Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis jeg forstår det riktig så er "sunt" synonymt med lite karb ??

Ja, for en som meg som spiser særdeles lite karbohydrater i treningsperioder og i min livsstil, så er så lite enkle karbohydrater som mulig sunt ja. Ikke mer enn 40-100gr pr dag er veldig sunt. For en som ikke er metabolsk tilpasset fettforbrenning som hovedenergikilde så vil ikke lite karb være sunt, han vil tvertom ha ca null energi og være tom, så enkelt er det.

Fortsetter under...

Ja, for en som meg som spiser særdeles lite karbohydrater i treningsperioder og i min livsstil, så er så lite enkle karbohydrater som mulig sunt ja. Ikke mer enn 40-100gr pr dag er veldig sunt. For en som ikke er metabolsk tilpasset fettforbrenning som hovedenergikilde så vil ikke lite karb være sunt, han vil tvertom ha ca null energi og være tom, så enkelt er det.

gikk på lavkarbo i 2 mnd, med 1500kcal om dagen og gikk ikke ned et gram. Trente 6ganger i uka. endte med at jeg bare var deppa og sliten

Har vedlikehold på 2000, så skulle egentlig være perfekt. men skjønner ikke hva som skjer med kroppen, går søren meg ikke ned

Du kan umulig ha vedlikehold på 2000 med den treningsmengden. Du må telle med aktivitetsnivå når du regner BMR. Ikke uvanlig at vekten stagnerer når man spiser så lite.

Du kan umulig ha vedlikehold på 2000 med den treningsmengden. Du må telle med aktivitetsnivå når du regner BMR. Ikke uvanlig at vekten stagnerer når man spiser så lite.

Veier 50kg er 150 høy og øktene er ca 40min, så tror ikke jeg bør spise så mye mer..

Annonse

gikk på lavkarbo i 2 mnd, med 1500kcal om dagen og gikk ikke ned et gram. Trente 6ganger i uka. endte med at jeg bare var deppa og sliten

2 mnd er så lite at du nok ikke skal forvente så mye annet. Jeg begynte lavkarbo i oppkjløringen til løpssesong. Dvs at intervalltrening var utelukket i ca 3-4 mnd, men deretter begynte det løsne når kroppens metabolisme hadde "skjønt" hva som skjedde. Sesongen ble ødelagt, men vel verdt det året etterpå. Så å legge om måten du henter energi fra krever tid og tålmodighet. Men nå driver jeg utholdenhetsidrett. Styrke er kun i 6 mnd om vinteren, så da spiller lavkarbo for meg ingenting. Trenger ikke mye energi for å løfte tungt ift å sitte på sykkelen i 4-7 timer 6 dager i uka.....

1500 kcal høres ut som lite mat i forhold til aktivitetsnivå!

Alt for lite. På lavkarbo i konkurransesesongen spiser jeg mat med næringsinnhold som gir mellom 5-6000 kcal pr dag. Har fettprosent på mellom 7-9% i perioden juni-juli og særlig i oppkjøringen som skjer for min del i april-mai så spiser jeg grønnsaker og mettet fett for ca 5-6000kcal pr dag på de tyngste dagene. Treningsfrie dager ligger jeg rundt 3-3500kcal. Å spise lavkarbo på 1500kcal, da er man på slankekjøring og ikke treningsmat iallefall. Mulig styrkeløftere trenger mindre kcal, men en utholdenhetsutøver på 1500kcal vil aldri bli spesielt god. Men bevares, vil man bryte ned kroppen og ødelegge yteevnen så høres lavkarbo, hard trening og 1500 kcal ut som en god oppskrift :-)

Veier 50kg er 150 høy og øktene er ca 40min, så tror ikke jeg bør spise så mye mer..

Vel, høres ikke ut som du burde være så hard på slankern heller akkurat ;-) Men om aktivitetsnivået er veldig hardt, stressende for kroppen ift næringsinntaket, så kan kroppen spare brukbart også. Balansegang det der. Man har også en tendens til at mat må spise mer jo mer man trener og mindre når man ikke trener. På harde treningsdager spiste jeg ca 5500kcal, på hviledagene spiste jeg gjerne 3-3500kcal. Altså betydelig mindre fordi da trengte ikke kroppen mer næring heller. Jeg trente også 5-6 ganger i uka, men skilte på lette uke, medium uker og harde uker flør jeg begynte på lette uker igjen, medium harde osv. Kanskje du bør dele inn ukene slik også? Viktig å variere type trening og intensitet fordi kroppen har en tendens til å lære seg hva man gjør. Hvis alle uker er helt like og man gjør det samme, så får man heller ikke fremgang fordi kroppen blir ikke utfordret. Variasjon satt i system er nøkkelordet. Men, nå driver jeg konkurranseidrett og er ikke interessert i å holde kroppen i form, men jeg er interessert i å bli bedre og rykke stadig oppover resultatlisten ;-)

Her er det vel snakk om protein med svært liten biologisk verdi.

Jeg har hørt uttrykket biologisk verdi før, men jeg forstår ikke hva det betyr. Hvis bare 5% av proteinene kan nyttegjøres av kroppen, betyr det også at bare 5% av kaloriene blir absorbert?

Jeg har hørt uttrykket biologisk verdi før, men jeg forstår ikke hva det betyr. Hvis bare 5% av proteinene kan nyttegjøres av kroppen, betyr det også at bare 5% av kaloriene blir absorbert?

Har ikke ork til å skrive et ordentlig svar på mobilen, så linker deg like godt dette :)

http://www.friskogfunksjonell.no/proteinkvalitet/

Alt for lite. På lavkarbo i konkurransesesongen spiser jeg mat med næringsinnhold som gir mellom 5-6000 kcal pr dag. Har fettprosent på mellom 7-9% i perioden juni-juli og særlig i oppkjøringen som skjer for min del i april-mai så spiser jeg grønnsaker og mettet fett for ca 5-6000kcal pr dag på de tyngste dagene. Treningsfrie dager ligger jeg rundt 3-3500kcal. Å spise lavkarbo på 1500kcal, da er man på slankekjøring og ikke treningsmat iallefall. Mulig styrkeløftere trenger mindre kcal, men en utholdenhetsutøver på 1500kcal vil aldri bli spesielt god. Men bevares, vil man bryte ned kroppen og ødelegge yteevnen så høres lavkarbo, hard trening og 1500 kcal ut som en god oppskrift :-)

Det er et kaloriregnskap som må gå opp her. Det finnes ingen dokumentasjon på at metabolismen synker så mye hos mennesker som spiser 1000-1500 kcal under estimert vedlikehold daglig i to måneder, at de ikke mister mye kroppsmasse.

Det er et kaloriregnskap som må gå opp her. Det finnes ingen dokumentasjon på at metabolismen synker så mye hos mennesker som spiser 1000-1500 kcal under estimert vedlikehold daglig i to måneder, at de ikke mister mye kroppsmasse.

Hva mener du her? Jeg skjønte ikke hva du vil frem til.

Annonse

At en frisk og fysisk aktiv person som spiser 1500 kcal om dagen i 60 dager, vil miste kroppsmasse.

Ja, var det jeg trodde du mente men var ikke sikker ;-)

Vil miste mye muskelmasse også og da er man ikke mye verdt i utholdenhetsidretten. Kanskje på scenen i en eller annen fitnesskonkurranse, men der er de vel dopet uansett, så det teller vel ikke :-)

Vel, høres ikke ut som du burde være så hard på slankern heller akkurat ;-) Men om aktivitetsnivået er veldig hardt, stressende for kroppen ift næringsinntaket, så kan kroppen spare brukbart også. Balansegang det der. Man har også en tendens til at mat må spise mer jo mer man trener og mindre når man ikke trener. På harde treningsdager spiste jeg ca 5500kcal, på hviledagene spiste jeg gjerne 3-3500kcal. Altså betydelig mindre fordi da trengte ikke kroppen mer næring heller. Jeg trente også 5-6 ganger i uka, men skilte på lette uke, medium uker og harde uker flør jeg begynte på lette uker igjen, medium harde osv. Kanskje du bør dele inn ukene slik også? Viktig å variere type trening og intensitet fordi kroppen har en tendens til å lære seg hva man gjør. Hvis alle uker er helt like og man gjør det samme, så får man heller ikke fremgang fordi kroppen blir ikke utfordret. Variasjon satt i system er nøkkelordet. Men, nå driver jeg konkurranseidrett og er ikke interessert i å holde kroppen i form, men jeg er interessert i å bli bedre og rykke stadig oppover resultatlisten ;-)

Takk for svar! Har problemer med stress, mulig det har noe med saken å gjøre. Så blir jeg stressa for at jeg er stressa, så baller det på seg. Vanskelig det her altså, kan ikke gå lavere på kcal, men går jeg mye høyere er jeg ikke i underskudd. Bryr meg ikke om vekt, men vil minske fettprosenten. Dette med å dele opp ukene høres logisk ut, tror du det er bra for å bli kvitt fett også eller er det mest for prestasjoner?

Takk for svar! Har problemer med stress, mulig det har noe med saken å gjøre. Så blir jeg stressa for at jeg er stressa, så baller det på seg. Vanskelig det her altså, kan ikke gå lavere på kcal, men går jeg mye høyere er jeg ikke i underskudd. Bryr meg ikke om vekt, men vil minske fettprosenten. Dette med å dele opp ukene høres logisk ut, tror du det er bra for å bli kvitt fett også eller er det mest for prestasjoner?

Slik jeg praktiserer periodisering så er nok det mest for prestasjoner sin del. Det å trene det samme hver eneste uke utfordrer ikke kroppens muskler og du blir ikke bedre/får ikke fremgang. I tillegg står man i fare for å stresse kroppen og rett og slett ikke gi den nok restitusjon. Tror dette praktiseres også innenfor styrketreningsverdenen hvor man skiller på lette, medium og harde uker. Eller evt dager. Jeg tror kanskje mangelen på variasjon er problemet med en del gruppetimer/saltrening som er veldig populært. Det er liksom bare en type trening og intensitet de har, full guffe...Kjenner ikke den enkelte deltaker til hvordan trening påvirker kroppen, så vil man i uke inn og uke ut bare velge de samme timer, med samme intensitet og bli mer og mer sliten i kroppen (kanskje ikke i hodet) og fremgangen uteblir.

Når det gjelder deffing så finnes det nok MANGE flere her inne som kan mye om det. Jeg bruker periodisering som oppkjøringstrening til sesongen og tilbringer naturlig nok rundt 20-30 timer aktivt på sykkelsetet på en normal uke. Så du kan vel si at å redusere fettprosenten uten å fjerne muskelmasse aldri har vært noe stort problem for meg egentlig. Men du får jo kanskje en merkelig kropp av sykling da, store lår og temmelig tynn overkropp ;-)

Men, fra spøk til alvor, skal du forbrenne fett uten tap av muskelmasse, ville jeg trent tungt og hardt i vektrommet 2-3 dager i uken, og innført 2 økter i uken hvor du holder på i mange timer på meget lav intensitet. For de som er veldig opptatt av at "mikromuskelen bak øret" ikke skal bli noe mindre, må antakelig sette seg selv på en knallhard diett og gi litt f... i utholdenhetstreningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...