Gå til innhold

Hvorfor er det greit å si til en mann at han er tynn?


Anbefalte innlegg

"Hvorfor er det greit å si til en mann at han er tynn? spør Halvor Harsem. Kroppskommentering gjør noe med oss enten vi vil eller ikke. Kong Halvor, som han kaller seg i bloggverdenen, har undret seg over hvorfor folk har så mye lettere for å kommentere tynne menn enn tykke menn. Jeg tror ikke folk gjør det for å være kjipe heller. Å si «jøss så tynn du er» blir nesten sagt på samme måte som «jaså har du klippet deg». De tenker nok ikke at det er kjipt, men det kan oppfattes kjipt. "

Foregikk en interessant OT-diskusjon i denne tråden: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/klær-og-annet-tilbehør-du-ikke-syntes-er-fint-å-se-på-en-jente.732/page-24#post-943190, om hvordan jenter kan ta seg nær av at folk kommenterer at de er tynne, og videre om hvorvidt det å kalle noen for tynn er negativt eller positivt. Å være tynn er i stor grad idealet når det kommer til kvinner, men ikke nødvendigvis når det kommer til menn. Oppleves det verre for menn å kalles tynn, enn det gjør for jenter? Og mener de som kaller kvinner/menn for tynne nødvendigvis noe vondt med det?

Forøvrig litt livsvisdom i artikkelen vi alle kan ta med oss; "Selv har han som prinsipp at han ikke kommenterer noe ved andre som de er fullstendig klar over selv, enten det er at de er tykke eller at de har en vorte stikkende ut ved øyet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ofte lurt på det samme selv. Da jeg var 18-22 år veide jeg ca 70-75 kg fordelt på 195 cm, og fikk ofte høre hvor tynn jeg var. Husker en gang et par jenter som pekte og sa stakkars gutt - se så tynn han er. Sånt er selvfølgelig ikke spesielt gøy å høre. Mer vanlig var mer "velmenende" råd om at jeg burde spise mer. Problemet var Ikke at jeg var tynn for et var greit for egen del, men det ble litt slitsomt med andres kroppsfokus. På en måte er det mer legitimt å påpeke at noen har for lite masse på kroppen, enn at noen har for mye masse på kroppen? Hvorfor påpeke i det hele tatt? Det er vel strengt tatt den som må påpeke som har et problem. Bare kjipt man på død og liv må innlemme andre i sine problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bikke begge veier.

A) Tjukkas som har slanket seg -> positivt

B) Mager person som går ned i vekt og har Crohns -> negativt

Selvsagt to ytterpunkter, men jeg tror ingen mann vil bli kalt tynn, når det påpekes at man er tynn. Hadde jeg vært en skinny hardgainer, tror jeg at jeg ville blitt oppgitt hvis folk hadde kalt meg tynn. Skjønner godt at folk blir såret, når man får høre det til stadighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kaller en mann tynn, så sier man implisitt at han er liten og svak.

Om man sier at en jente er tynn, så sier man implisitt at hun ser bedre ut enn 90% av kvinnfolka på denne jorden, som er chubby og det som verre er.

Ordene tynn og fit er det også viktig å ikke forveksle, noe jeg ikke tror alle helt tenker over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...