Gå til innhold

Diett til vektøkning


Eplet

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå opp fra ca 68 kg til 75 kg til juni. Er mann, og 165 cm "høy". Jeg er student, og jeg har fort funnet ut at jeg bør ha diett skal jeg få resultater. Hvis ikke blir det gjerne altfor lite mat hvis jeg spiser ad hoc med en halvferdig plan. Har 5/3/1 som treningprogram.

Fant denne dietten på: http://stronglifts.com/how-to-gain-weight-for-skinny-guys/.

  • Breakfast: 100g oats, 50g raisins, 1scoop whey
  • Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich
  • Lunch: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese
  • Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich
  • Post workout shake: 1.5scoops whey, 60g oats, milk, banana
  • Dinner: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese
  • Pre bed: cottage cheese, berries, flax seed, fish oil

Det skal ligge på rundt 3500 kcal.

Spørsmål:

1) Ser denne grei ut, eller det for lite mat? Skal jeg klare å gå opp 7 kg frem til juni med denne? Tenker å kjøre på med en proteinshake før trening også, samt kreatin en gang om dagen.

2) På parmesanost, er det greit å bare kjøre det som krydder?

3) På fiskeolje, er det greit å kjøre det i form av tabletter/kapsler?

4) Hvor mye cottage cheese, berries og linfrø bør jeg ha i gram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Kanskje det bare er meg, men - er det ikke litt lite protein i form av andre ting enn whey her? Du kan lett legge inn rent kjøtt, som kylling, svin, div fet fisk osv, og kanskje bytte ut et av pastamåltidene med kjøtt + grønnsaker(f.eks avocado er ganske kaloritett) + ris/litt mindre pasta/poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med masse mer proteiner. Kcal tette matvarer er nøkkelen.

F.eks. bytt ut skummet melk med Hmelk. Drikk en kartong daglig har du allerede en god start. Til snacks kan du, som du allerede har skrevet, spise nøtter. Å gå opp i vekt handler hovedsaklig om å gå i kcal overskudd. Vil anbefale deg å ikke følge en spessiel matplan hver dag, men heller variere. Som nevnt: Fokuser på kcal tette matvarer (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det bare er meg, men - er det ikke litt lite protein i form av andre ting enn whey her? Du kan lett legge inn rent kjøtt, som kylling, svin, div fet fisk osv, og kanskje bytte ut et av pastamåltidene med kjøtt + grønnsaker(f.eks avocado er ganske kaloritett) + ris/litt mindre pasta/poteter.

Hva med fire egg (speilegg) til frokost? Vil det holde? Mye protein i egg. ;) Kan vurdere å ta inn 1 stk kyllingfillet hver dag på enten lunsj eller middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Hva med fire egg (speilegg) til frokost? Vil det holde? Mye protein i egg. ;) Kan vurdere å ta inn 1 stk kyllingfillet hver dag på enten lunsj eller middag.

Kjør på med egg, kjøtt, fisk osv - med mindre det er noe av dette du ikke liker. Som nevnt ovenfor trenger du ikke spise det samme hver dag - overskudd = vektøkning, og overskudd kan du få med forskjellig type mat, og på den måten blir du heller ikke lei av maten.

Min anbefaling: drit i matplanen til stronglifts, men pass på å få i deg nok kcal og nok protein ved å bruke sunn fornuft. Du kan ta fiskeolje i form av kapsler, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diettprinsippene i linken er fine de. eksemplet på slutten som du viser til er bare et eksempel, og ikke såå viktig.

gjør som forfatteren anbefaler og lær deg hvor mye mat du trenger å spise.

Du trenger apropos ikke å spise 17ganger daglig, så lenge du får i deg mer energi enn du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling: drit i matplanen til stronglifts, men pass på å få i deg nok kcal og nok protein ved å bruke sunn fornuft. Du kan ta fiskeolje i form av kapsler, ja.

Det der er et så kjedelig tips. Funker ikke for meg. Men takk for svar på et av spørsmålene mine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

diettprinsippene i linken er fine de. eksemplet på slutten som du viser til er bare et eksempel, og ikke såå viktig.

gjør som forfatteren anbefaler og lær deg hvor mye mat du trenger å spise.

Du trenger apropos ikke å spise 17ganger daglig, så lenge du får i deg mer energi enn du bruker.

Men ser de mengdene ok ut for meg med min størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser de mengdene ok ut for meg med min størrelse?

i følge artikkelen burde de mengdene der gi 3500kcal, som burde holde, ja.

en annen enkel måte å få i seg mer mat, er å spise vanlig, og drikke to-tre liter helmelk i tillegg utover dagen. så slipper man å bruke så mye tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge artikkelen burde de mengdene der gi 3500kcal, som burde holde, ja.

en annen enkel måte å få i seg mer mat, er å spise vanlig, og drikke to-tre liter helmelk i tillegg utover dagen. så slipper man å bruke så mye tid på det.

Takk for svar.

Ja, jeg kommer i hvert fall til å drikke 1 l. Er dyrt med melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert plan. Fått litt mer protein nå i form av 4 egg på frokost, samt kjøtt på dinner.

  • Breakfast: 100g oats, 4 egg, 50g raisins, 1scoop whey, omega 3
  • Snack: 1 liter milk
  • Post workout shake: 1.5scoops whey, 60g oats, milk, banana + kreatin
  • Lunch: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese
  • Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich
  • Dinner: 200g white pasta, bolognese sause, kjøtt, parmesan cheese
  • Pre bed: cottage cheese, berries, flax seed, fish oil, 1 scoop whey

Det skal ligge på rundt 3500 kcal.

To spørsmål:

1) På parmesanost, er det greit å bare kjøre det som krydder?

2) Hvor mye cottage cheese, berries og linfrø bør jeg ha i gram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert plan. Fått litt mer protein nå i form av 4 egg på frokost, samt kjøtt på dinner.

  • Breakfast: 100g oats, 4 egg, 50g raisins, 1scoop whey, omega 3
  • Snack: 1 liter milk
  • Post workout shake: 1.5scoops whey, 60g oats, milk, banana + kreatin
  • Lunch: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese
  • Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich
  • Dinner: 200g white pasta, bolognese sause, kjøtt, parmesan cheese
  • Pre bed: cottage cheese, berries, flax seed, fish oil, 1 scoop whey

Det skal ligge på rundt 3500 kcal.

To spørsmål:

1) På parmesanost, er det greit å bare kjøre det som krydder?

2) Hvor mye cottage cheese, berries og linfrø bør jeg ha i gram?

1) Parmesanost er dyrt, spis noe annet

2) Så mye du klarer på, er siste måltidet så du kjenner fort hvor mye du greier :) Linfrø anbefales det å ikke overstige 2 ss om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...