Gå til innhold

BH kan gjøre deg dritsvak (kiropraktorsnakk på høyt nivå)


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Nå er jeg kun i mitt andre år av fem, så dette er jo hva jeg har lært så langt. Ser vel på utdanningen jeg får der jeg får som fair, og at den gir meg et godt grunnlag og et realistisk syn på hva min rolle som kiropraktor er. utdanningen er mye mer omfattende enn det jeg hadde forestilt meg ;) Ser på meg selv som ganske "straight" og det kommer jeg til å fortsette med.

Kiropraktorer behandler veldig sjeldent sykdommer i seg selv. Stort sett handler det om å behandle nedsettelser i bevegelsesapparatet som følge av sykdom, skade, feil bruk osv. om vi snakker om sykdom slik som astma, ørebetennelser osv. så er det ikke noe belegg for det.

Hva vi blir lært vi kan behandle (uten å hevde at alle blir 100% friske) og alt avhengig av årsak.

Enkelte former for svimmelhet slik som BPPV, men det krever eget kurs.

Smerter i muskulatur, fra nerver eller ledd

noen former for hodepine

kjeveproblemer som følge av muskelspenninger i kjevemusklene

Muskelubalanser i form av underaktiv/nedsatt aktivitet/ feil bevegelsesmønster

Senebetennelser avhengig av alvorlighetsgrad.

Spenninger og stivhet.

Vi blir lært teknikker for å sette bein ute av ledd på plass, men det er mest for de som skal ut i sport, ellers får man ikke disse pasientene inn på kontoret.

Noen ganger er det jo snakk om å løse opp, lindre smerte og vedlikehold av problemer som ikke kan kureres eller bare må hele seg selv, slik at pasienten fungerer bedre i hverdagen.

Vi har også rehabilitering som en del av faget for opptrening og veiledning til ett mer gunstig bevegelsesmønster med 2 års praksis på skolen under veiledelse.

Nå er det ganske seint, så har glemt en hel del sikkert.

Så langt har mine to år på skole inneholdt 70% om sykdommer og lidelser en kiropraktor SKAL kjenne igjen og sende videre. slag, nervesykdommer, revmatisme, stoffskifte, hjerte og karsykdommer osv. for hver ting vi lærer vi kan behandle, er det stort sett en liste med 10-18 andre alvorlige ting det kan være, og ikke minst kontraindikasjoner.

Hvis vi snakker BEVIS i from av research og systematic review, så forholder skolen seg til "the bronfort report, 2010" men den handler kun om manipulasjon, altså "knekking", og mobilisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Om serratus anterior blir svekket etter tusenvis av timer med svak bh, KAN vel hende, selv om det høres tvilsomt ut. Uansett vil en svak muskel/inaktiv muskel ikke bli sterk av å løsne bh'en, den vil bli sterk av å trene den opp!

Svak serratus anterior er forsåvidt noe man ser ofte hos alle typer klienter, ikke bare dem som bruker BH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...