Gå til innhold

Pulsklokke 'stats'


morten

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg tenkte jeg skulle undersøke litt hvordan pulsklokke statistikken til folk er..

Jeg fikk pulsklokke i julegave i år og brukte den for første gang i dag :)

Her er min 'stats' for dagens kardio økt:

Calories: 428

Cal. Fat: 11%

Fat burn: 00:00:21

Fitness: 00:00:36:09

Average BPM: 161

Maximum BPM: 168

Jeg er interessert i og se hva dere andre bruker/har..

Jeg har veldig dårlig peiling på dette med puls, BPM osv.. Hva synes dere om økta mi? :p Er intensiteten for høy, for lav, ...etc Gjerne kom med kritikk og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å kunne si noe som helst om pulsen din, må vi nesten vite makspulsen. 170 bpm er høyt for en med makspuls 171, men lavere for en med makspuls 200. Har du målt makspulsen din?

uhm .. nei det har jeg ikke :p Hvordan gjør jeg det? >.<

...Da var det google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspulsen er kjekk og vite om du skal ha noe utbytte at "puls-stats". Den enkleste måten er å ta en skikkelig intervalløkt. Finn deg en passe lang motbakke (ikke så bratt at du mister alt for mye fart) og kjør en 4 x 4 intervall. Kjør hardere og hardere for hvert drag, og sistedraget skal være helvete. De siste minuttene skal du gi alt du har, så kan være greit med en heiagjeng på siden :D Makspulsen kommer da som regel på slutten av sistedraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspulsen er kjekk og vite om du skal ha noe utbytte at "puls-stats". Den enkleste måten er å ta en skikkelig intervalløkt. Finn deg en passe lang motbakke (ikke så bratt at du mister alt for mye fart) og kjør en 4 x 4 intervall. Kjør hardere og hardere for hvert drag, og sistedraget skal være helvete. De siste minuttene skal du gi alt du har, så kan være greit med en heiagjeng på siden :D Makspulsen kommer da som regel på slutten av sistedraget.

Motbakke? hm.. Jeg kan ikke springe/løpe så da må det bli på sykkel og det er jo vinter ute og jeg har ingen utesykkel tilgjengelig. Jeg har aldri kjørt intervaller før heller ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det samme prinsippet fungerer på sykkel, selv om noen syns det kan være vanskeligere å nå makspuls på sykkel. Hvilken kardio er det du vanligvis gjør da?

Intervaller er ikke så skummelt, altså. En 4 x 4 intervall som jeg nevnte over, vil si at du løper/sykler etc i fire minutter fire ganger, med en 2-3 minutters pause mellom hver gang du løper/sykler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro det samme prinsippet fungerer på sykkel, selv om noen syns det kan være vanskeligere å nå makspuls på sykkel. Hvilken kardio er det du vanligvis gjør da?

Intervaller er ikke så skummelt, altså. En 4 x 4 intervall som jeg nevnte over, vil si at du løper/sykler etc i fire minutter fire ganger, med en 2-3 minutters pause mellom hver gang du løper/sykler etc.

Jeg bruker spinning/ergometer sykkel. Skummel? ..ehh Greia er at jeg ikke skjønner helt hvordan jeg skal gjøre det..

Det jeg er mest usikker på er hvor mye jeg skal gi i hvert 4 minutt, hvordan jeg skal vite når det har gått 4 minutt/når jeg skal gå opp/ned i intensiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervaller kan legges opp i det uendelig, ut i fra hva man trener til. I en 5 x 60 m skal man gi alt man har i 60 meter. I en 7 x 1000 m kan man selvsagt ikke spurte alt man har etc. I en 4 x 4 intervall skal man gi en god del, men man skal fortsatt ha krefter igjen på hver drag. Tenk at du skulle ha klart og holdt det gående 1-2 minutter til.

Så du må altså bare prøve deg fram. Folk er i ulik form, derfor kan man ikke si hvor fort sykkel skal gå eller hvor fort man skal løpe under de ulike intervallene. Ta heller i litt for lite den første gangen, så du ikke får helt avsmak :p Har du pulsklokken din med deg, har du jo god oversikt over tiden og når det har gått fire minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også pulsklokke, og er blitt helt avhengig. Synes nesten det er blitt kjedelig med kardio om jeg ikke har på pulsklokke. Men BMP sier deg som sagt fint lite. Hva slags klokke har du? Jeg har i allefall Polar, og da kan du gå på innstillinger og endre slik av du velger prosentvis BMP i stedet for antall slag i minuttet.. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også pulsklokke, og er blitt helt avhengig. Synes nesten det er blitt kjedelig med kardio om jeg ikke har på pulsklokke. Men BMP sier deg som sagt fint lite. Hva slags klokke har du? Jeg har i allefall Polar, og da kan du gå på innstillinger og endre slik av du velger prosentvis BMP i stedet for antall slag i minuttet.. :thumbsup:

Hva er din hvilepuls?

Hvorfor skal jeg ha prosent istede for BPM* da? :p

Jeg har Polar FT40, enkel og grei. Jeg ville egentlig ha en med litt mer funksjoner, Men det er jo akkuratt det man trenger i denne klokka, ..tror jeg så langt hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepulsen min er 50 og max er 205 +/-.

Det at gjennomsnittspulsen din feks er 160 i en økt sier egentlig ingen ting. For èn person kan dette være enormt hardt (90% av makspuls) og for en annen kan det være mer eller mindre uanstrengende (70% av makspuls).

Det er prosent av max-puls som indikerer hvilken sone du trener i. Om du for eksempel trener intervaller er det hensiktsmessig å ligge mellom 85 og 95 % av max i arbeidsperiodene og komme ned på rundt 70% i hvileperiodene. Dette vil du ikke kunne finne ut av om du ser på BMP.

Da jeg begynte med pulsklokken forsto jeg fort at jeg ikke hadde kjørt intervalltreni riktig. Jeg hadde aldri hadde turt å slippe meg langt nok ned i hvileperiodene, og ofte kjørte alt for hardt i de første intervallene slik at jeg rett og slett ikke klarte å fullføre like mange som nå.

Jeg har også FT40 ;) love it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra olympiatoppen:

Makspulsen er ikke trenbar. Det er heller ikke slik at de som har høyest hjertefrekvens (HFmaks) har best utholdenhet. HFmaks faller med økende alder, og med ca.0.7 slag per år. Makspulsen kan derfor beregnes ut fra følgende formel:

220 – (alder x 0.7).

Denne formelen stemmer for 80 % av alle personer. De resterende har et avvik på +/- 15 slag/min. HFmaks kan testes nøyaktig ved en makspuls test.

Hvilepulsen til en person bedres med økt utholdenhet. Dersom hvilepulsen din faller fra 50 til 40 har du fått bedre utholdenhet (eller er blitt kvitt en sykdom – pulsen stiger med 5-10 slag under sykdomsperioder). Det er derimot ikke slik at en person som har 40 i hvilepuls har bedre utholdenhet enn en som har 50. Hvilepulsen er kun en indikator på at DU har fått en bedre utholdenhet/(kvitt sykdom).

Det kan fremdeles være ganske store individuelle forskjeller. En jeg bor med ligger rundt 210-215 i makspuls, så ligger jeg på 195-200, og vi er jevngamle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilepulsen min er 50 og max er 205 +/-.

Det at gjennomsnittspulsen din feks er 160 i en økt sier egentlig ingen ting. For èn person kan dette være enormt hardt (90% av makspuls) og for en annen kan det være mer eller mindre uanstrengende (70% av makspuls).

Det er prosent av max-puls som indikerer hvilken sone du trener i. Om du for eksempel trener intervaller er det hensiktsmessig å ligge mellom 85 og 95 % av max i arbeidsperiodene og komme ned på rundt 70% i hvileperiodene. Dette vil du ikke kunne finne ut av om du ser på BMP.

Da jeg begynte med pulsklokken forsto jeg fort at jeg ikke hadde kjørt intervalltreni riktig. Jeg hadde aldri hadde turt å slippe meg langt nok ned i hvileperiodene, og ofte kjørte alt for hardt i de første intervallene slik at jeg rett og slett ikke klarte å fullføre like mange som nå.

Jeg har også FT40 ;) love it!

Akkurat samme med meg, men selv med pulsklokke sliter jeg med å ta det rolig nok under intervallene. Føler ofte at "det går for sakte", og oppnår gjerne 195 i makspuls under første intervallen bare fordi jeg kjører på litt tempo(makspulsen min er ca 202). Da sier det seg selv at siste intervallen ikke er spesiell morsom. I den senere tid har jeg faktisk greid å holde meg til rundt 185, og da er det plutselig litt mer lystbetont å trene intervaller. Understreker derfor viktigheten av å ikke ta seg ut for mye under intervallene.

Under langkjøringer ligger jeg gjerne på 169 i gjennomsnitt ( er vel 85% av makspulsen) og det fungerer greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Regelen er vel 220 - alder. Uansett mener jeg den er så unøyaktig at man like godt kunne vært uten. Da kan man heller bruke 30 min på finne ut den ut via trening.

Men det er jo tungt?:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet makspusen min på treningssenter med en PT, dette gjorde vi på mølla. Med GOD oppvarming først, så begynner du å sette opp tempoet og stigningen på mølla gradvis. I løpet av ca 3 minutter var vel møllen på ca 8 - 9 % stigning og en fart som jeg ikke husker, men som er så stor at du må kjempe for å holde med i over 2 min vertfall. Du skal da løpe alt du har til du ikke klarer mer. Dette syns jeg var en grei måte å finne makspulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...