Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi hadde masse om det på VGS1... Måtte til og med loggføre alt vi spiste(vekt, kcal, fett, karb osv) og trening i to uker, skrive hvordan det vi spise var i forhold til det som var anbefalt osv, og levere inn:P

Takk gud for at jeg gikk på en bra VGS:)

GHAAAD jeg hater sånne diskusjoner.......................... Har også hatt denne, samt mange andre. Jeg blir så sint til slutt at jeg nesten begynner å grine :p
Du er ikke alene,jeg satt å skalv av sinne til slutt og tårene var ikke langt vekke:p
Prøv å overbeviste overvektsteamet på st.olav om at en ikke MÅÅÅ spise frokost..Da blir en frustrert da..:banghead:

Hører deg! Grusomt egentlig,for de kommer med sånn drittkunnskap slik at folk,som damene i min familie på 37 til 77 som alle er 40 kg overvektig ALDRI lærer hva som er riktig og ikke og de fortsetter å spise 8 ganger om dagen ,små måltider og tror at dette gjør de slankere...ja..etter et halvt liv ved å gjøre slik og du ENDA ikke er slank...da er det på tide å tenke deg om du kanskje kan ha feil altså:joyful::eek:!

Det er hva man har i VG1 naturfag... Jeg mener å huske det var ekstremt kortfattet...

Men greit nok. Har ikke boka her, så kan jo ikke se hvor feil jeg husker.

Kom opp i muntlig eksamen i naturfag når jeg gikk VG1, og hele temaet omfattet egentlig bare hvordan karbohydrater, fett og proteiner tas opp i kroppen. Fant frem noen av notatene mine fra eksamen i OneNote nå:

1. Stoffskiftet er samlebegrep for de kjemiske reaksjonene som skjer i kroppens celler. Det frigjøres energi fra karbohydrater, fett og protein og det bygges opp og brytes ned stoffer.
  2. Enzymer er proteiner, og de virker som katalysatorer. Det er stoffer som får en kjemisk reaksjon til å gå raskere uten å bli brukt opp i reaksjonen. Enzymene har et aktivt sete der stoffene binder seg og katalysen skjer.
  3. Leveren er viktig for regulering av næringsstoffer. Den omdanner råstoffene som cellene i kroppen trenger for å leve.
  4. For å regulere mengden glukose i blodet spiller proteinene insulin og glukagon en viktig rolle. Insulin gjør at cellene tar glukosen opp fra blodet, altså at blodsukkeret synker. Glukagon gjør det motsatte - det går blodsukkeret til å stige ved at leveren stimuleres til å omdanne glykogen til glukose igjen.
  5. Etter at fett blir fordøyd blir det absorbert og fraktet i lymfeårene og så blir det ført ut i blodet. Det meste av fettet blir ført direkte til fettvev der det lagres som triglyserider.
  6. Ved overskudd av karbohydrater vil noe glukose lagres som glykogen i leveren og musklene. Om overskuddet er større enn det kroppen kan lagre som glykogen, omdannes det til fett og lagres i fettcellene.
  7. Celleånding blir også kalt forbrenning. Gjennom mange reaksjoner blir næringsstoffer og oksygen dannet om til vann og karbondioksid. Da frigjøres mye energi.
    - Aerob forbrenning foregår i alle cellene. Forbrenningen trenger oksygen og det dannes karbondioksid og vann.
    - Anaerob betyr "uten luft" og nedbrytingen av energistoffene blir ufullstendig.
  8. ATP transporterer energien til de delene av cellen som trenger det.

Dette er skrevet rett fra boka.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...