Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en mann på 31 å. har trent masse utholdenhetstrening før. Gikk veldig mye på ski langrenn. Så sluttet jeg. har egentlig trent veldig sporadisk i dem 10/15 siste årene. Men i de siste 3/4 mnd så har æ trena ganske bra. jeg kan springe 2 timers turer uten problemer. Men får vondt i hælan av all belastninga av sprenging.slutta å drikke cola:) drakk ca 4/5 liter for dag.. Så jeg veide vell langt over 90 kilo på det meste.. men har nå vært rundt 80/85 kilo.. er 175 høy:) Jeg er vell at den typen som har,litt og får eksplosive muskler hvis det er rett å sei. Vell jeg ønsker å komme i gang med et skikkelig trenings program der jeg både øker muskelvolum,og blir sterkere:) jeg vil og ønsker å se framgang.. Men er usikker på hvordan jeg skal trene egentlig.....Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26939-hjelp-til-%C3%A5-komme-i-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk:) men et spm. Kordan vet æ kor masse belastning æ skal bruke på disse repetisjonan. Antall kilo.? Skal æ kjøre med masse belastning eller kan æ bare føle mæ framover. ? Ps når dt kjem tell oppvarming, så står dt at man anbefale ikke løping. DynAmisk oppv? Kan man sykle for eks? Eller..ka e normalt å bruke av tid på denne treningsprogramme, før man begynneå trene mer eller hardere:)

for det første; Gratulerer med å ha tatt skjea i den andre hånda:)

Å slutte å drikke så mye cola er et veldig bra steg mot å bli sunnere:)

Apropos Starting Strength, som er et program rettet mot personer som er relativt utrente styrkemessig, så fungerer det knallbra, om man legger litt innsats i å sette seg inn i programmet og følge det.

den enkleste måten å gjøre det på er å dra på amazon.co.uk og kjøpe seg starting strength 3rd ed, det koster ikke all verdens og gir deg så og si alt du trenger for å trene styrke på en vettug og forsvarlig måte.

apropos oppvarming; generell oppvarming som sykling og løping er alltids greit for aktivitet generellt sett, spesifikk/ dynamisk oppvarming går mer på å klargjøre kroppen/ledd/sener/muskler på de øvelsene du skal gjøre etterpå. Følgelig vil du tjene på å gjøre begge, om målet ditt er å holde deg sunn og skadefri over tid.

På SS skal du starte med den belastningen som du klarer å gjennomføre 5 repetisjoner med god teknikk med. Så legger du på 2,5-5kg og tar 3 sett med fem repetisjoner på denne vekta to dager senere. repeat.

dette er mer enn noe en kjapp intro, boka/wikien dekker dette bedre.

i starten vil en treningsøkt være ganske kortvarig, men når du begynner å nærme deg kroppsvekt-halvannen-dobbel kroppsvekt på stanga, vil ting begynne å ta vesentlig lengre tid.

Annonse

Fordi det er et program hvor man kan gjøre veldig store økninger på kort tid med fokus på god teknikk og baseøvelser. Det er veldig enkelt og greit, og det er veldig motiverende å sette ny PR hver eneste trening i månedsvis. Det er det motsatte av et kukerundtprogram.

Nybegynnere har ikke behov for periodisering eller splitter, det er i utgangspunktet mer komplisert programmering som først kommer til sin rett etter at man har gjort unna økninger fra trening til trening. Hvorfor ikke utnytte potensialet man har istedenfor å trene unødvendig komplisert? Når man i tillegg vet at programmet typisk varer bare 3-9 måneder så er Starting Strength et veldig godt valg, IMHO. Man kommer aldri til å gjøre så raske økninger noensinne i treningskarrieren, så det er bare å nyte det mens man kan.

Jeg har til gode å se et annet program der nybegynnere får knebøyen sin opp til 150kg+ for reps i løpet av et halvårs tid. Etter at man har gjort ferdig lineær progresjon og forhåpentligvis har et godt styrkegrunnlag så kan man velge og vrake blant andre programmer alt etter som hva målsetningen er. Da kommer periodisering og splitter til sin nytte, simpelthen fordi man ikke klarer å gjøre framskritt uten i og med at økning fra trening til trening er for krevende.

Denne artikkelen av Rip er relevant lesing: The Novice Effect

Da har æ gjennomført 1 økt:) syklet en halvtime først. Så tok jeg å bare prøvde knebøy på 100 kilo, på 3x 5 så benkpress på 85 kilo 3x5 og så markløft 100 kilo 1x5. dette tok jo bare en halvtimes tid... er dette alt som skal gjøres:) ?

Ps kan nok sikkert prøve å gjøre markløft å knebøyen bedre teknisk.....

Da har æ gjennomført 1 økt:) syklet en halvtime først. Så tok jeg å bare prøvde knebøy på 100 kilo, på 3x 5 så benkpress på 85 kilo 3x5 og så markløft 100 kilo 1x5. dette tok jo bare en halvtimes tid... er dette alt som skal gjøres:) ?

Ps kan nok sikkert prøve å gjøre markløft å knebøyen bedre teknisk.....

Har du trent knebøy og markløft tidligere, eller er dette første gangen?

Nei veldig lite ja.. ikke nokka som man kan kalle for trening på den måten:)

Da ville jeg kanskje ha gått litt ned på antall kilo og sørget for at teknikken sitter godt nok. Filme og legge ut her f.eks, eller få noen "that knows his shit" til å se på deg. Viktig med god teknikk om man skal løfte så tungt!! :)

Da ville jeg kanskje ha gått litt ned på antall kilo og sørget for at teknikken sitter godt nok. Filme og legge ut her f.eks, eller få noen "that knows his shit" til å se på deg. Viktig med god teknikk om man skal løfte så tungt!! :)

Ja det kan nok godt hende det hadde vært greit:) har prøvd å sett på de vidoene som ligger ute på det programmet,men er jo ikke så lett:: Men skal æ gå ned på kilo, så synes æ det ikke blir så mye trening:) blir jo nesten ikke svett av de øvelsen en gong:) hehe

Annonse

Så dette er egentlig et bra program å bruke når du ikke kan løfte korrekt. eller kan alle øvelsene:)?

Det er omtrent som å kjøre racerbil. Det går jævlig fort, men jo bedre du er til å kjøre, jo mindre er sannsynligheten for at du kjører inn i veggen.

Det viktigste å få nevnt når det kommer til Starting Strength, er at det er skrevet en bok på 4-500 sider(Starting Strength 3.ed) som inneholder ALT du trenger å vite for å gjøre programmet(og trene styrketrening på en sunn og effektiv måte livet ut).

Om du vil prøve deg, kjøp boka. Vil du lære hvordan du skal løfte, kjøp boka. Har du penger til overs? Kjøp boka. Har du ikke boka fra før av, og vil ha noe awesome treningslitteratur; kjøp boka.

Har du boka fra før av, kjøp boka, og lån den ut til en gymbro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...