Gå til innhold

Knebøy til boks

issilinn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hentet fra stronglifts:

Benefits of Box Squats. Many of you will struggle to do Squats correctly. While giving up an exercise too early is never the option, switching to Box Squats can allow for safer & faster progress. Benefits:

• Enforce Proper Technique. You can't cheat depth and you learn to sit back by moving your hips first. Box Squats also improve hip mobility.
  • Develop Hip Power. Box Squats have you start from a dead stop in the bottom position. This develops a strong, explosive posterior chain.
  • Safer. Rounding the lower back on Squats is common. While you still can do it on Box Squats, it's much harder and often goes away faster.

Også greit å ta med seg vanlige feil:

Common Box Squat Mistakes. Box Squats - like any weight lifting exercise - can mess with your lower back if you don't do them correctly. The key is to sit on the box and stay tight. Do not bounce or relax.

• Bouncing off The Box. Sandwiches your spine between the bar & the box, causing back injuries. Lower yourself under control. Sit on the box.
  • Relaxing on The Box. Your spine gets the whole load as surrounding muscles can't provide support. Stay tight, push your abs out.
  • Knees Forward. Kills posterior chain strength. Keep your shins (past) perpendicular to the floor. Lower yourself by pushing your hips back.
  • Rocking Forward. Can't use your glutes effectively this way and risk back injury. Squat up by moving your hips up. Keep your torso still.
  • Leaning Forward. Can make your back round. Look forward, big chest, shoulder-blades back & down, arch your back, push your abs out, Squat.
  • Knees In. Puts uneven compressive forces on your knee joint. Push your knees out from start to finish. Keep your thighs inline with your feet.

Kilde: http://stronglifts.com/build-explosive-strength-how-to-perform-box-squats/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Tusen takk! Tror jeg har hatt en liten redsel/sperre for å løfte, men med knebøy til boks fikk jeg aktivert musklene mer.

Mange mener bakeenden skal nesten røre gulvet for maks effekt, men er vell bedre med knebøy enn ingen knebøy :)

Ja, det er mange her som sverger til a2g, av grunner du sikkert har lest, men hvis du er for stiv eller usikker kan boksbøy være et alternativ, som du selv konkluderer. Bare dropp kvartbøyen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på litt av det samme.

Har også startet å ta den til boks, fordi jeg føler at jeg ikke kommer langt nok ned med vanlig knebøy. Imidlertid har jeg byttet ut knebøyen med frontbøy, fordi jeg synes jeg lener meg for langt frem og dermed ikke klarer den rette utførelsen. På frontbøy klarer jeg ikke like mye vekt som på knebøy. vil dette hemme effekten, eller bare gi meg en bedre utførelse og aktivering å bygge videre på? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speed bøy til boks? Takk til alle svar :)

Så jeg kan fint bytte ut knebøy med knebøy til boks en periode?

Utføres med lav vekt ca. 50-65% av 1rm. Få reps 1-3 og mange sett 6-10

øvelsen utføres så explosivt som mulig. Øvelsen hjelper på å øke farten i ett løft, som ijenn gjør at du kan løfte mer.

Du kan med fordel bytte til boksbøy.

Boksbøy gjør det lettere å sette seg godt bak på vei ned.

Ha en markert stopp på steppen eller hva du bruker før du presser opp ijenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den bør være så lav at oppsiden/fremsiden på låre ditt blir parallell med gulvet eller lavere. Kommer litt an på hvor fleksibel du er og om du er konkurerende utøver

Lite fleksibel og ikke-konkurrerende :p Skal prøve å se med den benken i morgen. Den er ganske lav ift vanlige benker. Hvis ikke får jeg vel begynne å bygge opp med step-kasser.

Trenger å få litt power i bunnpossisjon og har blitt anbefalt bøy med stopp eller boks-bøy. Tror boksbøy er litt snillere for knærne mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...