Gå til innhold

Vridning i kneet


vulpes lagopus

Anbefalte innlegg

Jeg vrei kneet ganske heftig forrige uke, det gikk trolig ut av ledd, men gikk på plass igjen. Husker ikke så mye pga. at jeg ble innmari svimmel da det skjedde. Legevakten undersøkte og tok røntgen, og fant gudskjelov ingen brudd eller tegn på skade der. Ble bandasjert og sendt hjem på krykker med noen artige piller.

Nå har det gått noen dager. Hevelsen er nesten borte, jeg greier å stå på foten og bevege meg litt uten krykker. MEN, kneet er så ustabilt!! Det vingler, og jeg kan virkelig ikke legge særlig vekt på det uten at det "forsvinner" for meg. Jeg har vært nøye med å ikke bli avhengig av krykkene, men prøver å tråkke vanlig på foten med krykkene som støtte, slik at jeg mister minst mulig styrke i beinet.

Hva kan denne ustabiliteten være et tegn på? Eller er det vanlig at man blir vinglete og ustabil etter en vridning, men at det går seg til? Er livredd for korsbånd etc. kjenner jeg, men hvordan vite om noe er røket der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det har vært ute av ledd så er det i så fall kneskåla som gikk ut av ledd. Om så er tilfelle er det vanlig å få en støtte som holder den på plass den første tida. Følelse av instabilitet er helt vanlig. Eventuelt kan det bære et korsbånd. Da er det også vanlig med sviktfølelse nårman begynner å belaste det. Anbefaler deg til å få noen til å sjekke det opp, så kan man vurdere om det er noe man trenger å ta MR av og hjelpe deg med hva du bør gjøre videre. Kan betrygge deg med at om hevelsen nesten er borte etter noen dager er korsbåndskade mindre sannsynlig, selv om det ikke kan utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til noen som kan undersøke om det er noe i kneet som har røket, og eventuelt videresende deg til MR.

Vrei kneet selv for noen år siden, men fikk beskjed om at det ikke var noe alvorlig galt siden det ikke hovna opp i etterkant. Men, fremre korsbånd var avrevet, og det forklarte hvorfor kneet "forsvant" under meg hvis jeg sklei på isen eller skulle snu meg rundt på den skada foten. Tok nesten ett år før jeg ble sendt til en manuellterapeut som kunne konstatere at det faktisk var en avrivning av korsbånd og ikke "stive leggmuskler" som førte til smerter i kneet mens fysioterapeuten i hjembygda rev i foten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Er veldig, veldig øm foran, liksom under kneskåla og på hele innsiden. Som skrevet over nesten hevelsesfri, men er veldig øm og stiv i hele leddet. Har avtale med sykehuset om å ringe legen dersom smertene ikke forsvinner, men vurderer en telefon til fastlegen imorgen bare for og høre hva han tror. Bedre med en MR for mye enn en for lite kanskje…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Er veldig, veldig øm foran, liksom under kneskåla og på hele innsiden. Som skrevet over nesten hevelsesfri, men er veldig øm og stiv i hele leddet. Har avtale med sykehuset om å ringe legen dersom smertene ikke forsvinner, men vurderer en telefon til fastlegen imorgen bare for og høre hva han tror. Bedre med en MR for mye enn en for lite kanskje…?

Jeg vil anbefale å få sjekka ut om det kan være noe mer som er galt uansett smerter eller ikke, for å få fiksa det så fort som mulig dersom det skulle være noe som er røket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forverring, hvor vanlig er det? Er nå sår og stiv i leddet etter "hvile", feks sittet stille eller ligget i senga. Går seg til utover dagen. I tillegg har jeg fått en knepping, føles som kneskålen går litt i lås, denne kommer og går hele dagen, sykt ubehagelig!! Og kneet er veldig veldig ømt under kneskålen og på innsiden.. Nesten aua å ta på jeans liksom... Legetime neste uke igjen, men nå ser jeg svart på ting! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Står i kø for MR. Stikker som f i kneet, det er stivt og knapper med jevne mellomrom. Sliter med trapper. Men samtidig går jeg vanlig, og er egentlig ganske bra, så håper på at alt er bra på MR slik at jeg bare kan ta tiden til hjelp og trene slik at det forhåpentligvis ikke skjer igjen.

Hvor lang ventetid er det på denne MR'en?

Hørt om ventetid opp mot 6 måneder. Hvis man orker å betale litt mer selv (2500 kroner) så får man time på dagen.

Ellers så er det vanskelig å si hva det er. Kan være leddbånd, korsbånd. Osv. Det som er bra er at hevelse har gått ned.

Spørsmål: kommer hevelsen tilbake når du bruker beinet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang ventetid er det på denne MR'en?

Hørt om ventetid opp mot 6 måneder. Hvis man orker å betale litt mer selv (2500 kroner) så får man time på dagen.

Ellers så er det vanskelig å si hva det er. Kan være leddbånd, korsbånd. Osv. Det som er bra er at hevelse har gått ned.

Spørsmål: kommer hevelsen tilbake når du bruker beinet?

Har time om knappe to uker. Har dessverre ikke råd til å betale selv akkurat nå, da de tar kun kontant/kort, og jeg ikke får lønn før den 12. uansett. Skal ringe i dag og høre om de har fått noe avbestiling. To uker er jo ikke lenge, men med jobb, studier, treningslyst, bikkje som krever sitt og store smerter kunne jeg tenkt meg å fått sjekka kjapt!

Både ja og nei. Noen ganger kan jeg ta 1-2 knebøy (uten vekt på) uten at jeg kjenner noe, men da blir kneet som regel veldig stivt etterpå. Andre dager er kneet hovent uten at jeg har brukt det i det hele tatt, men det er som regel ikke hovent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har time om knappe to uker. Har dessverre ikke råd til å betale selv akkurat nå, da de tar kun kontant/kort, og jeg ikke får lønn før den 12. uansett. Skal ringe i dag og høre om de har fått noe avbestiling. To uker er jo ikke lenge, men med jobb, studier, treningslyst, bikkje som krever sitt og store smerter kunne jeg tenkt meg å fått sjekka kjapt!

Både ja og nei. Noen ganger kan jeg ta 1-2 knebøy (uten vekt på) uten at jeg kjenner noe, men da blir kneet som regel veldig stivt etterpå. Andre dager er kneet hovent uten at jeg har brukt det i det hele tatt, men det er som regel ikke hovent.

2 uker er absolutt ikke ille. Hadde det vært rundt 3 til 6 måneder hadde saken stilt seg litt annerledes.

Kan høres ut som korsbåndet eller et at et leddbånd enten har en revn eller har røket. Dette er ikke noe som må opereres og du kan trene deg opp til at det blir stabilt igjen.

Har to søstere som har røket korsbåndet. Hun minste har ikke operert, bare trent det opp. Mens hun mellomste måtte operere det hvis hun skulle fortsette med håndballen.

Men det er veldig vanskelig å si. Det er ikke sikkert det er noe annet enn at du har fått deg en skikkelig smell. Har selv tatt MR av kne før med tanke på at det mulig kunne være noe. Men heldigvis bare en skikkelig smell.

Hvis du får hevelser så er det bare å legge beinet høyt og ise ned. Skal hovedsakelig ikke vær hovent når du skal ta MR. Lurt å ikke belaste det så meget dagen før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 uker er absolutt ikke ille. Hadde det vært rundt 3 til 6 måneder hadde saken stilt seg litt annerledes.

Kan høres ut som korsbåndet eller et at et leddbånd enten har en revn eller har røket. Dette er ikke noe som må opereres og du kan trene deg opp til at det blir stabilt igjen.

Har to søstere som har røket korsbåndet. Hun minste har ikke operert, bare trent det opp. Mens hun mellomste måtte operere det hvis hun skulle fortsette med håndballen.

Men det er veldig vanskelig å si. Det er ikke sikkert det er noe annet enn at du har fått deg en skikkelig smell. Har selv tatt MR av kne før med tanke på at det mulig kunne være noe. Men heldigvis bare en skikkelig smell.

Hvis du får hevelser så er det bare å legge beinet høyt og ise ned. Skal hovedsakelig ikke vær hovent når du skal ta MR. Lurt å ikke belaste det så meget dagen før :)

Takk! Har allerede ventet siden først i desember, men er ikke så ille da nei :) Har fått en haug med øvelser av fysio og PT, men får ikke akkurat satt de så veldig i verk enda, da det gjør vondt og kneet stivner. Håpehåpe det ikke er noe som helst, og at smertene forsvinner snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har man endelig fått svar. Har strukket korsbåndet, og fått en rift i menisken. Legen mente også det kunne ha løsna noen beinbiter (for det knaser endel mer enn før). Har alltid knast litt i knærne mine, så det tar jeg ikke så tungt. Så nå får man bare brette opp ermene (eller buksebeina, hehe) og trene seg opp igjen. Er snart 2 mnd. siden skaden skjedde, og har mye mindre smerter nå, men er ubehagelig ved mye belastning (gå ned på huk, løfte tungt etc), men ellers går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man endelig fått svar. Har strukket korsbåndet, og fått en rift i menisken. Legen mente også det kunne ha løsna noen beinbiter (for det knaser endel mer enn før). Har alltid knast litt i knærne mine, så det tar jeg ikke så tungt. Så nå får man bare brette opp ermene (eller buksebeina, hehe) og trene seg opp igjen. Er snart 2 mnd. siden skaden skjedde, og har mye mindre smerter nå, men er ubehagelig ved mye belastning (gå ned på huk, løfte tungt etc), men ellers går det bra.

Så bra du endelig har fått svar! Regner med du har fått opptreningsprogram? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...