Gå til innhold

mattilsynet og kosttilskudd


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå står det ikke beskrevet direkte hva de skal luke bort, men hvis det er riktig det som er skrevet i artikkelen; koffein, aminosyrer, fettsyrer osv, så må jeg si at dette er en høyst merkelig prioritering. Skulle tro det var større branner å slukke enn å ta bort koffein fra aktive mosjonister ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge som allerede er et av de landene med strengeste regler angående kosttilskudd og slike stoffer skal bli enda strengere?

Selvsagt er det en fordel med enda tryggere aminosyrer, vitaminer osv. Men det er da virkelig andre ting som burde prioriteres før det! Det er ikke uten grunn av det er et stort antall diabetikere her i landet, og det er slettes ikke på grunn av kosttilskudd.

Hva mener dere ernæringsfysiologer om dette? StokkelandFastForm BluebearFastform

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder offentlig forvaltning så fungerer det dessverre ikke slik at man bare skal pøse alle ressursene på de problemene man oppfatter som aller størst. De største problemene er også ofte de vanskeligste å løse, og jeg ser for meg at det alltid en utfordring å gjennomføre konkrete tiltak som har de riktige konsekvensene. Å innføre og justere regler for import av kosttilskudd oppfatter jeg imidlertid som en god del enklere, og hvis det er grunn til å tro at det er et positivt tiltak for å forebygge helseskader så er det på mange måter grunn til å gjennomføre det. Dessuten er mange av de negative konsekvensene av de kosttilskuddene som er listet opp forbundet med hjerte- og karsykdom, og hjerte- og karsykdommer er en av de hyppigste dødsårsakene i Norge (selv om det har falt drastisk de siste tiårene, mye på grunn av bedre medisinsk behandling).

Samtidig så er jeg helt enig at det høres rimelig søkt ut at dette faktisk skal være et problem, altså at hvermannsen utvikler hjerte- og karsykdommer av å bruke kosttilskudd. Jeg skulle likt å lese konsekvensutredningen som Helse- og omsorgsdepartementet har fått (den vil vel bli publisert senere). Det er fullt mulig det sitter noen typer med litt vel konservative briller på i Mattilsynet. Jeg er like glad i min mulighet til å få tak i BCAA og ALCAR som alle andre, og vil gjerne beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ærlig innrømme at jeg ikke får grep på den artikkelen, det nevnes til stadighet "andre stoffer", men ikke hva de er "andre i forhold til"

Så kommer liksom alt i en skjønn forening under merkelappen "andre stoffer"

Eksempler på «andre stoffer» er fettsyrer, antioksidanter, koffein, aminosyrer, karnitin, koenzym Q10, glukosamin, melatonin, pro- og prebiotika, i tillegg til stoffer isolert fra planter.

Mattilsynet påpeker at det kan være stor risiko ved inntak av «andre stoffer» med sterk fysiologisk effekt, som efedrin, synefrin, sibutramin, steroider og hormoner.

Det går liksom fra en bakke biola til steroider i løpet av to setninger... Jeg forstår ikke helt dette, jeg gikk vitterlig ut i fra at steroider, efedrin på ene siden og antioksidanter, koffein og aminosyrer på andre siden var to helt forskjellige ting og ikke bare et sammensurium av "andre stoffer".

Hele artikkelen bærer preg av mye rare sammenligninger som jeg ikke skjønner, i faktaboksen til høyre er andre stoffer: Yohimbin, DMAA, CLA, Karnitin.

Artikkelen linker så til: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10118184 den gode gamle der om at Mattilsynet advarer mot helsefarlige kosttilskudd. Men også denne var som jeg husket, den sa lite og forvirret mer en den formidlet noe som helst:

Anyhow, dette linker igjen til: http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/spesialmat_og_kosttilskudd/kosttilskudd/mye_av_markedet_for_kosttilskudd_lar_seg_ikke_kontrollere.10261 Som er en sak fra mattilsynet om at man bør være obs når en handler kosttilskudd på nett og ellers da det er vanskelig for dem å kontrollere alt.

Uansett, om man går til kilden Kosttilskudd - en tilstandsrapport fra Mattilsynet selv så ser man:

6.2.2 Andre stoffer

Kosttilskuddforskriften (13) inneholder foreløpig bare spesifikke regler for hvilke vitaminer og

mineraler som kan tilsettes kosttilskudd. Kosttilskudd kan imidlertid inneholde en rekke andre

stoffer med ernæringsmessig eller fysiologisk effekt. Slike “andre stoffer” omfatter et vidt

antall stoffer, for eksempel planter, planteekstrakter, fettsyrer, aminosyrer, antioksidanter og

fiber. Det finnes ikke felles spesifikke regler i EU for tilsetning av disse stoffene til

kosttilskudd. Unntaket er «ny mat»-bestemmelsen, som stadfester at bruk av nye stoffer skal forhåndsgodkjennes før omsetning.

Så når alt kommer til alt ser det ut som at det ikke er noe særskilt nytt her, og samme debatten hadde vi før jul. Det er IKKE snakk om at de skal begrense alt som heter BCAA etc, men at de skal skjerpe inn generelt slik at en ikke opplever en ny runde PWO`s stappfull med DMAA etc som får selges fritt til en svenske dør av det og det blir panikk.

Men det er bare slik jeg tolker det hele, slik jeg ser det er det ingen nyheter her, bare en elendig skrevet VG artikkel.

keep-calm-and-supplement--2.png

keep-calm-and-fuck-off-herbalife.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...