Gå til innhold

Ned i fettprosent, men spise karbohydrater?


Ingwild

Anbefalte innlegg

Synes dette med å gå ned i fettprosent er litt vanskelig å få tak på!

Hvor mye karbohydrater tillater dere på diett for å minske fettprosenten?

Hvilke produkter bruker dere? :) Lagt merke til at maaaange sverger til søtpotet istedet for vanlig potet? Havregrøt er en slager hos mange, men hva er gode alternativer til denne? (for oss som synes det smaker gress med vann :D)...

Kan vel nevne at jeg veier 54kg er 162cm og tenkte å ligge på 1300-1500kcal og muligens mer når jeg har flere tøffe økter en uke. Sikkert mange som kommer til å si "spis mer", men det har jeg prøvd og det resulterer i å gå opp i vekt = noe som ikke er målet mitt akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Inntrykket mitt er at ca 2gram protein per kg kroppsvekt, 1gram fett og resten karbs er det 'normale' - for så lenge du ligger i underskudd skal du jo gå ned. En kalori er en kalori, og karbs er ikke farlig - men karbohydrater binder vann, derfor opplever man ofte å gå ned i vekt om man kutter det - dette er da vann som slipper.

Om du vil erstatte karbs med fett, eller proteiner, eller ha en del karbs, det er opp til deg. Noen funker på lite karbs og mye fett, andre funker bedre på mye karbs.

Tror kanskje mange sverger til søtpotet fordi det smaker bedre enn normal potet? Det er hvertfall min grunn! Du må ikke spise havregrøt, men har du prøvd å blande inn proteinpulver? Da synes jeg at det blir godt, og jeg er av samme oppfatning som deg ang gress-smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette med å gå ned i fettprosent er litt vanskelig å få tak på!

Hvor mye karbohydrater tillater dere på diett for å minske fettprosenten?

Hvilke produkter bruker dere? :) Lagt merke til at maaaange sverger til søtpotet istedet for vanlig potet? Havregrøt er en slager hos mange, men hva er gode alternativer til denne? (for oss som synes det smaker gress med vann :D)...

Kan vel nevne at jeg veier 54kg er 162cm og tenkte å ligge på 1300-1500kcal og muligens mer når jeg har flere tøffe økter en uke. Sikkert mange som kommer til å si "spis mer", men det har jeg prøvd og det resulterer i å gå opp i vekt = noe som ikke er målet mitt akkurat nå :)

Sikker på at dette var fett og ikke muskler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dette var fett og ikke muskler? :)

Nei det er jeg ikke sikker på :) fullt mulig det er muskler, men synes hele prosessen med å gå opp i muskler(kilo på vekta...) og ned i fettprosent er demotiverende.. Det handler om psykisk tenkning etter å ha gått ned en del kilo, så etter sommeren vil målet være å bygge muskelmasse uavhengig av vekt. Det må bare skje gradvis så hodet henger med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntrykket mitt er at ca 2gram protein per kg kroppsvekt, 1gram fett og resten karbs er det 'normale' - for så lenge du ligger i underskudd skal du jo gå ned. En kalori er en kalori, og karbs er ikke farlig - men karbohydrater binder vann, derfor opplever man ofte å gå ned i vekt om man kutter det - dette er da vann som slipper.

Om du vil erstatte karbs med fett, eller proteiner, eller ha en del karbs, det er opp til deg. Noen funker på lite karbs og mye fett, andre funker bedre på mye karbs.

Tror kanskje mange sverger til søtpotet fordi det smaker bedre enn normal potet? Det er hvertfall min grunn! Du må ikke spise havregrøt, men har du prøvd å blande inn proteinpulver? Da synes jeg at det blir godt, og jeg er av samme oppfatning som deg ang gress-smak.

Da vil det si at jeg skal ha i meg 108gram protein om dagen.. Kjenner jeg må lese meg opp på hvor mye protein jeg kan få ut av enkelte matvarer! Noen forslag til mat med mye protein? spesielt middag kanskje.. :)

Spiser proteinpannekaker av varierende slag hver dag frokost/lunsj og gjerne mellommåltid/kvelds med egg eller cottage cheese..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil det si at jeg skal ha i meg 108gram protein om dagen.. Kjenner jeg må lese meg opp på hvor mye protein jeg kan få ut av enkelte matvarer! Noen forslag til mat med mye protein? spesielt middag kanskje.. :)

Spiser proteinpannekaker av varierende slag hver dag frokost/lunsj og gjerne mellommåltid/kvelds med egg eller cottage cheese..

Egg,kylling,fisk,kjøtt generelt, proteinpulver... kesam(vanilje) og cottage cheese er vel rimelig ok og vanlig ;)

Spis mer kjøtt/fisk/fugl og egg. Så dekker du nok proteinbehovet rimelig fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har veldig god kontroll på ting du spiser allerede.. å jobbe for å få i seg nøyaktig "2gram protein per kg kroppsvekt, 1gram fett og resten karbs " er både vanskelig, tidkrevende og veldig demotiverende over tid.

Jobb med ca-nivåer, jobb med å få protein litt opp og karbo litt ned, og utover det hold et lite underskudd mens du nyter livet. Ellers går man bare lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Lifesum/ShpeUp appen, da er det lett å ha en oversikt over hva du spiser.

Søtpoteten er ikke en del av potetfamilien, men har ca lik næringsinnhold, men søtpotet har visst mer vitaminer og mineraler, og påvirker ikke blodsukkeret så mye som poteter.

Du kan til og med lage søtpotetstappe og søte den, suuuuperdigg!! :D

Personlig mister jeg mye energi om jeg spiser lite karbo, har prøvd det i 1 år nå og møtt veggen noen gange rpå trening, ikke gøy! Nå spiser jeg rundt 100-150g karbo daglig og får mye mer ut av treningen, ergo bedre resultater! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. kan jeg bare føye til at det er normalt å gå litt opp i vekt når du begynner å spise mer? 1300-1500kcal er ikke mye nei.. regnet utifra at du var 18 siden du ikke nevner alderen din:

RMR = 1301.50 Kalorier

Estimert kaloriforbruk utifra aktivitetsnivå

Liten eller ingen aktivitet: Stillesittende arbeid.

1561.80 kalorier

Lav aktivitet: Rolig trening 1-3 ganger per uke.

1789.56 kalorier

Middels aktivitet: Moderat trening 3-5 ganger per uke.

2017.33 kalorier

Veldig aktiv: Hard trening 6-7 ganger per uke.

2245.09 kalorier

Ekstremt aktiv: Hard trening og/eller tung fysisk jobb.

2472.85 kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har veldig god kontroll på ting du spiser allerede.. å jobbe for å få i seg nøyaktig "2gram protein per kg kroppsvekt, 1gram fett og resten karbs " er både vanskelig, tidkrevende og veldig demotiverende over tid.

Jobb med ca-nivåer, jobb med å få protein litt opp og karbo litt ned, og utover det hold et lite underskudd mens du nyter livet. Ellers går man bare lei.

Er helt enig at en bare ender opp med å gå lei... Som alle dietter tar ting tid :) Tror jeg skal prøve meg på heller 2 store måltider per dag med 2 små måltider. Er en balansegang å finne ut hva som funker best i forhold til både trening og hverdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Lifesum/ShpeUp appen, da er det lett å ha en oversikt over hva du spiser.

Søtpoteten er ikke en del av potetfamilien, men har ca lik næringsinnhold, men søtpotet har visst mer vitaminer og mineraler, og påvirker ikke blodsukkeret så mye som poteter.

Du kan til og med lage søtpotetstappe og søte den, suuuuperdigg!! :D

Personlig mister jeg mye energi om jeg spiser lite karbo, har prøvd det i 1 år nå og møtt veggen noen gange rpå trening, ikke gøy! Nå spiser jeg rundt 100-150g karbo daglig og får mye mer ut av treningen, ergo bedre resultater! :D

Tror heller ikke et fullstendig kutt i karbs er veien å gå for meg.. Tror sjansen er stor for å møte veggen! Desstuen er jeg en stor tilhenger av å ha et så "normalt" kosthold som mulig. Jeg trenger ikke å bli helt fitnessfreak for å få kroppen jeg ønsker :) For meg handler det om god mat som fungerer over tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehm.. kan jeg bare føye til at det er normalt å gå litt opp i vekt når du begynner å spise mer? 1300-1500kcal er ikke mye nei.. regnet utifra at du var 18 siden du ikke nevner alderen din:

RMR = 1301.50 Kalorier

Estimert kaloriforbruk utifra aktivitetsnivå

Liten eller ingen aktivitet: Stillesittende arbeid.

1561.80 kalorier

Lav aktivitet: Rolig trening 1-3 ganger per uke.

1789.56 kalorier

Middels aktivitet: Moderat trening 3-5 ganger per uke.

2017.33 kalorier

Veldig aktiv: Hard trening 6-7 ganger per uke.

2245.09 kalorier

Ekstremt aktiv: Hard trening og/eller tung fysisk jobb.

2472.85 kalorier

Er 23 snart 24 og har vært gjennom nok opp og ned i vekt til å vite hvor mange kcal som gjør at jeg går opp eller ned i hverdagen. Utfordringen er når jeg skal gå ned i fettprosent, men samtidig beholde muskelmasse og gjerne øke denne :) Her mangler jeg erfaring. Brukte fitnessbloggens beregner i forhold til aktivitet og da skulle jeg ligge på 1900kcal (dette blir jo et vedlikeholdsinntak) så da fungerer en variasjon mellom 1300kcal og 1500kcal per dag ganske bra hittil, for å sette i gang prosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...