Gå til innhold

Elendig kondis, hjelp!


Hovliss

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener nå styrke tre ganger i uka, baseøvelser. Har trent styrke av og på i 2-3 år.

Så jeg har trent endel styrke, men når det kommer til utholdenhetstrening har det blitt gradvis mindre.

Før spilte jeg endel fotball og div, men det har blitt veldig lite med det det siste året, så den eneste kondistreningen jeg har fått har vært i gymmen på skolen.

Dette har ført til en forferdelig dårlig kondis. De få gangene jeg spiller fotball nå, står jeg for det meste med hendene på knærne for å prøve å få pusten igjen, og til og med i slake lange motbakker eg jeg litt andpusten av å gå opp i normalt tempo.

Veldig ubehagelig å ha SÅ dårlig kondis, så spørsmålet mitt er om noen har forslag til gode kondisjonsøkter som er mest mulig effektive og som tar minst mulig tid. Jeg fokuserer på å bygge muskler, derfor vil jeg ikke brenne unødvendig mye kalorier på lengre tids løping.

Gjerne en gang eller to i uka. (alt hjelper vell når det står så dårlig til som det gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn å gå, det er viktig å få i gang blodomløpet igjen og nervesystemet blir vant til å sende signaler til disse musklene.

Etter noen uker kan du begynne intervall- bare å google litt på dn aktiv.

Er mange gode artikler der- finnes app som hjelper deg med å holde tidsintervallene =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør etter er rett og slett intervalltrening. Liker du å løpe?

I så fall er det mange forskjellige måter. Jeg løper 2 ganger i uka, 30 minutter hver gang så tar en time totalt.

Da løper jeg noe som heter 40'20. Da løper jeg i 40 sekunder, pause i 20 sekunder. Dette gjøre jeg i 10 minutter, pause i 2 minutter, 10 min til.

Jeg løper også de vanlig 4x4 minutters intervaller med 2 minutter pause i mellom.

I tillegg til disse kan du løpe 15'15, 20'10, 30'30, 17'13. Du kan også løpe pyramideintervaller. Da bygger du opp løpet. Løp 1 minutt, pause 30 sek, løp 2 minutt, pause 1 minutt, løp 3 minutt, pause 1.5. Opp til f.eks 5 minutter og så ned i igjen.

Når du skal begynne å løpe intervaller er det viktig at du legger deg på riktig intensiteten og mengde. F.eks vil det ikke være å anbefale at du begynner på 10 minutter*2 hvis du velger 15'15, 20'10, 30'30, 17'13, 40'20. Legg deg f.eks på 7 minutter*2. Dette er mengden og det du skal øke først.

Øk mengden først, så intensiteten. Er ikke meningen at du skal løpe til syra tar deg. F.eks 4x4 - da skal du klare å ta et drag eller et halvt drag til.

Du kan også sykle disse intervallene. Roing har jeg ikke så mye peil på, men man gjør samme prinsipp uansett utholdenhetsapparat/måte. Noen apparater eller måter å trene utholdenhet på så vil ikke alt passe. F.eks kan 17'13 og 15'15 bli noe kort intervall på sykkel. Lettere på løping :)

Håper dette gav deg litt peil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Jeg lurer på det samme, jeg sliter med det at jeg ikke får til å løpe like lenge som jeg har pause over lengre tid. Noen tips til det? Er veldig overvektig så prøver å ta ting litt forsiktig, men er klar for å ta ting til det neste nivået :)

Har du vurdert svømming? For overvektige så er svømming en utrolig fin treningsmåte da det ikke belaster leddene i kroppen på lik måte som løping og sykling.

I bassenget kan du også prøve deg på intervaller. Og igjen prinsippet om å øke mengde før intensitet er viktig.

Du nevner at du ikke klarer å løpe like lenge som du har pause etter hvert. Da handler det om å roe ned intensiteten. Hold det til en ikke alt for høy intensitet, du skal ikke løpe/svømme til melkesyren kommer, eller blir så andpusten at du ikke klarer å stå på beina/kaster opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ubehagelig å ha SÅ dårlig kondis, så spørsmålet mitt er om noen har forslag til gode kondisjonsøkter som er mest mulig effektive og som tar minst mulig tid. Jeg fokuserer på å bygge muskler, derfor vil jeg ikke brenne unødvendig mye kalorier på lengre tids løping.

Les denne: When Should You Add Condtioning? I ditt tilfelle er sannsynligvis HIIT-trening det beste alternativet. Da får du høy intensitet, og det blir ikke så mye ekstra trening at det går utover styrketreninga di. Start med én økt i uka, øk evt. til to etter en måneds tid eller noe sånt. Du vil legge merke forskjell til kondis bare i løpet av den første måneden (y) Det er mange alternativer du kan gjøre: Romaskin, hill sprints, hoppetau, ergometersykkel, tredemølle, trekke slede osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert svømming? For overvektige så er svømming en utrolig fin treningsmåte da det ikke belaster leddene i kroppen på lik måte som løping og sykling.

I bassenget kan du også prøve deg på intervaller. Og igjen prinsippet om å øke mengde før intensitet er viktig.

Du nevner at du ikke klarer å løpe like lenge som du har pause etter hvert. Da handler det om å roe ned intensiteten. Hold det til en ikke alt for høy intensitet, du skal ikke løpe/svømme til melkesyren kommer, eller blir så andpusten at du ikke klarer å stå på beina/kaster opp.

Liker ikke svømming da jeg alltid blir dårlig etter en tur i bassenget. Og det er vanskeligere for meg å jogge enn å spurte, er dette ett vanlig problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke svømming da jeg alltid blir dårlig etter en tur i bassenget. Og det er vanskeligere for meg å jogge enn å spurte, er dette ett vanlig problem?

Ok, skjønner.

Mye mulig det kan være vanskeligere for deg å jogge enn å spurte. Hvorfor kan jeg ikke si så mye om.

Men det er to forskjellige former energien i kroppen utformer seg uten å gå inn på det.

Uansett, sliter du med å jogge så må du jobbe opp mengden før du tar steget videre på intervaller. Intervaller er en ganske hard form for å trene kroppen på. Har du ikke grunnlag så vil du få lite igjen for det.

Mitt tips til deg er å prøve ut spinningssykelen (da den også er mildere mot ledd enn løping) og jobbe med mengde trening. Ha lengre sykkelturer.

Du kan etter hvert jogge, men du er avhengig av at du klarer å jogge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner.

Mye mulig det kan være vanskeligere for deg å jogge enn å spurte. Hvorfor kan jeg ikke si så mye om.

Men det er to forskjellige former energien i kroppen utformer seg uten å gå inn på det.

Uansett, sliter du med å jogge så må du jobbe opp mengden før du tar steget videre på intervaller. Intervaller er en ganske hard form for å trene kroppen på. Har du ikke grunnlag så vil du få lite igjen for det.

Mitt tips til deg er å prøve ut spinningssykelen (da den også er mildere mot ledd enn løping) og jobbe med mengde trening. Ha lengre sykkelturer.

Du kan etter hvert jogge, men du er avhengig av at du klarer å jogge.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...