Gå til innhold

Tøyelighet i knebøy


Infa

Anbefalte innlegg

Hei

Har fulgt starting strenght en periode nå, og jeg føler både selv, og andre at jeg har veldig fin teknikk på både markløft og benkpress, men sliter med knebøy.

rumpa skal være 90 grader eller mer med knærne, men jeg kommer meg simpelten ikke så lavt, og blir alltid sånn att rumpa er litt høyere enn knærne.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å "fikse" dette?

Kan det være at jeg simpelten bare er for stiv i lysk og området rundt der? for jeg kjenner at det strammer seg der veldig, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"godkjent" knebøydybde er hofteledd under kneledd

squat-depth.gif

Dersom du sliter med å komme dypt nok har du nok litt å hente av bevegelighetstrening både ved ankler, knær og hofter.

Dersom du kjenner det i lysken (hvordan forresten?) er det stram/ikke aktivert setemuskulatur. At du er stram i bakside lår og legg er også noe jeg vil tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanligste feilen ifølge Rip er enkelt og greit at man ikke skyver knærne langt nok ut til siden. Dette står i boken ;) Hvis du står med føttene pekende for mye rett fram så vil lårbeina presse oppi hoftebeinet ditt i bunnen av bøyen. Ved å peke føttene utover så blir det plass til hofta mellom lårbeina i bunnen av bøyen. Hvis det strammer i lysken så kan det godt hende du står for bredt. Hvis du filmer en video av deg selv så blir det lettere for folk å hjelpe.

Prøv dette: Ha føttene pekende cirka 30 grader utover, cirka skulderbreddes avstand mellom hælene. Se denne korte introen, legg merke til fotstillingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...