GonnaLoseIt Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Hei! Jeg er ei jente på 18 år som gjerne vil ned i vekt og få en kropp jeg er fornøyd med. Jeg har over en lengre perode på en måte holdt på med jojo-slanking, men å vil jeg gå ned i vekt og forbli der. Jeg har spist sunt veldig lenge, det vil si; Sjelden godteri og hvis det er godteri begrenser jeg meg. Mat med mindre karbohydrater, masse salat osv. Hvis jeg har hatt lyst på godteri har jeg kjøpt meg en liten porsjon yoghurtnøtter. Jeg har ikke mulighet til å gå på noe streng diett da jeg har type 1 diabetes og får lavt blodsukker som gjør at jeg må spise noe med raske karbohydrater. Bruker å spise sånn småsulten pose med tørket frukt og nøtter, en brødskive med nugatti eller en nutrilettbar ved lavt blodsukker. Jeg har i det siste meldt meg inn på treningssenter og har som mål å trene minst 3 ganger i uka eller fler hvis jeg har mulighet til det. Forrige uke trente jeg 5 ganger. Når jeg trener varmer jeg opp på tredemølla i 16 minutter der jeg har rolig jogging i 13-14 minutter før jeg øker farten hvert 30 sekund og har en skikkelig spurt på slutten. Etter tredemølla har jeg litt diverse styrkeøvelser. Det går da mye på sittende roing, biceps curl, benkpress, lårpress (maskin), rygghev osv. Jeg er ikke stor fan av squats da jeg føler jeg ikke får til teknikken ordentlig. Jeg ser liten forskjell på vekta og lurer derfor på om noen har noe tips/råd å komme med? Setter veldig stor pris på tips til både treningsøvelser for å fort ned i vekt og kostholdstips. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mali-H Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Hva veier du, og hvor høy er du? Har du mulighet til å få noen til å vise deg knebøy osv? PT f.eks.? http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ - sjekk denne For å unngå jojo-slanking er det viktig at du finner deg et treningsmønster og ett spisemønster du trives med, og som du kan fortsette med, også da du har nådd målet. Mange kjører alt for hardt når de skal ned i vekt, går lei, og går på en smell når de har kommet til målet. Små justeringer og en rolig nedgang gjør det ofte enklere å beholde kroppen, også da en er i mål. btw: vekta er din verste fiende og til tider en stor løgner. Mål med ett målebånd, se om du ser forskjell da. Vekta kan gå opp/ned med kilo avhengig av når på dagen, hva du spise dagen før og spesielt med tanke på menstruasjon. Aurelius 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-958776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Jeg har noen tips pg råd av egen erfaring å komme med:) VIl anbefale at du kjører bare en lett oppvarming hvor du prøver å få til dynamisk oppvarming før styrketrening i stedet,slika t alle ledd og muskler blir klare for det de skal gjøre. Og heller kjøre denne cardioen din på 16 min etter styrketreninga i stedet. Jeg husker ikke helt hvordan dette var men det er noe med at du forbrenner noe fett som er frigjort under styrketreninga eller noe. Og dessuten så bruker du ikke opp alle energien din på cardio før styrketreninga:) Hvis du får det til å kan du jo som Mali over her nevner,få hjelp til å få til teknikken av noen på senteret du trener? Nøkkelen til resultater er også å ikke tenke"jeg skal ned i vekt fort,helst i går" for dette ender nemmelig ofte med at man gir opp fordi man ikke får resultater man har håpet på like fort som man hadde tenkt. Tenk langsiktig,kontiniulitet. Bruk tiden:) Ta bilder for å sammenligne,det synes jeg er det beste:D. Du kan også basere kostholdet ditt på renest mulig mat,som rent kjøtt,kylling og fisk og luke ut all sånn muk og farser og panerte ting. Spis grønnsaker i stedet for salatblader,det er jo bare vomfyll tross alt. Og spis gjerne potet,søtpotet og hvit ris etter trening for eksempel til middagen. Det er jo mange som velger å kutte ut alt slik men jeg har tro på at man kommer langt med å kutte ned på det ikke kutte ut..man skal leve med det nye kostholdet også tross alt. Jeg sier at man ikke har vondt av litt av alt her i livet men når man skal ned i vekt er det greit å se hva kroppen respeonderer best på,så prøv deg frem,men spis mindre brød for eksempel og kornvarer..ikke kutt de ut nødvendgvis men prøv deg frem til hva som passer deg best. Magre meieriprdokukter som cottage cheese,kesam og skyr og bær,frukt og nøtter. Ettersom du har diabetes og (regner med du tar medisin? ) føler du må fylle på med raske karbs så vil jeg si at nøtter og tørket frukt,og til og med en nutrilettbar er tusen ganger bedre enn brødskive med nugatti--prøv å se på ting du kan ha som nødhjelp for å få opp blosukkeret som ikke er verstingene. Banan for eksempel? Det finnes jo litt bedre kilder til raske karbs også De få gangene du tyr til noe som skal hjelpe på blodsukkeret er jo gjerne ofte det som ødelegger mest for deg. Det som kunne vært bra for deg med diabetes er jo å prøve å oppnå et mer stabilt blodsukker,ikke et som stiger til skyene hver gang det blir lavt. Har du kanskje mulighet til å spørre/prate med lege eller en anne ekspert på diabetes vedrørende lavkarbo kosthold? Jeg vet at mange har gode resultater med diabetes type 1 på lavkarbo:) I følge anbefalingene burde du faktisk kutte ut alt hvitt sukker og hvetemel. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-960509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GonnaLoseIt Skrevet 25. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2014 Hei og takk for svar! Jeg skal prøve dette med løping/jogging etter styrken Hvordan tenker du jeg skal varme opp før styrken da? (Sikkert et dumt spørsmål men jeg er ganske ny i denne verdnen) Jeg har prøvd lavkarbo en periode men det gikk ikke bra, kroppen min endte i ketose så jeg fikk konstant høyt blodsukker og ketoner i urinen. Jeg fant derfor ut at for kroppen min er det best om jeg får i meg litt karbohydrater, emn mindre. Jeg spiser derfor knekkebrød til lunsj, og andre kilder til grove karbohydrater. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-960986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
runforit123 Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Om du trenger karbohydrater så spis de gode variantene. Nugatti og tørket frukt er bare sukker og gir for mye svingninger. Spis heller havregrøt med (evt med en teskje honning) som er trege karbohydrater og som gir forsiktig blodsukker stigning. Samme med fullkornsris/pasta. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Kall meg gjerne dum ; men hvorfor er det bedre å gå over til "ren" mat til fordel for farser og kjøttdeig og slikt? Særlig om man i tillegg klarer å holde inntaket under forbruket? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GonnaLoseIt Skrevet 25. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2014 Om du trenger karbohydrater så spis de gode variantene. Nugatti og tørket frukt er bare sukker og gir for mye svingninger. Spis heller havregrøt med (evt med en teskje honning) som er trege karbohydrater og som gir forsiktig blodsukker stigning. Samme med fullkornsris/pasta. Skjønner du tenker at for meg med diabetes type 1 er det bedre å spise trege/grove karbohydrater når jeg trenger karbohydrater, men når jeg har lavt blodsukker trenger jeg raske karbohydrater for å få det opp ( Kan bli farlig hvis blodsukkeret blir for lavt). Jeg spiser ellers grove karbohydrater Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
runforit123 Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Skjønner du tenker at for meg med diabetes type 1 er det bedre å spise trege/grove karbohydrater når jeg trenger karbohydrater, men når jeg har lavt blodsukker trenger jeg raske karbohydrater for å få det opp ( Kan bli farlig hvis blodsukkeret blir for lavt). Jeg spiser ellers grove karbohydrater Da er det bedre med fruk enn nugatti GonnaLoseIt 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GonnaLoseIt Skrevet 25. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2014 Kall meg gjerne dum ; men hvorfor er det bedre å gå over til "ren" mat til fordel for farser og kjøttdeig og slikt? Særlig om man i tillegg klarer å holde inntaket under forbruket? Vet ærlig talt ikke, men tror det kan ha noe med at i farser og kjøttdeig er det tilsatt salt og andre (konserverings)midler? Gjerne rett meg hvis jeg tar feil her! Bare en teori Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Vet ærlig talt ikke, men tror det kan ha noe med at i farser og kjøttdeig er det tilsatt salt og andre (konserverings)midler? Gjerne rett meg hvis jeg tar feil her! Bare en teori Kroppen trenger salt for å overleve(i begrensede mengder riktignok),og jeg tror nok ikke konserveringsmidler er så djevelske av seg. Selvfølgelig, det er utrolig mye positivt en får ved å lage maten selv fra bunnen av,men en trenger ikke gjøre det vanskeligere for seg selv bare for moro skyld heller Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GonnaLoseIt Skrevet 25. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2014 Kroppen trenger salt for å overleve(i begrensede mengder riktignok),og jeg tror nok ikke konserveringsmidler er så djevelske av seg. Selvfølgelig, det er utrolig mye positivt en får ved å lage maten selv fra bunnen av,men en trenger ikke gjøre det vanskeligere for seg selv bare for moro skyld heller Som sagt var det bare en teori, ikke noe fasitsvar Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Det er for det første bare ekkelt å skulle spise hår,negler,hud og spekk. For det andre så er det noen ganger bedre innholdog fordeling av fett,karbs o protein i rent kjøtt enn farser. Farser er generellt mye fett har jeg lært. Men man kan gjerne lage sine egne,da vet man at det ikke er masse tull i det. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinti Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Hei og takk for svar! Jeg skal prøve dette med løping/jogging etter styrken Hvordan tenker du jeg skal varme opp før styrken da? (Sikkert et dumt spørsmål men jeg er ganske ny i denne verdnen) Hei! Liker at du begynte med styrke Deler en link til dynamisk oppvarming av Eirik Sandvik sjekk ut videoen: Metal_Barbie 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Dette:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GonnaLoseIt Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Tusen takk Tinti ! Bare å komme med tips til øvelser som er lure når man vil ned i vekt Tinti 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-961808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinti Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Tusen takk Tinti ! Bare å komme med tips til øvelser som er lure når man vil ned i vekt Hehe, vel, jeg er riiiimelig nybegynner selv da, bare trent siden oktober jeg ville også ned i vekt (som en av motivasjonsfaktorene), men har endret synspunkt nå, det handler om å gå ned i fettprosent, for vekta står dønn stille, +/- 2 kg, jeg tror det tar tid før jeg evnt går ned i vekt i det hele tatt Derimot blir klærne mine gradvis større Så ikke bekymre deg! Får du god rutine på styrketrening, vil du se at klærne dine blir litt større for hver mnd Har hatt absolutt best effekt av å begynne med markløft, det tar hele midja, ryggen, bakside lår, rumpe og alt, merker at jeg smalner på midten og har fått mye bedre holdning, og da ser man jo automatisk slankere ut (ps: jeg jogger ikke på mølla overhodet og løper aldri med mindre det en sjelden gang er for å rekke en buss, men går mye ute da, til og fra jobb og turer og slikt). Men når jeg driver med styrke, så gir jeg 110%, så jeg føler jeg blir minst like anpusten og får nesten like høy puls som om jeg skulle ha jogga, og jeg blir i hvert fall like rød i trynet . Ikke tenk så mye på vekten din! Man kan helt fint veie 70-80-ish kg og se fit, slank og fin ut, det er en av tingene jeg har lært det siste året vekt betyr ingenting, så kast den ut! Heier på deg Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-963021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GonnaLoseIt Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 Hehe, vel, jeg er riiiimelig nybegynner selv da, bare trent siden oktober jeg ville også ned i vekt (som en av motivasjonsfaktorene), men har endret synspunkt nå, det handler om å gå ned i fettprosent, for vekta står dønn stille, +/- 2 kg, jeg tror det tar tid før jeg evnt går ned i vekt i det hele tatt Derimot blir klærne mine gradvis større Så ikke bekymre deg! Får du god rutine på styrketrening, vil du se at klærne dine blir litt større for hver mnd Har hatt absolutt best effekt av å begynne med markløft, det tar hele midja, ryggen, bakside lår, rumpe og alt, merker at jeg smalner på midten og har fått mye bedre holdning, og da ser man jo automatisk slankere ut (ps: jeg jogger ikke på mølla overhodet og løper aldri med mindre det en sjelden gang er for å rekke en buss, men går mye ute da, til og fra jobb og turer og slikt). Men når jeg driver med styrke, så gir jeg 110%, så jeg føler jeg blir minst like anpusten og får nesten like høy puls som om jeg skulle ha jogga, og jeg blir i hvert fall like rød i trynet . Ikke tenk så mye på vekten din! Man kan helt fint veie 70-80-ish kg og se fit, slank og fin ut, det er en av tingene jeg har lært det siste året vekt betyr ingenting, så kast den ut! Heier på deg Åh, takk for motiverende innlegg Tinti ! Gikk nettopp av vekta å så at jeg har gått opp i vekt! skjønner virkelig ikke hva jeg gjør galt... Jeg tenker jeg må bli flinkere med kostholdet, selv om det er kjempesunt. Har spist epler spredd utover hele skoledagen for å unngå å bli sulten. Kan fruktsukkeret ha noe med veltøktibg å gjøre? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-963079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinti Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Jeg er INGEN kostholdsekspert what so ever, men du kan ikke ha gått opp i vekt fordi du har lagt på deg litt muskler da.....? Hehe, det er jo selve meninga med styrketrening, og da gjør du ingenting galt, det blir bare mer og mer gøy for deg håper jeg, når du begynner å se konturer av muskler. Dessuten må du tenke på vannmengde i kroppen som varierer fra dag til dag samt hvor du er i syklusen etc etc. Men helt seriøst fra meg til deg, og fra mange andre her på forumet sikkert (det er skrevet om flere steder), pust ut og inn et par ganger og se deg heller i speilet enn å se på tallene, det kan ikke bli sagt ofte nok..! :) Hvordan SER du ut? Hvordan VIL du se ut? Ikke tenk vekt i det hele tatt, tenk FORM, tenk kroppsform, tenk shaping, tenk hvordan du kan bli den beste utgaven av deg selv. Se litt på motivasjonen/innfallsvinkelen din, er det egentlig tynn/5-10-15 kg lettere du er opptatt av å bli, helt ærlig? Eller kan det være noe annet litt bakenfor ordet "vekt" som du egentlig tenker på? Jeg regner med at du har dannet deg et bilde i hodet om hvordan du ideelt skulle ha sett ut, men tror du at å gå ned i vekt er den eneste/beste løsningen for å nå dit? Hva hvis du omformulerer tynn til shaped, kan du se for deg det isteden? Og hva hvis du sier fit istedenfor tynn, får du et annet bilde i hodet hvis du tenker litt over det? Har egentlig vekt så mye å si når det kommer til stykket? Jeg var også opptatt av å gå ned i vekt og bli tynnere, men det funka ikke for meg, og jeg tenkte fuck it, let's get fit instead Jeg har stått foran speilet, og det handler rett og slett om å bli venn med seg selv, du er nødt til å faktisk like den du lever med (deg selv altså) hver dag og unne den personen godt for å komme noen vei. Jeg var slapp i fisken og følte meg stor og ikke så fresh, løsningen var ikke å fokusere så mye på å gå ned i vekt selv om jeg veide 92 kg, løsningen var å bli litt glad i meg selv, endre kosthold og begynne å forme det som er på innsiden av huden. Form kroppen din til det du vil FRA INNSIDEN OG UT! Bygg opp muskler som former deg, som igjen bidrar til å forbrenne fett, så skal du se at det hjelper Når det gjelder epler (frukt generelt) er egen erfaring at det ikke hjelper en dritt mht å stagge sult jeg blir dritsulten igjen etter 10 minutter, det er mye karbohydrater og fruktose og for meg er det som å brenne en serviett i vedovnen; det blir borte med en gang. Det som hjelper meg er å spise mer fett og proteiner (sammenlign det med å legge på en svær vedkubbe i ovnen istedenfor en serviett), og jeg må legge til at jeg har kuttet 99% av gluten og laktose og gikk raskt ned 7 kg MEST sannsynlig pga det, nå veier jeg 85 kg, men ser bedre ut enn på lenge, og jeg har bare såvidt startet med styrke Nå vet jeg ingenting om diabetes, verken type 1 eller 2, så du må tenke på deg selv oppi alt og ta hensyn til dine kjøreregler, men få i deg mer fett og proteiner hvis du kan det, "alle" anbefaler det (bl.a. her inne) og jeg har merket veldig positiv virkning selv. Til frokost spiser jeg feks. en skål med mager cottage cheese (veldig lite laktose), solsikkefrø, sesamfrø og chiafrø med en liten dæsj økologisk syltetøy og er mett, glad og opplagt i 4-5 timer Mellommåltid kan feks. være avokado og nøtter. Jeg har i det siste blitt veldig interessert i Biorytmedietten og synes det virker spennende å prøve ut (finnes skriv om det her inne på bloggen, så sjekk det ut!). I tillegg har jeg fått interessen for det med syre/base-forholdet i kroppen, altså at kroppen burde være mer basisk, og jeg mener det er virkelig noe i det. Du må love meg at du jobber med å bli venn med deg selv Du og jeg og mange andre er på vei til å nå vårt fulle potensiale, er det ikke herlig da? We deserve it because we are all amazing! Ens fulle personlige potensiale etter min mening, er feks. å føle seg energisk, opplagt og glad, føle mestring, føle seg sprek og sterk, føle seg rustet til utfordringer, føle seg optimistisk innstilt, føle seg uthvilt og fornøyd, ja you name it og da kommer ikke tallene på vekten din inn i bildet... Dette ble et veldig langt svar, men blir litt engasjert da vettu Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-963386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GonnaLoseIt Skrevet 2. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2014 Tusen takk Tinti! Alltid hyggelig å få motiverende tilbakemelding! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28069-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp/#findComment-964935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.