bra ut sommeren 2014 og at samarbeidet med pt(deg) skal starte fra første desember. Her kan du sette opp matplan og makroforlag for hvordan han skal spise under bulken, kanskje du setter som forutsetning av at han skal gå opp 3 kg o muskelmasse og kanskje må bulke/ligge i overskudd for å klare dette. Her kan du komme med makroforlag. Så kan du ta for deg hvordan dietten hans skal se ut 12-16 uker før han skal på scenen. Her er det jo også mye morsomt du kan sette opp og som du sikkert har kunnskap om.

Eksempel 3: 137 kgs kvinne som ønsker å gå ned i vekt før hun skal gjennomgå en gastric bypass operasjon. Hun har diabetes 2 og ønsker treningsopplegg og matplan tilpasset det hun har foran seg.

Her er det i hvertfall muligheter for å skrive mye interessant. Her blir det kanskje viktig med mye målinger og justeringer underveis og kanskje en dialog med lege eller ernæringsfysiolog for å sørge for at hun får god oppfølging.

Som sagt så vet ikke jeg hva som kreves, men hvis det er lov til og man gidder er det vel egentlige bare fantasien som setter stopper for hvordan man kan planlegge et menneskes kost fremover i tid. Jeg vet som sagt ikke hva som kreves og hva det er viktig å ha med seg fra pensum, men jeg tror det kan være lurt i å sette seg inn i hva du tror en pt kan bli spurt om av en kunde som ønsker et samarbeid som går over lengre tid.

Edit: sitter å skriver på iPhone på vei hjem fra hytta. Så både korrektur og rød tråd kan være litt off. Uansett lykke til

Makrosyklus i dette tilfellet er nok ikke kosthold... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode innspill :) jeg ser tegningen;) det er i forhold til treningen ja hehe.. men det er noe sånt jeg har vært inne på selv,men det er greit å få litt innspill og tenke litt over situasjon..

tror jeg er mest mega stresset for å ikke greie det.. o_O greit å tenke måneder frem.. men 1år hørtes bare litt vel ut.. mye kan skje på den tiden-det må man jo ta høyde for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode innspill :) jeg ser tegningen;) det er i forhold til treningen ja hehe.. men det er noe sånt jeg har vært inne på selv,men det er greit å få litt innspill og tenke litt over situasjon..

tror jeg er mest mega stresset for å ikke greie det.. o_O greit å tenke måneder frem.. men 1år hørtes bare litt vel ut.. mye kan skje på den tiden-det må man jo ta høyde for:)

Som sagt, sett forutsetninger. Følg opp slik du ville gjort det hvis noen kom å spurte deg om en plan for ett år frem i tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ei lita stund siden jeg tok min eksamen ved AFPT så jeg husker ikke 100%, men ikke stress for mye med casen - ikke overkompliser. Ingen kan forutse resultater ett år frem i tid, og det er heller ikke meningen. Poenget med casen er å se hvorvidt du klarer å skissere ut makro-, meso- og mikrosykluser for en gitt person med gitte premisser, mtp både kosthold og trening. Jeg gjorde som deg utrolig lenge, tenkte ned i hver minste detalj når det kom til dette med casen, men det har du rett og slett ikke tid eller plass til. Tenk store linjer! Og spør en av foreleserene/send mail, da får du nok et litt bedre svar enn hva jeg kan få til på en søndagskveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...