Gå til innhold

Hva er rett bredde på grepet i benkpress?


SamGold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg husker ikke helt hva slags bredde jeg hadde på grepet i gamle dager, men husker at det var et eller annet som gjorde at jeg aktivt gikk inn for å bruke et litt smalere grep når jeg ryddet opp i teknikken min for noen år tilbake.

Om jeg ikke husker feil, hadde Børge Fagerli en artikkel eller en liten notis som sa at man kunne oppdage rett grepsbredde ved å "slippe seg" mot en vegg og se hva slags avstand det var mellom hendene når man naturlig tok i mot.

Kombinert med dette og en anbefaling om at et "smalere" grep er bedre for skuldrene og kan gi bedre spenn i kroppen, gikk jeg inn for å bruke et ganske smalt grep. Jeg plasserer tommelene omtrent 2 cm fra den glatte delen på stangen og strekker de ut før jeg griper rundt stangen.

Har lagt merke til at dette er en del smalere enn de fleste på gymmet, inkludert en styrkeløfter. Har deload denne uken og eksperimenterte litt med bredere grep og det føltes ikke helt unaturlig.

Noen tanker eller erfaringer rundt dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn rent mekanisk sett så vil grepsbredde som gjør at underarmen er helt vertikal i bunnen av pressen være mest effektivt. Da blir det ingen horisontal vektarm. Med bredt grep blir løftebanen kortere, noe styrkeløftere ofte utnytter.. Smalt grep gir mer fokus på triceps, mindre på bryst. Fin assistanseøvelse til vanlig benkpress.

Bare bruk en grepsbredde som du synes funker. Det kan være verdt å eksperimentere litt på oppvarmingssett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent mekanisk sett så vil grepsbredde som gjør at underarmen er helt vertikal i bunnen av pressen være mest effektivt. Da blir det ingen horisontal vektarm. Med bredt grep blir løftebanen kortere, noe styrkeløftere ofte utnytter.. Smalt grep gir mer fokus på triceps, mindre på bryst. Fin assistanseøvelse til vanlig benkpress.

Bare bruk en grepsbredde som du synes funker. Det kan være verdt å eksperimentere litt på oppvarmingssett.

Vertikal hvordan? Vil ikke underarmen kunne være vertikal ved ulike grepsbredder avhengig av hvordan man plasserer albuene?

Mener å huske at jeg leste eller så noen styrkeløftinstruksjoner hvor det ble sagt at man skulle ha et litt "smalere" grep og prøve å trekke albuene mest mulig inn mot kroppen. Jeg trodde også at om man fikk koblet inn mer triceps, så var man i stand til å presse mer.

Jeg kjenner meg i hvert fall "strammere" i kroppen med et smalere grep, men godt mulig jeg er sterkere om jeg øker på bredden litt.

Kommer definitivt til å eksperimenter når jeg begynner på igjen på søndag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å eksperimentere litt med dette tidligere i kveld.. for meg passet det absolutt best med grep ca 2cm fra den glatte delen av stanga.

For real?

Er ikke det omtrent smalbenk?

Jeg estimerer at jeg holder pekefinger omtrent 10-11 cm fra den glatte delen av stangen og jeg regner det som smalt sammenlignet med omtrent alle jeg ser på studioet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For real?

Er ikke det omtrent smalbenk?

Jeg estimerer at jeg holder pekefinger omtrent 10-11 cm fra den glatte delen av stangen og jeg regner det som smalt sammenlignet med omtrent alle jeg ser på studioet.

Mulig serrateringen på stanga jeg bruker er noe annerledes. Antar ca 70cm bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki,en må kunne skille mellom smalbenk og benk, men ellers er ett godt tips for å øke i benk å variere bredden noe fra løft til løft . Og også noen ganger holde stanga høyere opp på bryste . Eller lengre ned, altså i område mellom solarplexsus å halsgropen, stanga skal altid treffe brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig serrateringen på stanga jeg bruker er noe annerledes. Antar ca 70cm bredde.

Det kan være.

Oki,en må kunne skille mellom smalbenk og benk, men ellers er ett godt tips for å øke i benk å variere bredden noe fra løft til løft . Og også noen ganger holde stanga høyere opp på bryste . Eller lengre ned, altså i område mellom solarplexsus å halsgropen, stanga skal altid treffe brystet.

Ja, dette var snakk om normal benkpress, ikke smalbenk.

Hvorfor er det bra å variere? Jeg så for meg at man bedre optimaliserer teknikk og løftebane om man holder den konstant?

Dette er vel ikke broscience? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.strengthsensei.com/how-to-determine-the-best-grip-for-maximal-loads-in-bench-pressing/

Forøvrig:

Maksstyrke krever et gitt grep når du trener den spesifikke konkurranseøvelsen for innlæring av motorisk mønster, men om du trener opp en svakhet vil du variere bredden for å spesifikt treffe en gitt svakhet (kloss, smalt, ekstra bredt).

Skader eller andre individuelle faktorer vil spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vertikal hvordan? Vil ikke underarmen kunne være vertikal ved ulike grepsbredder avhengig av hvordan man plasserer albuene?

Jo, det har du selvfølgelig helt rett i :whistle: Hvis vi ser rent mekanisk på det igjen så vil den optimale stillingen være med armene helt ut til siden slik at stanga er rett over skulderleddet, da unngår vi vertikal vektarm. Det er dog ingen god posisjon for skuldrene, så typisk vinkler vi skuldrene litt nedover for å unngå unødig belastning på skuldrene

Akkurat hvor mye man skal vinkle de inn kan diskuteres, det er nok ingen fasit da det også kommer an på hvilke muskler du vil fokusere på. Forenklet sagt: Bredt grep - Pecs. Smalt grep - Triceps. Og så har vi alt mellom der. Bredere grep vil dog belaste skulderleddet mer, så hvis man har skulderprobemer kan det være verdt å "tucke" albuene, altså ha de nærmere kroppen. Jo nærmere kroppen man har albuene, jo smalere må grepet være. Prinsippet om at underarmen skal være vertikal gjelder uansett, så fremt man ikke bevisst vil minimere løftebanen med bredt grep.

Apropos skulderproblemer så kan en god arch hjelpe da det er i bunnen av bevegelsen at belastningen på skuldrene er størst. Med en skikkelig arch så blir løftebanen forkortet i bunn og man kan unngå unødig belastning på skuldrene. Verdt å se: Dave Tate: So You Think You Can Bench?

Første del:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Børge Fagerli hadde et triks på dette;

- Sett deg på knærne

- Len deg fremover, slik at du "faller" med overkroppen

- Ta imot med armene

Den bredden armene har når du tar deg imot, er den bredden man skal ha (+/-)

Om jeg ikke husker feil, hadde Børge Fagerli en artikkel eller en liten notis som sa at man kunne oppdage rett grepsbredde ved å "slippe seg" mot en vegg og se hva slags avstand det var mellom hendene når man naturlig tok i mot.

Kombinert med dette og en anbefaling om at et "smalere" grep er bedre for skuldrene og kan gi bedre spenn i kroppen, gikk jeg inn for å bruke et ganske smalt grep. Jeg plasserer tommelene omtrent 2 cm fra den glatte delen på stangen og strekker de ut før jeg griper rundt stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...