Gå til innhold

Mo i Rana


Tuba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Flytter du alene? Hva flytter du fra?

Da jeg flyttet for første gang, da jeg var 17, til en forblåst øy i Nordland, tenkte jeg at dette kunne bli kjipt. Møtte masse flotte folk jeg fortsatt forsøker å holde kontakten med, og hadde det toppers. Etter det reiste jeg til Bergen(Haakonsvern) og hadde det helt topp der også, men det er mer milijøet i militæret enn Bergen. Bergen i seg selv, var ikke akkurat noen favoritt. Senere flyttet jeg tilbake til min hjemby, Kristiansand. Til tross for å ha hele min gamle omgangskrets der, var det ingen stedet som var så øde og leit som Kristiansand da. Jeg jobbet mye, men like vel, det var ikke det samme samholdet lengre. Etter det flyttet jeg til Kongsberg, og trivdes veldig godt. Så akkurat hvor man bor, er ikke så farlig. Det handler mer om hva du flytter fra, om du flytter sammen med noen, og miljøet du flytter til.

Jeg hadde tatt turen til Mo i Rana, bare for å se om du kan trives. Jeg har bare kjørt gjennom et par ganger, men det ser ikke så fælt ut. Alle primærbehov ser ut til å være dekket. Hva slags jobb er det snakk om? Hadde neppe flyttet for en 7-15 jobb, med kleine utsikter, men om det er noe spennende som kan involvere andre mennesker, tja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vurderer å ta turen. Eg sa at eg diverre ikkje kunne ta jobben i denne omgang, då sa dama at eg berre kunne ringe om eg ombestemte meg. Så eg vil tru at eg framleis har sjansen.

Eg flytter med hunden. Kva eg flytter frå? Det er mest for å begynne med blanke ark og fargestifter te.

Etter ein heil del skit i det siste (som eg ikkje har lov til å nemne her inne frå ein moderator), så bur eg heime hos mor akkurat no. Problemet i Bergensområdet er at alt er dyrt. Eg har nok peng til å handtere eit lån eller leige ein plass å bu, men når det kostar 9000 å bu på 45kvadrat 30minutter frå Bergen så er det vanskeleg å spare pengar til noko eige.

Valet er difor:

Skal bu her, fortsette i jobben her(som er ein finfin jobb) og prøve å spare?

Eller flytte på meg, byrje i ny jobb og kjøpe noko.

Så eg søkte eigentleg jobben på tull, men fekk to tilbod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde flyttet i alle fall. Ingen vits å bli hvor man er dersom det er en "dead-end". Med høye levekostnader i Bergen, uten noen grunn til å bo der, som barn i skolealder, er det enkelt å flytte på seg. Bare et par-tre år der oppe, hvor man sparer litt på kronene, gjør at man kan bygge solid egenkapital.

Hva med å søke permisjon fra jobben du har? Du har 6 mnd prøvetid i ny stilling, da har du god tid til å se om det er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytta tilbake hit fra trondheim i 2011, jobber som butikksjef/kjøpmann så har ingen 8-16 jobb, men mer 7-16/17/18/19.

Skal man bo her må man like å måkke snø, det kommer gjerne halvannen meter på flatmark iløpet av vinteren, og 20-40 cm over natta er helt normalt. Bil med 4wd og bakkeklaring kan anbefales :) Uansett hvor du bor er du stort sett 10-20 minutt unna byen, kø er unntaket og vi har det meste av butikker. XXL er nyåpnet å en stor snakkis for tiden. Kinoen er oppdatert og er mye brukt blant folk her. Vi har teater, danseskole, voksende studentmiljø, badeland.. Vet ikke hva du trenger?

Vi har også btw. nordens beste asfaltbane, Arctic Circle Raceway, så har du interesse for motorsport er det gyldne sjanser for å kunne få prøvd seg på bane. Selv kjører jeg Roadracing (motorsykkel) på lavbudsjett :)

Rana byr på maaaange flotte naturopplevelser i en time eller to kjøring fra byen. Vi har mange fjell, eksempelvis Oksskolten. Andre fjell kan bestiges hvor du ser helgelandskysten, svartisen og andre fantastiske naturopplevelser, sommer som vinter.Øyhopping med trøsykkel langs kysten er populært, dykking langs kysten byr på rikt dyr- og planteliv og trænafestivalen (musikkfestival på husøy i Træna) er en opplevelse om været slår til. Er du av typen som liker preparerte løyper er vi en times kjøretur fra Hemavan, Sverige, hvor Hemvavan- Tarnaby byr på masse bakker :) Sommerstid kan disse også sykles ned...

Om du er bergenser vil du kunne komme kjapt inn i språket her, det er fargerikt (mye ukvemsord), blåst ut av proposjoner og fullspekket av ironi og sarkasme. Ranværinger kan være vanskelige å bli kjent med i begynnelsen fordi vi er litt redde for fremmedfolk, men gi oss litt tid å si gjerne ifra når du kommer så kan vi ta en kaffe, en omvisningsrunde i byen og kanskje en treningsøkt på Stamina HOT (tidligere Friskhuset) :)

Velkommen skal du være til byen iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...