Gå til innhold

Hvor mye fett i kostholdet?


Freddd

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann på 66 kg og ønsker å gå opp i vekt og har gjennom myfitnesspal kommet fram til at jeg skal legge meg på rundt 2500-2600 kalorier pr dag.

Jeg sliter med å gå opp i vekt og ser at den beste muligheten min å få i meg nok kalorier, er å spise en del måltid med høyt fettinntak. Da får jeg i tillegg spist mat som jeg synes smaker veldig godt. Jeg har lest i diverse artikler at man bør ligge på rundt 1-1,5 gram fett pr kg kroppsvekt, altså for min del fra rundt 70-100 gram, det synes jeg er litt i minste laget. Er det problematisk å gå opp til 2-2,5 gram pr kg kroppsvekt på ca halvparten av dagene på en uke?

Fettkildene mine er for det meste:

- Egg

- Rapsolje

-Avocado

- Laks

- Kyllinglår

-Svinekjøtt

- Melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte jeg kunne legge til det jeg skal spise til frokost og lunch. Som dere ser eg jeg allerede da oppe i 80 gram fett. Rapsoljen er det jeg steker eggerøren i som jo blir en del av den når det blir hardt.

Det to andre måltidene jeg komme til å spise blir en middag med rundt 50 gram fett og en kvelds nesten uten fett med mye karbo og protein. Som regel vil jeg derfor havne på 2 gram fett per kilo kroppsvekt, samt enkelte dager, når jeg ønsker at både middag og kvelds har fett, vil jeg havne på 2,5 til 3.

http://postimg.org/image/jmy0bxi5t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kommentar; Om du skal lefle med eggerøre;

Lettmelk istedenfor helmelk? o.0

Rapsolje i eggerøre? Nei. Rett og slett Nei. SMØR!. Og Creme fraiche. Og flere egg.

Og legg gjerne til bacon ved siden av.

Og toast, stekt i baconfettet som ligger igjen i panna etter at du er ferdig med baconet.

Da snakker vi frokost<3

Hva spiser du på en vanlig dag?

Det er ikkenoe magisk ved fett, så det gjør lite å øke mengden proteiner og karbohydrater i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettandelen bør være ca 40% av BMR'en så 1,5 g/kg er en veldig fin pekepin.

Om du vil ha mer fett i kostholdet så er det uproblematisk å ha en større fettandel til fordel for karbohydrater. Noen fungerer bedre på mye karbo, andre fungerer bedre på mye fett.

Det viktigste er at man ikke spiser for lite fett da dette kan påvirke hormonbalansen negtivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...