Gå til innhold

Diet og treningstips til en student på budsjett?


Lenona

Anbefalte innlegg

Hei er en jente på snart 17 år, og bor for tiden på hybel og derfor har ikke så god råd. Har alltid hatt litt ekstra fett rundt om på kroppen, som jeg nå vil bli kvitt. Derfor lurer jeg da på sunne billige måltider og eventuelt gode kosttilskudd til meg, ville også vært flott om noen hadde noen treningstips til en jente som har lyst til å miste fettprosent men ikke bygge mye muskler. Kroppen min er konstruert slik at den bygger muskler fort uansett. Er 150 høy, og det har jeg vært i mange år nå, og er 55 kg som er det høyeste jeg noen gang har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen kosttilskudd som vil hjelpe deg med å forbrenne fett, det "eneste" som funker er å avpasse hvor mye du spiser i forhold til hvor mye du beveger deg. jeg vil anbefale deg å investere i styrketrening med styrke som fokus, da dette vil være med på å stramme opp kroppen, som gir inntrykket av at fettmengdene er mindre enn de ser ut til, i tillegg til et hav av andre fordeler.

apropos mat, tunfisk på boks, havregryn, egg, bake brød selv, ris , bønner linser og pasta kjøpt i store kvanta på innvandrerbutikker, hel kylling, svinekjøtt, hel frossenfisk fra Rema f.eks.

Jeg tror de fleste jenter (deg inkludert) dramatisk overvurderer deres egen evne til å bygge muskler, muligens utifra selektive observasjoner på steder med lite underhudsfett. Vi gutta bruker årevis på å bygge muskler, og siden vi har bedre forutsetninger enn damene, ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være enklere for de.

PS: ikke bruk vekta for å bedømme om kroppen er slik du vil ha den, det er mange ting som spiller inn der, og flere av de har du ikke kontroll over.

bruk heller målebånd eller aktivitetsprestasjoner!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips fra Aurelius her:)

Vil legge til at jeg forstår om du ikke vil bygge mye muskler, men det er slik at etter man har trent jevnt en stund, stopper mye fremgang opp. Er vanskelig å bli stram uten å bygge:)

Men lure tips: tren styrke med kroppsvekt, gjerne lagt opp som sirkeltrening. Det er både morsomt og tidseffektivt.

Angående billig mat: rema selger pasta penne til 2,90 per 500g, fersk laks er billig på rema(faktisk billigere enn frossen), melk. Generelt er det lurt å kjøpe store kvantum når det er på tilbud, for så å posjonere og fryse ned om det er ferskvarer:) Husk at veldig mange matvarer kan fryses, f eks ost, kesam, cottage cheese osv:) Frosne grønnsaker er som regel billigere enn ferske, men vær obs, dette gjelder ikke alt. Skal du lage smoothie er det mer lønnsomt å kjøpe en pakke frosne jordbær og en pakke frosne blåbær(f eks) enn det er å kjøpe en blandningspose m begge to i:)

Se også etter varer som snart går ut på dato og er satt ned i pris:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :) Bor nå i en veldig liten by med begrensede muligheter for butikker, men har billigkjeder som Kiwi, Rema, Rimi osv. Som jeg handler mye på. Skolen jeg går på tilbyr også gratis treningssenter for studenter ved skolen, som jeg fant ut rett før jul, og den skal jeg begynne og bruke regelmessig.:) Derfor jeg lurte på eventuelle treningstips så jeg kan få bruk for når jeg vil få vekk noe fettprosent som jeg har lagt på meg etter mye usunn spising og lite mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi er bra å ha i nærheten :) De har billige frossengrønnsaker (10kr for 500g) og 600g frossen seifilet til 17kr eller noe slikt. Kikerter og hakkede tomater er også billig og sunt.

Siterer denne! Frukt og grønt er generelt billigere på Kiwi. :) Kylling, kjøttdeig osv er billigst på Rema 1000 - nå husker jeg ikke pris, men man får 1400 g kylling til en ganske så lav pris + kylling/kalkunkjøttdeig er sunt OG kjempe billig. Og veldig, veldig godt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...