Gå til innhold

Hjelp! Øktene blir så korte!


Benedicte

Anbefalte innlegg

Jeg har fått god hjelp av Asle Bøe til å sette opp et tosplitt-treningsprogram med myo-reps. Jeg startet på det denne uka og har sålangt hatt to økter. Jeg liker programmet utrolig godt og har kjent det godt i musklene etterpå!

MEN jeg er vant til å kjøre helkroppsprogram og ha økter som tar minst 1 time og 15 min. Nå tar øktene bare ca 40 min!

Eks på dagens økt:

Strakmark - 10x3

Lårcurl - myoreps

Rack chins - 10+8+8

Kabelroing - myoreps

Chins (smalt underhåndsgrep) 3+2+2

Bicepscurl med stang - myoreps

Mage i slynge

Det jeg altså lurer på er: Kan jeg med fordel legge til et par ekstra øvelser per muskelgruppe slik at økta blir lenger og effekten blir enda bedre?? Eller vil det ikke øke effekten noe? Jeg elsker effektivitet så hvis det faktisk er nok med ei 40 min økt 4 gng i uka er ingen ting bedre! Men jeg vil bare vite hva som er best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Korte og intensive økter er alfa omega! Det er kvaliteten på økta som teller og ikke hvor lang den er.. Med få øvelser pr muskelgruppe i en to-splitt så har man også energi nok til å gi alt på alle øvelsene, noe som er kjipt med program hvor man har 2-3 øvelser for mye og de siste øvelsene blir av laber kvalitet ettersom energi lagrene er tømt og musklene slitne! Jeg har forholdsvis lange økter ca 45-60 min når jeg har knebøy og mark på menyen ettersom jeg bruker litt lengre pauser mellom settene! De fleste jeg kjenner og ser på treningssenteret følger program som er over overkill for min del og jeg vil tro de går på en smell ganske så fort med overtrening og skader som igjen går utover motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig trener jeg en 5-splitt der hver økt tar ca 45 minutter. Var samme for meg etter 7 måneder på helkropp der programmet tok minst 1 time og 15 min, men jeg ser fremgangen bedre og er konstant støl hele kroppen rundt ettersom uka går og det er et godt tegn :)

Så stå på! Personlig liker jeg å legge inn ett droppset på siste øvelsen om jeg føler jeg har mer å gi, eller øke fra 3 til 4 sett på noen øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt enig!

Du kan ALLTID gjøre mer - og en ide, uten å rote til programmet til Tomas for mye, og å slenge inn en sirkel mde øvelser på et område du vil prioritere på slutten som kan være en ide.

Si jeg vil prioritere mage og legger:

Tåhev 2-3 serier a 10-20 repetisjoner, ingen hvile

Utrulling med magehjul, 2-3 serier a 10-20 repetisjoner, ingen hvile

Tåhev på ett bein, maks antall repetisjoner

Magekrøll på ball, maks antall repetisjoner.

Ellers er det alltid mulig å gjøre mer - vær tro mot kroppen din, ikke mot programmet.

Takk for tips!! Nå bruker ikke jeg det x-press programmet altså, men et program du hjalp meg med her:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/vil-gjerne-ha-innspill-p%C3%A5-to-splitten-min.113/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...